fbpx

Smiorc. Vrăjeală. Minciuni

Smiorc. Vrăjeală. Minciuni

de Andra Berceanu, director executiv FePAL

“Avem mai puține zile de școală decât alte țări.”
“Înainte se învăța și sâmbăta.”
Smiorc. Vrăjeală. Minciuni. Pentru norme și catedre. Singurul scop real al școlii românești. Singura obsesie când vine vorba de reforma planurilor-cadru și a conținuturilor. Să fie la număr, nu contează că este mult și prost.

❗️În realitate:

1. Suntem campioni la numărul de ani de învătământ obligatoriu – 13 ani;
2. Suntem campioni la numărul de discipline tratate separat, nu inter/trans/multidisciplinar. Cred că este singurul sistem unde disciplinele de bază au făcut pui: Istorie, Istoria Holocaustului și Istoria Comunismului;
3. Suntem campioni la cantitatea de task-uri pentru acasă, inclusiv de pe o zi pe alta;
4. Suntem campioni la greutatea ghiozdanului plin de auxiliare pentru că suntem campioni și la numărul de auxiliare folosite. Avem sertare pline separat de sertarele cu manuale de o calitate slabă;
5. Suntem campioni la conținuturi academice neadaptate vârstei;
6. Suntem campioni la meditații în privat. Campioni la privatizarea mascată a educației. Nu vorbim de mentorat sau remedial în cadrul școlii doar pentru cine are nevoie, nici de performanțe extracurriculare cum ar fi olimpiade sau alte concursuri, ci de o școală paralelă;
7. Cumulând toate acestea, suntem campioni la număr de ore de instruire/zi;

Cu toate acestea, rezultatele sunt:

❗️Nici 3% nu au obținut peste 9 la simularea Evaluării Naționale la matematică;
❗️4 din 5 elevi nu au obținut 7 la aceeași simulare(cca 82%);
❗️Cca 93.000 de elevi de clasa a VIII-a(cca 57% din cei 163.000) nu au reușit să obțină nota 5.

Întreg sistemul românesc format din școala obligatorie + școala paralelă a meditațiilor + număr mare de ore de instruire este o BUTAFORIE. Ne mințim singuri. Nici “școlile alea bune”, nici meditațiile nu au livrat decât pentru cca 3% dintre elevi.

Vă reamintesc că secretarul de stat al Ministerului Educației a declarat că subiectele de la simulare au fost gândite astfel încât “să poată fi rezolvate de un elev mediu, în intervalul de timp de două ore, cât e alocat examenului.(…) Sunt așa cum trebuie să fie niște subiecte de examen național. Nu este nimic din afara programei școlare. Subiectele sunt calibrate pe activitatea de la curs.”

Conform declarației oficiale a reprezentantului Ministerului Educației, sistemul s-a autotestat pe nivel mediu, pe baza activității de la curs și avem în față un dezastru de proprții. Cu tot cu meditații, “școli bune”, după 9 ani de școală, număr mare total de ore de instruire, n auxiliare, 82% dintre elevi nu au putut obține nota 7. Repet, o butaforie de sistem pe care îl putem privi acum golit de tot felul de ambalaje și decorațiuni ce îl ajută să mimeze că ar funcționa. Dragilor, “Împăratul este dezbrăcat!”.

În concluzie, rămâne o singură întrebare la care ar trebui să vă răspundeți: cât mai jucați în hora sistemului, cât mai acceptați șantajul sistemului de a-l susține și mai ales de ce o faceți? Toată butaforia rezistă de ani de zile doar pentru că famillile educate și cu resurse financiare compensează acasă și în privat ce sistemul nu oferă. Am ajuns în momentul când ni se demonstrează clar că nu poți compensa un sistem ineficient cu tot felul de artificii. Nu numai ineficient, dar și cronofag. Ce vă așteptați de aici încolo? Școli și “mai bune” nu sunt. Le puneți 2, 3 meditatori/disciplină? Îi meditați din placentă? Meditații de la primară deja se practică. Atât timp cât hora se joacă, nu vă așteptați nici de la decidenți, nici de la altcineva să schimbe sau să poată schimba ceva în bine.

1 comment

  1. Cătălin spune:

    Scurt și la obiect:

    Cât timp profesorul este legat de mâini și de picioare nu se va schimba absolut nimic.
    Ia să dăm noi notele pe care le merită la absolut toate materiile, indiferent că e istorie, că e desen, că e muzică, fizică, matematică etc., nu așa la mișto cum se face acum „ca să ridice media”….
    Ia să-i putem lăsa corigenți la orice materie, să se mute în toamnă corigențele, nu la 2 săptămâni după terminarea școlii…
    Ia să-i lăsăm repetenți, nu cu reevaluare la 2 săptămâni toată vara până îl trece unul întors din concediu mai devreme….
    Ia să rămână nota scăzută la purtare pe bune, nu așa cu 8 săptămâni cu consiliere, pupat între coarne să nu fie traumatizat….

    Puneți pariu că numai atât dacă se schimbă în următorii 2-3 ani vor crește notele la examen?

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.