fbpx

Firma care ar putea pilota digitalizarea examenelor, acuzată că a folosit datele elevilor pentru marketing

Compania care, prin platforma Intuitext, are șansele cele mai bune de a pilota digitalizarea examenelor în două județe din România, este acuzată în raportul Human Rights Wattch că a folosit în mod ilegitim datele colectate de la elevi în timpul activităților de educație online, desfășurate în timpul pandemiei pe platforma ȘcoalaIntuitext.

Protocolul privind pilotarea examenelor naționale nu a fost, încă, semnat.  Potrivit informațiilor Educație Privată, platforma Intuitext este favorită pentru a fi cooptată în această pilotare.

Potrivit informațiilor de pe propriul site, ȘcoalaIntuitext este o platformă educațională, sub marca INTUITEXT, marcă proprietate a SC Softwin SRL, destinată elevilor din ciclul primar (clasele Pregătitoare – IV), părinților acestora și cadrelor didactice. ȘcoalaIntuitext este disponibilă utilizatorilor ca aplicație mobilă, descărcabilă din magazinul Google Play, și ca aplicație web, accesibilă online.

Ce spune raportul Human Rights Watch, în capitolul 3 al raportului, intitulat ”Manipulări ascunse- Cum sunt folosite datele copiilor”:

Recomandată de Ministerul Educației din România, ȘcoalaIntuitext dezvăluie în politica sa de confidențialitate că instalează 23 de cookie-uri de marketing pentru a-și ținti elevii cu publicitate comportamentală pe internet.

Extras din Politica de confidențialitate a ȘcoliiIntuitext, studiată de organizație la data de 2 mai 2022:

Cookie-urile de marketing sunt folosite pentru a urmări utilizatorii de la un site la altul. Intenția este de a afișa reclame relevante și captivante pentru utilizatorii individuali, astfel încât acestea să fie mai valoroase pentru agențiile de publicitate și pentru terții care se ocupă cu publicitate.

Contactată de Human Rights Watch pentru comentarii, Softwin, compania românească EdTech care operează ȘcoalaIntuitext, a spus că produsul este „de fapt dedicat mai întâi profesorilor/educatorilor și doar în subsidiar copiilor sau părinților acestora”. Compania a recunoscut că trimite datele utilizatorilor prin cookie-uri de marketing, Facebook Pixel și funcția de instrumentele  de remarketing ale Google Analytics și că face acest lucru pentru a viza adulții „în locurile în care clienții noștri principali (profesori/educatori) sunt activi”. inclusiv pe Facebook și pe Google.

Softwin a răspuns că, „Pentru a fi clar, niciun fel de date despre copii colectate de ScoalaIntuitext.ro nu sunt folosite pentru publicitate, publicitate comportamentală sau orice alte scopuri comerciale”. Ea a negat că trimite date despre copii către terți sau companii AdTech și a spus că datele copiilor pe care le colectează nu sunt utilizate pentru publicitate, publicitate comportamentală sau profilarea utilizatorilor.

Cu toate acestea, ȘcoalaIntuitext este comercializată pentru uzul copiilor. Pagina sa de pornire conține un mesaj de marketing adresat elevilor, în care explică beneficiile produsului. O altă pagină de pe site, intitulată „Copii”, este direcționată către potențiali utilizatori copii și precizează că, „ȘcoalaIntuitext este o platformă educațională… destinată elevilor de școală primară (clase pregătitoare – IV), părinților acestora și profesorilor din școala primară”. 

De asemenea, pagina le cere elevilor să facă publicitate pentru ȘcoalaIntuitext către profesorii lor: „Distribuiți către profesorul tău și spune-i că ai descoperit această aplicație utilă și bucurați-vă de beneficiile ȘcoalaIntuitext TOGETHER”. Pagina include patru butoane de partajare care, atunci când dați clic, deschid o platformă de socializare sau o nouă platformă, pentru un mesaj de e-mail și solicită elevului utilizator să se conecteze pentru a distribui un text pre-populat invitând destinatarul, probabil profesorul , să folosească ȘcoalaIntuitext.

Human Rights Watch a constatat că ȘcoalaIntuitext a încorporat tehnologii de urmărire în paginile care puteau fi accesate de copii, inclusiv pagina intitulată „Copii”, și a observat că ȘcoalaIntuitext trimitea date despre utilizatori către companiile AdTech prin cookie-urile de marketing terță parte, Facebook Pixel și Google Analytics. Funcția „segmente de public de remarketing”, lucruri recunoscute. Compania nu a recunoscut utilizarea instrumentelor de urmărire a reclamelor și a înregistrării sesiunilor. Human Rights Watch nu a găsit dovezi că aceste practici de date erau limitate la adulți.

De asemenea, Human Rights Watch a constatat că cinci guverne au creat și au oferit direct produse EdTech pentru care au dezvăluit, prin politicile lor de confidențialitate, că folosesc datele personale ale copiilor pentru a le direcționa publicitatea comportamentală.

Ce spun reprezentanții Intuitext:

Contactați de Educație Privată, reprezentanții platformei Intuitext au transmis un punct de vedere în care fac referire atât la acuzațiile Human Rights Watch, cât și la proiectul de pilotare a digitalizării examenelor.

Îl publicăm, integral:

1. Platforma Scoala Intuitext a luat naştere în 2018 ca un loc virtual în care elevii claselor I-IV pot învăţa prin joacă. În 2020 Scoala Intuitext a devenit un produs de învăţare, predare şi evaluare, în care învăţătorii pot crea clase de elevi, cărora le pot aloca teme sau teste de evaluare, inclusiv la clasa pregătitoare. În anul 2021 am lansat aplicaţia mobilă Scoala Intuitext, disponibilă pe Android, în care învăţătorii îşi pot crea clase de elevi, cărora le pot aloca teme din auxiliarele INTUITEXT, pot corecta acele teme şi pot urmari evoluţia elevilor.

Scoala Intuitext a fost omologată de Ministerul Educaţiei în anul 2018.

În perioada martie 2020 – noiembrie 2021 Scoala Intuitext a fost pusă la dispoziţia profesorilor şi elevilor în mod gratuit.

Studiul Human Rights Watch (HRW) s-a axat în mod greşit doar pe pagina publică de prezentare ScoalaIntuitext.ro (pentru care am primit şi întrebările). În realitate, platforma educaţională Scoala Intuitext (aflată la adresa https://platforma.scoalaintuitext.ro) nu a fost evaluată, iar echipa HRW a tras în mod greşit concluzia că Scoala Intuitext foloseşte datele copiilor în scopuri de marketing.

Datele copiilor care folosesc platforma Scoala Intuitext NU sunt folosite în scop de marketing şi NU sunt transmise niciunui terț în acest sens.

Mai mult decât atât, datele copiilor (dar și ale adulților) care folosesc platforma Școala Intuitext sunt folosite exclusiv în scopurile direct legate de serviciile Scoala Intuitext (funcționarea platformei, relații cu clienții).

Raportul se referă la informațiile personale care ar putea fi trimise din cookie-uri terţe, colectate la prima vizită pe pagina web de prezentare Scoala Intuitext [https://www.scoalaintuitext.ro].

Practic, la prima vizită  pe pagina web de prezentare ScoalaIntuitext.ro [https://www.scoalaintuitext.ro], orice utilizator are posibilitatea de a bifa că doreşte să i se stocheze cookie-urile de marketing de la Google sau Facebook. Acestea pot fi folosite de Softwin pentru reclamă pe aceste rețele terțe.

Așa cum am precizat şi în răspunsurile trimise către HRW (de unde nu am primit nicio cerere de clarificare suplimentară), Softwin poate face această reclamă exclusiv pentru publicul țintă care ar cumpăra serviciile noastre (profesori și părinți).

Momentan pagina de prezentare Scoala Intuitext.ro nici nu are reclame active în aceste rețele.

Pe platforma Școala Intuitext nu s-au desfășurat lecții online din sistemul public sau privat de educaţie.

De asemenea, studiul citat pune în aceeași categorie software educaţional creat, administrat sau finanțat de guverne sau din fonduri publice cu soluții educaționale private care sunt accesibile în mod liber pe piața comercială.

2.În ceea ce priveşte întrebarea dvs.: „De asemenea, voiam să vă întreb dacă în pilotarea digitalizării examenelor vor fi folosite aceeaşi configuraţie şi acelaşi tip de acord pentru prelucrarea datelor de către Intuitext.”

Precizăm că pentru pilotarea evaluării digitalizate a lucrărilor examenelor naționale de Bacalaureat, respectiv Evaluare Națională a absolvenților de clasa a VIII-a, va fi folosită o platformă de evaluare special realizată şi configurată în acest scop. Platforma este un mediu izolat, la care au acces ca utilizatori doar împuterniciţii Ministerului Educaţiei. Platforma nu necesită şi nici nu permite crearea de conturi ale copiilor.

Toate datele cu caracter personal care vor fi prelucrate prin intermediul acestei platforme vor fi folosite în mod exclusiv pentru evaluarea rezultatelor.

Aceasta versiune de platforma pleacă de la platforma creată de noi şi utilizată în mod gratuit pentru diverse concursuri naţionale.

Platforma este pusă la dispoziţie ca un serviciu software, noi având doar rolul de persoană împuternicită din punct de vedere al prelucrării datelor (deci practic folosim datele exclusiv cum ne spune operatorul datelor personale, adica Ministerul Educatiei).

3.

Comentarii suplimentare pentru punctul 1.

Pentru a înţelege mai bine care sunt chestiunile pe care le considerăm incorecte în ceea ce priveşte studiul de caz, vă prezentăm în continuare câteva idei:

  1. HRW a analizat pagina noastră de prezentare a platformei de pe ScoalaIntuitext.ro și NU produsul nostru educațional, acesta fiind disponibil la https://platforma.scoalaintuitext.ro/my-classrooms

Platforma nu are niciun fel de cookie-uri de marketing (și nu a avut niciodată).

Dacă HRW ar fi creat un cont (așa cum este specificat în raport la pagina 14), ar fi putut afla cu ușurință diferența.

  1. Pagina de prezentare de la ScoalaIntuitext.ro,(https://www.scoalaintuitext.ro/copii) NU se adresează direct copiilor (așa cum am precizat și în răspunsul nostru trimis către HRW şi cum rezultă din textul de prezentare de pe pagină – de exemplu: “Aducem mai aproape copilul tău”). Înţelegem că pagina a fost tradusă automat, însă nu știm ce instrument de traducere a fost folosit, sau dacă au fost întrebaţi vorbitori nativi de limba română, dar întregul text este de fapt foarte orientat spre adulți și cu siguranță nu este modul în care ne-am fi adresat unor copii de 7-11 ani.

Deci da, platforma educațională (unde nu există cookie-uri de marketing) este folosită de copii, dar pagina de prezentare nu este destinată lor. În plus, un copil nici măcar nu-și poate crea direct un cont, pentru că are nevoie de acordul unui părinte sau al unui tutore, așa că pentru noi ar fi şi inutil adresăm acea pagină (fie prin reclame, fie prin conținutul propriu-zis) către copii.

Nu avem nicăieri în planurile noastre realizarea de „publicitate comportamentală pentru copii”. Aceasta este – în cel mai bun caz – fie o eroare, fie o concluzie înșelătoare a studiului HRW.

Ca o concluzie, vă rugăm să rețineți că suntem pe deplin conștienți de faptul că domeniul protecției datelor are nevoie de o activitate continuă pentru a fi pe deplin conform, nu doar pe baza legislației aplicabile, ci și a celor mai bune practici. Dar respingem cu fermitate plasarea studiului nostru de caz sub paragraful „produsele au fost dezvoltate având în vedere copiii ca utilizatori principali, ceea ce sugerează că publicitatea comportamentală adresată copiilor a fost o caracteristică intenționată a produsului EdTech.”

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.