de Marcel Bartic
Mai sunt câteva zile înainte de Evaluarea Națională și mii de copii și părinți așteaptă cu sufletul la gură promovarea cu succes a acestei evaluări. Emoțiile sunt mari și, tocmai de aceea, Educație Privată a dedicat acestui subiect o ediție din seria întâlnirilor “Lecția deschisă”, în care am încercat să sintetizăm o listă cu sugestii și recomandări pentru elevii care vor intra, în câteva zile, în focurile acestei evaluări. I-am avut alături pe realizatorii platformei notebune.ro, profesori și pedagogi cu experiență în pregătirea acestor examene: Daniel Petriceanu (profesor de matematică), Bogdan Rațiu (profesor de limba română), Andra Cărbunaru și Măriuca Mihăilescu.
Am vrut să știm, mai întâi, cât de dificile sunt aceste examene și cât de justificate sunt emoțiile copiilor. Invitații noștri ne-au confirmat că nivelul de dificultate este unul mediu. Profesorul Petriceanu spunea chiar că, dacă elevul a fost atent la ore și a parcurs conștiincios materia, e suficient pentru a promova cu succes aceste examene. Nu sunt așadar, subiecte de olimpiadă sau concursuri de excelență cât, mai degrabă, o evaluare care să certifice dobândirea competențelor obligatorii pentru ciclul gimnazial. Bogdan Rațiu a insistat pe lectura atentă a cerințelor de pe foaia de examen ca fiind un pas esențial în rezolvarea subiectelor. De altfel, conținuturile și aplicațiile existente pe platforma notebune.ro au fost concepute tocmai ca elevii să se poată familiariza cu exigențele unor astfel de itemi.
Profesorul Rațiu a menționat, de asemenea, că structura subiectelor a evoluat mult în ultimii ani. Subiectele nu mai solicită în mod special memorarea ci evidențierea abilităților de gândire critică, exprimarea unei opinii și capacitatea de a formula un text respectând o serie de criterii specifice. Lucrurile se prezintă asemănător și la matematică, unde problemele sunt de mai multe categorii de natură să permită oricărui elev care s-a pregătit rezonabil să promoveze fără prea multe dificultăți acest examen. La ambele discipline, itemii care presupun un grad de atenție mai mare, conțin în cerințe niște indicații care ajută foarte mult la descifrarea soluției.
O sugestie importantă făcută de profesorul Petriceanu a evidențiat importanța gestionării cu calm și înțelepciune a pregătirii din ultimele zile de dinaintea examenului. El recomandă mai degrabă exersarea tipurilor de probleme și exerciții pe care elevul le-a parcurs deja pentru a avea siguranța că le va rezolva cu ușurință în timpul examenului. Pentru limba română, amintea Bogdan Rațiu, este recomandabil ca elevii să concentreze mesajul scris și să fie atenți la limita și numărul de cuvinte impuse de subiect. Respectarea punctuației și ortografiei ar trebui, în egală măsură, să fie o preocupare pentru elevi iar exersarea testelor de antrenament ar trebui făcută și cu o analiză atentă a baremului de corectare pentru a se obișnui cu detaliile la care vor fi atenți corectorii.
Invitații “Lecției deschise” au sugerat, totodată, ca pregătirea pentru Evaluarea Națională să țină seama și de echilibrul emoțional al copiilor. O presiune prea mare pusă pe umerii copiilor, învățatul în asalt, ore întregi, până la epuizare sunt de evitat, oricât de mari ar fi așteptările sau emoțiile de dinaintea examenului. Mai mult chiar, Daniel Petriceanu recomanda ca, înainte de examen, copiii să se plimbe un pic, să se relaxeze iar, în astfel de momente, suportul și prezența părinților sunt esențiale.
Această ediție a webinarului “Lecția deschisă” a inventariat, așadar, cele mai bune recomandări și sfaturi pentru copiii care urmează să susțină Evaluarea Națională atât din perspectiva tehnică, cea a rezolvării exercițiilor, cât și cea emoțională privind starea cu care copilul se prezintă în sala de examen. Nu în ultimul rând, utilizarea gratuită a platformei notebune.ro poate fi un excelent prilej de a recapitula noțiunile studiate într-un format dinamic și prietenos, care abia așteaptă să-l descoperiți!