fbpx

Antonia Pup, președintele CNE, a luat Bacalaureatul cu media 10. Mesajul ei: ”Poți să faci proteste, să lupți pentru drepturile tale și să iei bacul”

Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, a promovat examenul de Bacalaureat cu media 10. După aflarea rezultatului, ea a scris un mesaj adresat celorlalți elevi despre care crede că ar putea învăța din experiența ei. ”Poți să lupți pentru drepturile tale în liceu, să faci protest în școală, să nu înveți la toate materiile dacă nu îți plac, să nu faci meditații, să ai și persoane cu care să te contrazici și totuși să iei bacul”, spune Antonia Pup.

Mesajul ei, integral: 

Urmează o postare lungă și, pentru mulți dintre cei pe care îi am la prieteni, probabil plictisitoare, dar, dacă există cel puțin un elev în țara asta care poate învăța din experiența mea, atunci vreau să scriu pentru acel elev. Analog, sunt convinsă că sunt foarte multe persoane cu care am intrat în polemici pe fondul controversei cu examenele naționale, persoane dornice să afle cât am luat la bac. Am ceva pentru fiecare.

Media 10 pe care am obținut-o la examenul de Bacalaureat este pentru mine un pretext să dezmint puțin lucrurile și să orientez, sper eu, dezbaterea publică spre identificarea unor probleme sistemice, care trebuie rezolvate urgent. Pe lângă un pretext, pot să spun cu mâna pe inimă că reprezintă o oportunitate de a le spune tuturor colegilor mei că poți să lupți pentru drepturile tale în liceu, să faci protest în școală, să nu înveți la toate materiile dacă nu îți plac, să nu faci meditații, să ai și persoane cu care să te contrazici și totuși să iei bacul. Reprezintă o oportunitate de a spune părinților că e ok să-și lase copiii să decidă asupra viitorului lor, e ok să-și lase copiii să vorbească la televizor și să dezbată cu politicieni, e ok să-și lase copiii să amâne un test pentru a merge să facă voluntariat, să militeze pentru ceva, să se ridice din bancă. Să nu pompeze bani în meditații din clasa a II-a doar în vederea depășirii unor frustrări personale, să nu se orienteze mereu după ce notă a luat colegul de bancă. Mai ales să nu pompeze bani în meditații și după să se întrebe de ce nu merge sistemul public de educație. Uite, de aia nu merge sistemul public de educație! De aia ne ascundem în spatele unor medii de 10 ca să acoperim faptul că 900.000 de elevi din România nu au avut acces la educație din 11 martie 2020, iar autoritățile de la toate nivelurile au dat din umeri. De aia ne ascundem în spatele unor medii de 10 și acceptăm că avem profesori care lucrează doar cu anumiți elevi, doar cu cei de familie bună și îi lasă în urmă pe cei cu potențial, dar în care statul nu a investit suficient de mult. De aia ne ascundem în spatele unor medii de 10 ca să validăm impostura clasei politice care, în plin cataclism educațional, orienta dezbaterea publică spre potențiala anulare a examenelor naționale în virtutea lui: lasă că merge și așa! Nu mai merge și așa.

Diferențele enorme de punctare între corectori, evidențiate inclusiv la Evaluarea Națională, ne demonstrează faptul că mai avem mult de muncit cu sistemul acesta al educației. Ne demonstrează că profesorii au nevoie de sprijin real, de formare continuă, de schimb de bune practici, pentru că placa cu crescutul salariilor și atât nu mai ne ține mult. Profesionalizarea carierei didactice cuprinde un set de măsuri cheie care trebuie asumate ferm, chit că îi va supăra pe unii și ne va cam doborî de pe un piedestal pe care ne-am situat cu atâta inconșțiență. Îmi doresc din tot sufletul meu ca prin operaționalizarea unui corp național de evaluatori nu vom mai ajunge în situația în care suntem acum: diferențe de corectare, la materii exacte, de până la 4-5 puncte.

Alt lucru de pus pe tapet: încercarea de fraudare a examenelor. Care este cauza ei? Nu oare faptul că nu vorbim suficient de mult despre principii, etică și valori în educație, dar ne facem totuși timp să memorăm 20 de eseuri pe care să le reproducem papagalicește pe foaie? Nu oare faptul că girăm impostura inclusiv prin tolerarea derapajelor decidenților? Nu oare faptul că punem mai mult preț pe note decât pe competențe? Nu oare faptul că trăim cu falsa impresie că dacă avem 232 de medii de 10 la nivel național, am făcut totul frumos și putem să dormim până la toamnă?

Bacul pentru mine nu este un concurs cu premii. Nu vreau banii nimănui, refuz orice încercare a oricui de a îmi pune fața pe tapet și nu caut să fiu ridicată în slăvi de nimeni. Mami și tati nu au pompat bani să mă dea la meditații, în liceu am fost mai degrabă pusă la colț (cu câteva excepții, din partea unor profesori care mi-au oferit oportunitatea de a mă exprima liber și de a lupta pentru lucrurile în care cred) pentru că am sancționat cu fermitate deciziile din școală care erau contrare drepturilor elevilor, în spațiul media la fel, mai ales în ultimele săptămâni, când citeam stupefiată zecile de înjurături pe care le primeam și apelativele cu care mă alintau anumite personaje (duduie, securistă, băsistă etc.). La finalul zilei de astăzi, eu voi dormi foarte bine tocmai pentru că știu că nu m-am abătut de la principiile inițiale, că nu am pus capul în pământ și n-am făcut compromisuri, că nu m-am ferit să fiu incomodă, sper ca Școala să învețe următoarea generație și despre aceste lucruri, pe care uneori ne ferim să le punctăm din comoditate sau lașitate. În primul rând față de noi înșine.

Antonia Antonia Antonia Antonia Antonia 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.