Experiența oferită de școala online în ultimii doi ani au arătat că, pe lângă dificultățile cu care ne-am confruntat, profesorii au totuși o capacitate mare de a se adapta la noi scenarii și contexte de predare. Sigur, în cancelarii se simte nevoia ca toate aceste resurse să fie ușor accesibile și de implementat la clasă, explicate și prezentate într-o manieră demonstrativă.
Pentru a treia ediție a proiectului Lecția Deschisă, ne propunem o incursiune în domeniul științelor exacte, acolo unde valoarea experimentului este fundamentală pentru înțelegerea legilor fizicii sau chimiei.
Sunt școli în care nici măcar nu mai sunt laboratoare pentru că numărul mare de copii a dus la desființarea acestor spații și transformarea lor în săli de clasă. Sigur, dacă ne gândim la perioada școlii online, ne amintim fără îndoială că orele de laborator au fost ca și inexistente. Abia am reușit noi să ne facem orele darmite aplicații practice, așa cum le știm, cu recipiente Berzelius, magneții și pilitura de fier sau circuite de tot felul. Profesorii de științe au resimțit probabil cel mai mult absența secvențelor de lecție în care făceau demonstrații cu copiii. Cu siguranță, și aceștia din urmă au simțit la fel pentru că învățarea în acest domeniu se face cu mult mai ușurință când vezi cu ochii tăi cum se întâmplă un proces fizic sau chimic. Sigur că discuția ar mai putea continua și în direcția reformării programelor școlare, a proiectării lor într-o manieră interdisciplinară, alocării unui număr mai mare de ore experimentelor și aplicațiilor practice dar, până atunci, creativitatea profesorilor și sugestiile venite dinspre digitalizare pot reprezenta un nesperat ajutor în acest sens.
În ce măsură poate acoperi digitalizarea această parte din procesul de învățare? Iată o întrebare la care vom încerca să răspundem într-un nou webinar organizat de Educație Privată, în care îl vom avea ca invitat pe Gabriel Lazăr, profesor de fizică și bun cunoscător al instrumentelor de educație digitală.
I-am lansat această provocare tocmai gândindu-ne la toate neajunsurile pe care școlile din România le au în ceea ce privește învățarea practică. Poate că, experimentând, (iată, un cuvânt de care avem atâta nevoie) noi metode și variante de predare în zona științelor exacte, vom reuși să, dacă nu înlocui, măcar suplini lucrurile pe care ni le-am dori într-un laborator. Ar putea fi digitalizarea o soluție ieftină și practică complementară orelor de fizică și chimie? Cu siguranță, da. O demonstrează toată activitatea de până acum a invitatului nostru.
Profesor Gabriel LAZĂR
Tema lecției va fi Determinarea experimentală a centrului de greutate și va evidenția modul în care se poate lucra în același timp cu elevii din clasă și cu cei de acasă, cum putem să facem un experiment fără dotări și chiar fără un laborator.
Vezi și episodul 2 al Lecției Deschise – despre testarea standardizată