fbpx

Conceptul pentru platforma de evaluare online a elevilor, în dezbatere publică. Vizează și evaluările naționale

Foto: Freepik
Ministerul Educației, prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație,  a lansat în consultare publică documentul ce prezintă conceptul de ansamblu pentru crearea și dezvoltarea unui ecosistem digital de evaluare în mediul online, în baza Metodologiei – cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor aprobată prin OME nr. 3750/2023.
Durată estimată de implementare tehnică a platformei este de 8 luni.
Unul dintre obiectivele platformei este de a crea cadrul de utilizare a mediului online pentru evaluările naționale, prin dezvoltarea unui sistem de evaluare și testare securizat la distanță.
Platforma de evaluare va fi disponibilă tuturor elevilor și cadrelor didactice din sistemul de educație preuniversitar și va putea fi utilizată pentru toate tipurile de evaluări interne.
Platforma trebuie să armonizeze următoarele funcționalități:
• Creare și administrare bancă/bănci de itemi. Banca/băncile de itemi vor avea o structură și organizare modulară, cu posibilitatea de accesare pe baza diferitelor drepturi/ permisiuni de administrare/utilizare;
o Platforma va fi livrată cu un număr suficient de seturi de itemi, calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi. Această componentă va fi detaliată în documentația tehnică ce se va publica în conformitate cu procedurile aferente de achiziție publică. De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară.
• Creare și administrare itemi;
o Clasificare Item – categorii de itemi în funcție de tipul de creare al acestora
▪ Itemi formativi, creați de profesor – nu au un caracter cu aplicabilitate generală;
▪ Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizați în cadrul evaluărilor și examenelor naționale. Aceștia din urmă vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formală la nivel de panel de experți, pretestare, analiză statistică și validare pentru includere în banca de itemi.
o Posibilitatea de a stoca itemi în baze de date distincte, cu accesibilitate controlată, inclusiv de a secretiza sau desecretiza itemi;
o Posibilitate de import/export itemi.
• Creare si administrare curricula și asocierea itemilor creați unei curricule;
• Creare si administrare tipuri de evaluări/reevaluări;
o Configurări specifice pentru evaluările naționale formative la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
o Configurări specifice pentru evaluările de tip miză ridicată (High stakes) – evaluare națională, admitere, bacalaureat;
o Configurări specifice pentru evaluările periodice ale nivelului de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației;
o Configurarea altor tipuri de evaluări și testări.
• Creare și definire standarde de evaluare pentru fiecare an/nivel de studiu, care se vor putea utiliza și la evaluarea formativă;
• Creare și gestionare teste;
• Componentă de creare, configurare și livrare de examene (similare componentelor de examinare prezente în sistemele de tip LMS – Learning Management System) personalizabile/personalizate manual sau automat în baza unor criterii predefinite, din banca de itemi, respectiv din itemi generați punctual. Subiectele de examinare vor fi configurate în funcție de necesități, existând inclusiv posibilitatea de anulare a examenului.
• Creare și administrare utilizatori și roluri, configurări, nomenclatoare și alte asemenea;
• Evaluare/examinare și gestionare rezultate;
o Module de evaluare dedicate: evaluare inițială, de parcurs, finală/sumativă a elevilor, prin selectarea structurilor de testare și a itemilor din banca de itemi organizată pe discipline/competențe/alfabetizări funcționale.
o Vizualizarea online într-o afișare de tip simetric (side-by-side) a răspunsurilor selectate/elaborate de elevi, respectiv a criteriilor de notare/apreciere/a baremelor de evaluare;
o Calcularea punctajului/notei/calificativului pe instrument de evaluare.
• Interfețe pentru crearea și gestionarea procesului de lucru (status, notare, feedback, reanalizare etc.);
• Psihometrie;
o Servicii de psihometrie pe toată perioada de dezvoltare a componentei pentru generarea de itemi și examinare;
o Modul de psihometrie, dezvoltat pentru asigurarea realizării formulare de test (test construct), dezvoltare de teste (test developement), pe baza curbelor caracteristice ale itemilor și a cerințelor particulare pentru fiecare tip de evaluare.
• Supraveghere automatizată de bază pentru evaluări/examene. Va integra facilități de tip supraveghere (proctoring , online supervision) care blochează fereastra de browser și alte aplicații pe durata testării, permite supravegherea inclusiv pe cameră web, salvează capturi de ecran periodice din camera web, atenționează elevul și supraveghetorul dacă sunt acțiuni suspecte etc.;
• Analiza si raportare;
o Generarea de rapoarte administrative;
o Generarea de rapoarte statistice și grafice;
o Panou rezumativ (dashboard) de prezentare a rezultatelor individuale/statistici/feedback;
o Indicarea performanțelor unei unități de învățământ prin raportare la alte unități de învățământ: din medii socio-educaționale similare, la nivel județean, la nivel național;
o Date statistice la nivel unitate de învățământ, județ, tip de probă etc.
• Monitorizarea parcursului elevului;
o Posibilitatea de urmărire longitudinală și transversală a performanțelor elevilor;
o Transmiterea de date statistice la nivel de unitate de învățământ, județ, tip de probă etc.
o Indicarea poziției pe care un elev testat o ocupă la nivel național, comparativ cu toți elevii din același an de studiu din țară (prin scorul centilă).
o Monitorizarea evoluției elevului, ca parte din evaluarea școlii și a profesorilor;
o Posibilitatea de a genera un schelet al unui plan individualizat de învățare raportat la examenele naționale, pe care să-l poată completa sau detalia cadrul didactic autorizat în acest sens;
o Posibilitatea de a genera o listă de recomandări, cum ar fi:
▪ Alte evaluări (pentru elevii care nu au îndeplinit nici standardul de referință minim (benchmark) sau cei care au depășit aceste standarde și pot fi încadrați la categoria avansați;
▪ Fișe de lucru;
▪ Recomandări de activități didactice pentru diverse discipline;
▪ Recomandări pentru consilier (la non răspuns, acolo unde apar regrese și alte aspecte care ar trebui avute în vedere și din perspectiva încrederii, motivației etc.).
• Interoperabilitate (API Management);
o Va asigura funcționalități de schimb de date prin API sau tehnologii similare –documentate și funcționale cu educred.ro, manuale.ro, edulib.ro și alte aplicații ale Ministerului Educației, în vederea asigurării unei interoperabilități coerente;
o Toate tipurile de rezultate din platformă vor avea definite servicii web de interoperabilitate pentru a asigura integrarea în alte platforme ale Ministerului Educației și pentru a putea asigura analiza unitară și integrarea completă în portofoliul educațional.
• Va asigura audit și jurnalizare.
Documentul cuprinde informații precum: funcționalitățile platformei, cerințele generale, tipurile de evaluări și tipurile de utilizatori. (Descarca documentul)
evaluare în mediul online

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.