Toate evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital, prevede proiectul noii Legi a educației, publucat azi, în dezbatere, de Ministerul Educației .
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a anunțat că ministerul își va dezvolta propria platformă de testare standardizată.
Ce prevede proiectul de act normativ, cu privire la evaluarea elevilor:
Art. 70
(1) Scopul evaluării este integrat, de a evalua, orienta, încuraja și optimiza învățarea și dezvoltarea capacității de autoevaluare a elevului, în vederea ghidării propriului progres.
(2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Rezultatele, munca și comportamentul elevului trebuie evaluate într-o varietate de moduri.
(3) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:
a) în învăţământul primar, prin calificative anuale unice pe arii curriculare, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative;
b) în învăţământul secundar inferior, prin note de la 1 la 10;
c) în învăţământul secundar superior și în învăţământul terţiar nonuniversitar, prin note de la 1 la 10;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socio emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare.
f) la disciplinele care fac parte din ariile curriculare ,, Arte” și ,, Educație fizică și sport” și la alte discipline stabilite prin ordin al ministrului educației, se acordă calificative de tip ,, Admis ”/ ,,Respins”, cu excepția învățământului vocațional, la care rezultatele evaluării se exprimă prin note de la 1 la 10 pentru profilul corespondent fiecărei arii curriculare.
(4) Controlul utilizării şi al respectării standardelor naţionale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecţia şcolară și prin raportare la evaluările standardizate.
(5) Evaluarea elevilor fără utilizarea şi respectarea standardelor naţionale şi a metodologiilor de evaluare constituie abatere disciplinară şi se sancţionează în conformitate cu procedura prevăzută în prezenta lege și în regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ preuniversitar.
(6) Pentru filiera teoretică, evaluarea continuă se face în clasă, prin teste, activități și exerciții aplicate, punând accent pe caracterul formativ al acesteia.
(7) Pentru filiera profesională/vocațională, o parte din evaluarea continuă se realizează în clasă, prin teste, activități și exerciții aplicate și o alta parte din evaluare se realizează la angajatori/locuri de practică, prin activități aplicate supravegheate sau prin probe vocaționale. Competențele profesionale pot fi evaluate integral la angajator/locul de practică.