fbpx

Școala Evrika anunță al doilea sediu. Marcel Bartic, director: ”Am avut o avalanșă de înscrieri”

Școala Evrika, deschisă în septembrie 2023 în centrul Capitalei, va avea încă un sediu, în partea de Vest a Capitalei. Marcel Bartic, directorul unității de învățământ, explică decizia prin faptul că școala a avut în primul an ”o avalanșă de înscrieri” pe care nu o anticipase, iar sediul inițial a ajuns la capacitate maximă.

Al doilea sediu al Școlii Evrika, care se va numi Școala din Vest, va fi localizat în Sema Parc, în spațiile în care a funcționat până recent o fostă școală internațională. În imediata apropiere a școlii (aprox. 50 de metri) se află stația de metrou Semănătoarea.

În interviul acordat Educație Privată, Marcel Bartic vorbește despre experiența primului an de funcționare a școlii, dar și despre profilul de elev și de profesor care activează în Școala Evrika. El menționează, de asemenea, că noul sediu va include și un campus sportiv și spații generoase care vor permite o ofertă variată de cluburi.

 

Cum a fost primul an de Evrika? 

Experiența primului an în Școala Evrika mi-a oferit, înainte de orice, o mare doză de optimism. Cine își imaginează că o școală particulară se  face cât ai bate din palme se înșală iar începuturile nu au fost ferite de incertitudini sau ezitări. Ne-a ajutat însă foarte mult faptul că am pornit la drum cu o echipă care știe ce înseamnă o școală bună, cu un sistem solid de valori și convingerea că putem construi un spațiu al cunoașterii ferit de obsesiile și fricile care afectează din nefericire multe școli. Sigur, a fost nevoie de un proces de acomodare pentru profesori, copii și părinți, pe care cred însă că l-am depășit cu succes, pentru că școala Evrika a adus împreună oameni care și-au dorit o oază de decență și eleganță în peisajul educațional românesc. Ușor surprinzător pentru mine a fost numărul mare de copii care s-au înscris la Evrika (mult peste ce ne propusesem inițial în planul de școlarizare) ceea ce indică o nevoie reală în rândul părinților de a-și ști copiii în siguranță și de a beneficia de mentoratul unor profesori entuziaști și responsabili. Nu, nu cred că facem noi ceva special cât, mai degrabă, am reușit să creăm o insulă de normalitate în care copiii vin cu drag la școală, profesorii simt că sunt apreciați și susținuți iar părinții au descoperit în noi un partener de dialog pe care se pot baza.

 

Ce înseamnă un început de drum pentru o școală? Cum trebuie setată astfel încât să se orienteze din prima zi pe un drum corect?

Pentru o școală particulară, este esențial ca startul să fie orientat pe valorile educației nu pe cele care țin de bussines. Poți face asta în oricare alt domeniu de activitate, nu într-o școală. De aceea, este important să comunici de la bun început că taxa de școlarizare nu înseamnă negoț de note sau diplome, nu presupune compromisuri pe partea comportamentală și obligă la asumarea unor responsabilități și a unei misiuni comune. Atât părinții cât și noi, echipa Evrika, facem un efort deosebit pentru a le oferi elevilor noștri un spațiu în care să fie în siguranță, fizic și emoțional, calitatea actului educațional să fie la standardele cele mai ridicate iar relația dintre noi să fie una de respect reciproc. Nu cumperi educație ci investești în viitorul copilului tău. Nu doar financiar ci și emoțional, nu doar cerând ci și oferind încredere. Este prima și cea mai importantă lecție pe care le-o dăm copiilor. O școală particulară nu este locul în care alții învață în locul tău ci un spațiu în care ești încurajat să descoperi că îți poți depăși limitele. Scriind aceste rânduri, îmi dau seama că, de fapt, nu e nimic spectaculos în ceea ce facem noi și că asta ar trebui să fie norma în toate școlile din România. Nu ne-am propus să fim în topuri, nu avem obsesia diplomelor și medaliilor, vrem doar să știm că fiecare copil care ne intră pe poartă va fi ajutat să aibă progres. Și dacă vă întrebați ce înseamnă progres în viziunea noastră, pot să vă spun că un copil care crește de la nota patru la nota opt reprezintă un formidabil succes didactic și un motiv de satisfacție nemaipomenită pentru profesorii noștri.

Școala Evrika- sediul din Strada Negustori

Există un profil al elevului de la Școala Evrika?

Există, sigur că da, un profil al elevului Evrika dar, ca să nu fim ipocriți, trebuie să ne asumăm mai întâi că oferta educațională a unei școli particulare se adresează unui segment încă restrâns de părinți din România. De aceea, simt nevoia să spun că sunt copii absolut remarcabili și în școlile de stat, pe care ne-ar fi plăcut să-i avem ca elevi. O școală privată nu înseamnă un fel de monopol asupra inteligenței și creativității tinerei generații, nu se află în opoziție cu învățământul public cât, mai degrabă, reprezintă un spațiu în care depinzi într-o măsură mai mică de factori externi. Nu mai poți da vina pe subfinanțare, pe Minister, pe inspectoratul școlar ci trebuie să-ți asumi o cultură organizațională orientată spre învățare pentru care ești direct responsabil. De aceea, ne-ar plăcea să știm că ni se alătură copii care manifestă dorință de cunoaștere, curiozitate, abilitatea de a se integra cu ușurință într-un grup, împărtășesc valori precum empatia și compasiunea și înțeleg că școala este un loc în care înveți să-ți asumi și responsabilități. Dacă sunt copii care cred că le cumpără părinții o diplomă sau că vin într-un loc în care doar nevoile lor contează, atunci poate că nu suntem noi școala potrivită. Evrika este un spațiu în care starea de bine și exigențele actului educațional depind de toți cei din școală, inclusiv de elevii noștri. Nu selectăm nici olimpici dacă la asta vă gândeați. Ne bucurăm dacă avem elevi cu aptitudini deosebite, îi sprijinim să-și atingă potențialul maxim dar criteriile noastre țin, mai degrabă, de atitudinea față de învățare. Școala nu trebuie să fie, în viziunea noastră, doar o trambulină pentru performanțe academice ci și un mediu în care orice copil să înțeleagă că este special. Că poate fi foarte bun într-un domeniu.

Care sunt criteriile în funcție de care v-ați ales profesorii?

Cred că, mai degrabă, profesorii ne-au ales pe noi. Când am anunțat anul trecut deschiderea Școlii Evrika și am enunțat principiile noastre educaționale, ni s-au alăturat oameni care, înainte de toate, tratează cu responsabilitate actul educațional indiferent de mediul din care au venit, public sau privat. Își respectă statutul de cadru didactic. Să știți că nu e foarte simplu  să atragi profesori în învățământul particular, este un proces care presupune încredere că munca lor va fi apreciată și că vor beneficia de susținere în activitatea didactică. Am căutat să fie oameni care țin la copii și au abilitatea de a le valorifica potențialul. Ne-am dorit să ni se alăture profesori care să lucreze în echipă și să înțeleagă puterea lui “împreună”. Îmi amintesc că, la început, una dintre colegele mele care venea de la stat era timorată că e prima ei experiență într-o școală privată și își făcea probleme cu privire la felul în care se va adapta. I-am spus, pur și simplu, fii cea mai bună versiune a ta ca profesor și nu te mai gândi că ești într-o școală privată. În prezent, colega mea este unul dintre oamenii cei mai apreciați din școală.

Pe lângă experiența la catedră, mi-am mai dorit profesori autonomi, creativi și care să aibă curajul de a nu fi de acord cu mine când simt că e nevoie. Nu mi-am dorit roboței, oameni care să spună da, obedient și servil, doar de dragul unei colaborări confortabile. Mi-am dorit alături oameni care să-și dorească să aibă o contribuție reală în cadrul școlii. Să aibă o voce, să simtă că Evrika nu înseamnă doar Bartic ci și Silvana, Iuliana, Irina, Georgiana, Mihai, Gina sau Ana. Și mulți alții. O școală crește cu adevărat abia atunci când părerea profesorilor contează,  nu atunci când se dă deștept dom’ director.

Ce urmează în procesul de dezvoltare a școlii?

Prioritatea absolută este să consolidăm ce am reușit să facem până acum. Relația cu elevii noștri, cu părinții și, în mod special, calitatea actului educațional. Dar, așa cum aminteam mai devreme, ne-am confruntat cu o avalanșă de cereri de înscrieri pe care nu o anticipam mai devreme de trei, patru ani de la momentul deschiderii. Pe scurt, după primul an de funcțioare, estimăm că în actualul sediu din Casa Negroponte vom ajunge la capacitatea maximă. Acest lucru ne-a forțat să grăbim planurile de dezvoltare instituțională așa că am identificat încă un sediu, în partea de Vest a Capitalei, cu spații suficient de generoase care să permită grădiniță, școală primară, gimnazială și liceu. Finalitatea acestui demers va consta în realizarea unui consorțiu compus din Evrika – Școala din Centru și Evrika – Școala din Vest. Ambele sedii vor funcționa după același model educațional și principii.

 

De ce ați ales zona de Vest a Bucureștiului? 

Partea de Vest a Capitalei este foarte ofertantă pentru un nou proiect educațional. Inaugurăm cel de-al doilea sediu într-o zonă a Bucureștiului în care învățământul particular nu este încă suficient de bine reprezentat și nu acoperă toate cererile părinților care își doresc acest tip de învățământ. În plus, prezintă avantajul apropierii geografice de cartierele rezidențiale de la marginea orașului pentru care accesul la o școală privată din nord sau din centru era dificilă.

 

Ce va avea noul sediu diferit față de primul și care sunt lucrurile care vor rămâne la fel?

Fiecare dintre cele două sedii are o identitate bine definită, pentru cineva care se află la mijlocul distanței dintre ele probabil va fi greu de ales între ele. Dacă sediul din Negustori va păstra amprenta elegantă a unui edificiu monument istoric, în zona Centrului Vechi al Capitalei, cel de-al doilea sediu va fi expresia dezvoltării urbane din ultimii ani, asumându-și imaginea unei clădiri apropiate de mediul corporatist și de bussines. Având în vedere însă spațiile mult mai generoase ale sediului din partea de Vest, vom avea în plus un campus sportiv, dispus către o ofertă mai variată de cluburi de educatie fizică. Modul în care se face predarea însă, relația dintre profesori, copii și părinți va rămâne la fel. Mai mult chiar, cele două sedii ne vor oferi oportunitatea unor proiecte comune, prin intermediul cărora copiii din ambele sedii să poată beneficia de tot ce are mai bun de oferit Consorțiul Evrika.

 

Care sunt cele mai relevante puncte din oferta educațională, inclusiv cea extra-curriculară de la Evrika?

Vom continua și vom dezvolta politicile noastre “fără bullying” și “fără meditații”, două principii care, credem cu convingere, vin în întâmpinarea unor nevoi reale din partea copiilor și părinților noștri. Asta înseamnă că, în programul de după-amiază, vom insista pe ore de consolidare pentru limba română, matematică și engleză. Insistăm, de asemenea, pe limbile germană, franceză și spaniolă, inclusiv cu profesori nativi. Vom extinde proiectele noastre privind învățarea colaborativă, cluburile și activitățile de științe, gândire critică, aplicații practice ale unor discipline precum fizica, biologia sau chimia. Facilităm, de asemenea, ateliere de scriere creativă, dezbatere și public speaking, bandă desenată, electronică pentru copii, robotică, programare, pregătirea pentru examenele Cambridge, arts & crafts. Pregătirea pentru examenele naționale constituie pentru Evrika un segment al învățării pentru care acordăm o atenție specială. Elevii noștri de clasa a VIII-a beneficiază de un consistent program de pregătire care să le asigure, fără emoții prea mari, promovarea acestor  examene.

Finalmente, ne-am dori ca experiența avută în Școala Evrika să fie un motiv de mândrie. De apartenență la o comunitate pentru care învățământul particular nu înseamnă fițe, elitism exacerbat cât, mai degrabă un mediu în care copiii să vină cu drag la școală, să-i știți în siguranță și să învețe de-adevăratelea.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.