fbpx

Cine sunt eu și ce stă în puterea mea să fac? – Dilemele educației și viitorul posibil

Școala trebuie să formeze oameni care să se integreze cu succes în societate și să contribuie la dezvoltarea acesteia.

Dar realitatea zilelor noastre este complexă și de un dinamism nemaiîntâlnit în epoci anterioare, determinat de tehnologie, dar însoțit și de probleme majore (schimbări climatice, crize sociale, economice, sanitare, știri false, decalajul digital etc) care o fac  fluctuanta si dominată de incertitudine pe termen mediu si lung.  În acest context, situația educației devine centrul dezbaterilor indiferent de domeniu. Dar contextualizarea este deficitara și pare mai mult o asumarea superficială la nivel declarativ fără să se concretizeze modul cum « EDUCAȚIA » poate să ajute la  rezolvarea provocărilor sociale respective.

 

Se poate spune că e responsabilitatea specialistilor in educație, dar tocmai acesta e specificul educației, ca transformarea ei cu efecte la nivel general social nu poate fi decât rezultatul colaborării între toți factorii interesați.

Toți cei implicați in educație au nevoie de o abordare diferită a scopului educației, pentru reziliență și adaptare la schimbare, la dinamica realității. Adaptarea la lumea actuala presupune învățarea transformativă de-a lungul întregii vieți, competențe care trebuie formate de la vârste cât mai mici. La orice vârstă învățarea autentică  înseamnă înțelegere a sensului și semnificației cunoștințelor indiferent de sursa lor – teorie, experiență proprie, comunicarea față în față sau mediată cu părinți, profesori, egali etc) .  Toate acumulările se așează pe un set de presupuneri, așteptări și credințe prin care cel care învață se înțelege pe sine și lumea în care trăiește.

Dezvoltarea generațiilor actuale de copii și adolescenți presupune procesul de însoțire din partea profesorilor, părinților, decidenților, care ei înșiși trebuie să își schimbe așteptările și ipotezele cu privire la rolul lor și la scopul educației, comportamentul lor față de copil.

Reflecție critică și disponibilitate în transformarea perspectivei sunt esențiale pentru formarea unor copii cu  caractere puternice, rezilienti, încrezători în puterea de a schimba lumea și pe ei înșiși. Întrebările fundamentale trebuie puse la orice vârstă: cine sunt eu? Care este locul și rostul meu ? Ce așteptări trebuie să am de la ceilalți ? Cum trebuie să ma comport ? Ce drepturi am ? Ce pot să schimb ? etc..

Un exemplu de buna practica pentru proiectarea unor activități extracurriculare complexe, transdisciplinare ,care îmbină și valorifică cunoștințe și experiențe diverse, formează și schimbă mentalități și comportamente.

Cu ochii larg deschiși la cei de lângă noi – Târg caritabil pentru strângere de fonduri organizat de copii cu suportul mentorilor facilitatori și al părinților

Atenția la nevoile celor din jurul nostru, responsabilitatea față de cei vulnerabili, înțelegerea modului în care poți ajuta în fiecare situație, înțelegerea nevoilor și bucuriei prin zâmbetele și mulțumirea de pe fețele celor care primesc darurile pregătite cu drag – acestea sunt rezultatele educației moral-civice ! La 12 ani, elevii Școlii Metropolitane ARC au avut o experiență deosebită în derularea proiectului lor caritabil început în iunie 2022 cu evenimentul de strângere de fonduri « Orice copil are dreptul la fericire».

Proiectul a fost conceput în cadrul orei de Educație socială – Gândire critică și drepturile copilului. Elevii clasei a V-a au fost sprijiniți de colegii lor din clasa  a VII-a care studiază la orele de educație socială ce înseamnă să fii cetățean responsabil într-o democrație și au fost implicați în proiectul « Cetățeanul » – în parteneriat cu Institutul Intercultural Timișoara.

Tema proiectului a fost aleasă prin dezbateri și decisă prin vot. Obiectivele și  activitățile  au fost propuse de elevi, apoi ele au fost corelate și transpuse într-un plan cronologic coerent prin dezbatere și  rezolvare de probleme.

Elevii au identificat cu facilitarea profesorului care sunt pașii necesari pentru derularea fiecărei activități. S-au format grupe de elevi pentru documentare ( identificare beneficiari), comunicare ( contactare e-mail conducerea centrului de plasament pentru acord și pentru obținerea listei cu vârsta copiilor din centru, prezentarea proiectului în fața conducerii școlii pentru acord și sprijin),  promovare ( realizare pliant, distribuirea în școală), organizare (amenajarea standurilor, logistică, colaborarea cu elevii din clasa a VII-a), buget ( identificare resurse necesare pentru activități, documentare prețuri pentru resurse și pentru cadouri beneficiari), vânzări – contabilitate ( strângerea banilor,  mobilizarea elevilor și părinților prezenți pentru achiziționarea de bunuri și servicii de la standuri), divertisment ( echipa a realizat un playlist și a asigurat difuzarea în cadrul evenimentului ).

Începând cu ora 11:00, la standurile amenajate în incinta școlii, în foișoare, pe alei, pe terenul de sport, au fost expuse preparatele pregătite cu drag de copii împreună cu familiile lor, celebrul stand cu limonadă nu a lipsit, pictarea de fluturi sau flori pe față sau pe mânuțe oferită de copii talentați și pasionați a adunat zeci de doritori,  fotografii amuzante la minut contra cost s-au transformat în amintiri de neuitat, o paradă de accesorii din materiale reciclate au atras copiii la  un stand unde aceste bijuterii ecologice realizate de un grup de fete creative au putut fi cumpărate.

ARCașii din clasa a V-a au reușit să mobilizeze toată comunitatea de elevi, părinți, profesori! Rezultatele așteptate au fost depășite! Întreaga comunitate a contribuit la o atmosferă extraordinară !

Toți banii strânși au fost folosiți de echipa elevilor și părinților care au avut această responsabilitate pentru cumpărarea de daruri pentru copiii din  Centrul de plasament Pinocchio din sect.3, București.

O experiență valoroasă a încheiat acest proiect: darurile personalizate au ajuns la minunații adolescenți de la Centrul de plasament Pinocchio ! După emoția inițială în fața unui spațiu explorat pentru prima oară de ARCașii noștri , a urmat bucuria de pe fețele celor care desfăceau cadourile personalizate (îmbrăcăminte și  rechizite) și cealaltă bucurie, emoție resimțită în premieră, a celor care au adus bucurie prin puterea lor! Copiii s-au împrietenit și și-au descoperit o pasiune comună – tenisul de masă! Imediat adolescenții din Centrul Pinocchio au invitat colegii din Școala Metropolitană ARC la o partidă de dublu 

Elevii noștri au fost uimiți de cât de frumos, colorat, curat, dotat era centrul și  astfel percepția asupra realității sociale a devenit mai adecvată.

Prof. Luiza Cristea

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.