Platforma de evaluare online dezvoltată de Ministerul Educației, al cărei concept a fost lansat în dezbatere publică, este proiectată astfel încât să includă și examenele naționale, dar și concursurile de admitere în liceu.
Tipurile de evaluări prezentate în documentul elaborat de minister:
După nivel de securizare:
Categoria 1
• Evaluarea curentă: inițială, formativă, sumativă.
• Evaluarea inițială – se inițiază de profesor la clasă sau de minister (la decizia ministerului).
• Scopul evaluării este de a identifica punctele tari și slabe pe parcursul învățării, pentru a fi folosite în proiectarea parcursului de învățare personalizat, inclusiv, după caz, remedial sau pentru excelență.
• Crearea itemilor va fi realizată de profesorul de clasă pentru proprii elevi sau la nivel de catedră/disciplină de studiu/modul.
• Testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru proprii elevi și/sau
pot fi „încărcate” din banca de itemi.
• Evaluarea formativă și evaluarea sumativă – în funcție de planificările didactice (pe modul/semestru/trimestru – după caz, pe an școlar, pe disciplină, pe ciclu, pe competențe, pe domenii de studiu).
Categoria 2
• Evaluări naționale;
• Evaluare finală clasa a II-a;
• Evaluare finală clasa a IV-a;
• Evaluare finală clasa a VI-a;
• Evaluări periodice ale nivelului de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației, conform art. 105, alin (9) din Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar.
Categoria 3
• Evaluarea națională – clasa a VIII-a.
• Concurs admitere liceu.
• Examen național de bacalaureat.
• Sunt externe, organizate și administrate pe baza metodologiei ministerului educației.
Itemii se creează pe baza unor proceduri stabilite de CNPEE.
Testele sunt asamblate pe baza unor proceduri specifice stabilite de CNPEE.
Secțiune generală – evaluări cat 1 cu un nivel de securizare mică – acces oricine, oricând la clasă.