fbpx

Prof. Constantin Lomaca: Cine ar trebui să conducă școlile

Constantin Lomaca, profesor și șeful departamentului de științe de la Franconian International School din Germania, a prezentat, pe pagina sa de Facebook, mai multe exemple de bune practici din alte țări cu privire la selectarea managerilor de școli.

Analiza realizată de profesorul Constantin Lomaca:

Cine ar trebui să conducă școlile?
Am fost întrebat și am avut câteva convorbiri lungi în ultimul an despre cariera de director și dacă este mai bine ca acesta să fie numit din rândul profesorilor sau să fie un manager fără legătură cu/experiență la clasă.

Mi-am exprimat părerea fără echivoc cu argumentele de rigoare că nu cred deloc că este corect sau benefic ca o școală să aibă ca director general o persoană care nu a predat, care nu cunoaște nemijlocit copiii și profesorii cu toate problemele lor. Bineînțeles că poate exista și un manager ca director adjunct și/sau economist așa cum există în foarte multe școli din lume. Am rămas cu…exprimarea părerii.
Deoarece mi s-a sugerat din nou să comentez cu ocazia apariției unor sugestii, inclusiv pe această temă, făcute de mediul de afaceri și multe organizații non-guvernamentale, o fac din nou, de data asta în scris, să rămână.

Iată mai jos care este situația nevoii de a fi provenit din învățământ pentru directorii din câteva țări cu sisteme educationale cu rezultate bune la testele internaționale dar și care sunt considerate performante în ansamblul educației oferite și a calității absolvenților dincolo de note.

În Germania, experiența de predare este necesară, dar durata nu este stipulată.

În Estonia, sunt necesare 240 de ore de formare obligatorie înainte de numirea în funcția de director de școală. Experiența profesională în predare este, de asemenea, o condiție de bază pentru numire. Sunt necesari cel puțin trei ani de experiență în predare; o persoană care a urmat alte tipuri de învățământ superior decat cel de specialitate/pedagogic trebuie să aibă cel puțin cinci ani de experiență didactică.

În Finlanda, nu există un criteriu specific pentru experiența profesională, dar cei selectați pentru un post permanent sunt ,în practică, obligați să aibă o experiență anterioară. Ca regulă generală, directorii sunt recrutați din rândul cadrelor didactice cu destulă experiență.

În Țările de Jos,experiența/calificările didactice nu reprezintă o cerință pentru directorii de scoli cu excepția cazului în care aceștia au obligații de predare (mai frecvent în învățământul primar). Există inițiative pentru a recruta persoane cu experiență în management în afara educației pentru a ocupa posturi de conducere. Obținerea unei calificări specifice nu este o cerință pentru directorii de școli, deși literatura de specialitate sugerează că majoritatea absolvă un curs de formare relevant.

În Canada și Australia, directorii sunt selectați din rândul cadrelor didactice certificate/licențiate, astfel încât numirea unui director de școală este adesea privită ca o formă de promovare.

În Singapore, viitorii directori de școală sunt aleși dintre profesorii de succes care se află deja în învățământ sistemul de învățământ. În plus, toate posturile de conducere în educație fac parte dintr-o carieră didactică structură de predare. Potențialii lideri școlari sunt selectați pentru a participa la cursurile de management și leadership în școli (LEP) la Institutul Național pentru Educație din Singapore. Finalizarea acestui program de șase luni, cu normă întreagă, este obligatorie pentru directorii aspiranți. LEP este finanțat integral de Ministerul Educației din Singapore.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.