fbpx

Studiu CEAE: Învățarea prin investigație duce la îmbunătățirea competențelor elevilor la fizică

Utilizarea la clasă a învățării prin investigație produce îmbunătățiri în privința competențelor specifice ale elevilor la fizică, așa cum sunt ele definite de programa școlară. Aceasta este una dintre concluziile studiului prin care Centrul de Evaluare și Analize Educaționale și-a propus să măsoare impactul pe care programul „Fizica altfel” îl are asupra profesorilor de fizică și elevilor de nivel gimnazial din România. Prin studiul de impact  s-a verificat dacă există un progres în ceea ce privește competențele profesorilor între momentul anterior desfășurării programului și cel ulterior acestuia. Totodată, au fost măsurate și competențele elevilor așa cum apar în programa școlară. În cadrul studiului, au fost verificate abilitățile investigative, competențele specifice și interesul elevilor care au beneficiat de strategii de predare-învățare prin investigație, precum și competențele cadrelor didactice care au beneficiat de acest program. Conceptul în jurul căruia a fost proiectat și organizat cursul de formare pentru profesori este învățarea prin investigație (Inquiry Based Learning – IBL). IBL presupune ca demersul de predare-învățare să pornească de la întrebări formulate de profesori cu scopul de a declanșa un proces de investigație științifică în timpul căruia elevii sunt ghidați să caute dovezi empirice.

Conform studiului, programul „Fizica altfel” a avut o influență importantă asupra cadrelor didactice care au urmat cursul și au participat la mecanismul de sprijin inițiat de CEAE, în sensul că aceștia au aplicat la clasă strategiile specifice învățării prin investigație, contribuind la îmbunătățirea rezultatelor elevilor. Potrivit documentului citat, utilizarea strategiilor de predare-învățare specifice învățării prin investigație, precum cele transmise în cadrul programul „Fizica altfel”, contribuie la achiziția de către elevi a competențelor specifice din programa școlară într-o mai mare măsură decât strategiile didactice tradiționale (a se vedea graficul de mai jos). Totodată, utilizarea la clasă a învățării prin investigație a crescut interesul elevilor pentru fizică și a avut un impact pozitiv asupra activării cognitive a acestora.

Raportul redactat după analiza datelor din studiul de impact poate fi accesat aici

Designul studiului de impact poate fi accesat aici, iar blue-printul testelor pentru elevi poate fi consultat aici

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.