fbpx

Școala nu trebuie să te facă nefericit

de Nansi Lungu, lector la Facultatea de Psihologie din Universitatea Titu Maiorescu
Aud destul de des afirmația că școala nu trebuie să ne facă fericiți ci să ne creeze competențe. Și acest lucru este spus în special de oameni cu performanțe deosebite în domeniul educațional și de cercetare. Și bănuiesc că punctul de vedere este că nu trebuie să învățăm tinerii să se concentreze pe satisfacția de moment ci să urmărească o pregătire cât mai riguroasă chiar împotriva unor dificultăți de moment. Până aici subscriu cu satisfacție. Însă, spusă doar până aici, povestea este periculos de înșelătoare. Am să pun 2 premise strâns legate pt a face clar ce vreau să spun:
1. Școala nu trebuie să te facă nefericit.
2. Doar învățarea unor competențe în școală este cel puțin insuficientă.
Dar înainte să explic, adaug o observație: vrem că odată ce ai competențe să ai resursele emoționale și încrederea ca aplicând ce știi o să ai reușite. Adică vrem adulți autonomi cu încredere în ei și în competențele pe care le au. De observat că aceste competențe nu sunt ceva static, asemănător unor rețete, ci mai degrabă sunt în schimbare și cer acțiune.
Dacă școală te face nefericit, nu vei avea niciodată (mă refer la medie, nu la exemple excepționale) resurse să duci lupta atunci când ea începe. În fapt, marile realizări încep acolo unde chiar competențele tale nu te mai ajută direct. Acolo unde „nimeni nu știe exact cum să reușești”. Nefericirea din școală poată să aibă nenumărate consecințe care pot să te oprească din acțiune.
Privește echipele noastre din sportul de performanță. Unele excepțional de pregătite. Dar la un moment dat, mai ales în acele momente în care doar competența nu mai este de ajuns, fac un pas în spate, intră în defensivă. E un reflex natural care nu poate fi îndepărtat dacă pregătirea ta s-a axat numai pe rezultat nu și pe starea ta mentală relativ la ceea ce faci. În orice job poți fi depășit de cineva care are ințiativa deși este mai puțin pregătit decât tine. Ori inițiativa ține și de satisfacția zilnică, încredere, teamă redusă de eșec etc. Dacă școala te face nefericit, ai mici șanse să fii un om cu mari inițiative ( repet : statistic vorbind). Nevoia de satisfacție și încredere este esențială și dacă nefericirea în școală nu ar avea niciun efect. Competențele nu sunt în sine garantul marilor rezultate. Prin competențe ridicate „câștigi” în fața majorității, dar nu neapărat faci performanță. Incertitudinea cunoașterii, a vieții, în general, îți cere mai mult decât a ști. Îți cere a încerca de câte ori e nevoie, a nu renunța, a avea satisfacția muncii chiar și în lipsa unui rezultat, a privi din alte perspective, în a fi mulțumit de ține chiar dacă o perioadă nu ai dat ceva societății etc.
Ori aceste lucruri le poți obține în școală. Și poate odată cu ele chiar devii fericit.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.