fbpx

Cum putem produce învățare altfel. Exemplu: lecția despre Sistemul Solar

Învățare altfel sistemul solar lecția

de Petruț Rizea, profesor pentru învățământul primar și psiholog

Când mi-am dorit să ajung învățător, nu mă gândeam că lecțiile pe care le voi preda vor fi atât de monotone precum cele din filmele pe care le vedeam când eram mic: scenariul clasic al unui profesor așezat în fruntea clasei, la o catedră impunătoare, iar elevii șezând frumos pe scaune și notând tot ce îndrugă omul la costum și cravată din fața lor. Îmi imaginam altfel timpul pe care aveam să-l petrec cu învățăceii mei. Bineînțeles că nici regizorii, nici casele de producție nu au vreo vină că eu credeam, cu mintea mea de-atunci, că doar scenariul acesta există. Și am fost bucuros când am văzut că nu.

 

De când sunt învățător, țin foarte mult la interactivitate și la abordarea integrată. Cred că lecțiile sunt mai atractive și mai ușor de reținut, iar experiența completă din punct de vedere al conținuturilor când lăsăm ca informațiile din mai multe discipline să se împletească în beneficiul însușirii cunoștințelor și formării deprinderilor vizate.

 

Recent, am vorbit mult la clasă despre Sistemul Solar, am notat doar esențialul și apoi am trecut la fapte. Și cum puteam înțelege mai bine tot ce discutasem, altfel decât prin construirea propriului Sistem Solar? Nu vă pot descrie ce bucurie au trădat fețele lor atunci când au aflat că următorul proiect de prezentat va fi acesta.

 

Uimirea mea a venit în ziua în care pervazurile din clasă s-au umplut cu planete din plastilină, fiecare realizată după pregătirea și priceperea „creatorului”, sau „creatorilor” (că deh, trebuie să recunoaștem și meritele părinților).

 

Nu m-au bucurat lucrările cât au făcut-o modurile originale în care le-au susținut în fața colegilor.

 

Nu cred că ar fi reținut atâtea lucruri despre univers și corpurile cerești dacă aș fi procedat după metoda clasică. Învățarea s-a produs altfel, asta e clar, în primul rând prin experiența relativ directă cu materialul studiat și prin libertatea oferită în conceperea proiectului (bineînțeles, un dram de îndrumare a existat, pentru ca informațiile să nu fie asimilate cu erori).
Nu este prima dată când văd lucrurile astfel, cred că putem găsi tehnici actuale și creative prin care elevii noștri să rețină și să înțeleagă ceea ce ne dorim. Trebuie doar să ne dăm voie și să fim suficient de pregătiți să predăm materia utilizând corect toate aceste strategii, diferite de ce știam și care sunt la îndemâna oricărui cadru didactic.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.