fbpx

Gabi Bartic (Brio): Plătim logistica fiecărui examen de Evaluare Națională cu 6 milioane de euro

Gabi Bartic, CEO Brio, a calculat cât costă, din punct de vedere logistic, fiecare examen de Evaluare Națională.

Suma aproximativă la care a ajuns este de 6 milioane de euro, bani în care a inclus și corectarea lucrărilor, dar și supravegherea elevilor.

Ce spune Gabi Bartic:

15 lei (net) e plata pentru corectura unei lucrări de la Evaluarea Națională. Cum fiecare lucrare trece prin 2 corecturi, plătim circa 30 de lei „nota” (scuze pentru abordarea cantitativistă, poate mi-o veți ierta la un moment dat). Dacă lucrarea mai suferă o corectură (contestație)), mai punem 15 lei acolo. Mai sunt costuri de: creare a subiectelor, multiplicare, supraveghere, plimbare a lucrărilor între județe (sau platformă de scanare-corectare digitalizată și aici vorbim de echipamente fără număr). Aș estima că asta ar dubla costurile suportate de statul român pentru o „notă” de pe tabelele alea pline cu 9 și 10.

Și-acum, facem niște calcule. Au dat Evaluarea Națională cca 165.000 de copii (nu calculăm la virgulă, ci grosier). Fiecare are câte 2 note. O notă „costă” cam 90 de lei (plăți profesori, taxe, cheltuieli logistice). Asta înseamnă că plătim logistica fiecărui examen de Evaluare cu cca 6 milioane. De EURO.

Calculați câte platforme DIGITALE de testare super-securizate (serioase, nu de tip hartie-scan-notă „digitalizată”) se puteau face în ultimii ani. Sau câte platforme super-securizate se puteau folosi (da, exista inclusiv platforme white label).

Nici nu știu pentru ce pledez. De fapt, știu. Pledez pentru testare pe bune. Pentru evaluarea serioasă a competențelor absolvenților de 8 și 12 clase. Pentru metode moderne de testare. Pentru teste care plasează copiii real unde sunt. Și apoi, dacă e cazul și doar UNDE e cazul, pentru mecanisme de corecție a scorurilor (mediu rural, medii defavorizate etc). Pledez pentru examene care reprezintă momente de bilanț, nu motive de panică pentru întreaga comunitate timp de una-două luni.

Pledez pentru examene care nu încurajează: copiatul, învățatul papagalicește de „metode infailibile” ale unui profesor sau altul. Pledez pentru dispariția cărților de comentarii (pe astea le-aș arde în piața publică, am mai explicat de ce). Pledez pentru note comparabile. Pledez pentru evaluări din care să extragem subiectivitatea. Pledez pentru adevărul-adevărat spus în față, nu pentru minciunele plăcute și plăcubile de tip jumătate de oraș cu note între 9 și 10. Pledez pentru note cu rol de feedback, nu de sentință. Pledez pentru scutirea de coșmaruri legate de examene a generațiilor care vin. Dar dacă tot e vorba să organizăm un festival național de mințit părinții și copiii cu note mult prea mari generații întregi, mai bine le generăm dintr-un random number generator tuturor medii între 9 și 10. La un moment dat vor afla că nu-s așa de buni cum i-am tot mințit noi cheltuind milioane. Când și cu ce consecințe, nu mai e treaba noastră.

O să mă acuzați că-mi descriu instrumentul. E cumva corect, în minuscula mea definiție a examenelor corecte, așa cum le-aș visa eu, Brio este ceea ce numim „genul proxim”. De ce e unicul, asta ar fi întrebarea. Am și-un răspuns, l-oi da când va fi cazul.

Am oscilat mult dacă să pun muzică veselă sau nu. A câștigat asta veselă. Dar și pentru că cealaltă era Depeche Mode (Policy of Truth ar fi fost).

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.