fbpx

Prof. Vali Neagu: Subiectele de la proba de Limba română au o dificultate medie

Vali Neagu, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială nr. 1 din Curcani și la Șoala Evrika a analizat pentru Educație Privată subiectele pe care elevii le-au avut de rezolvat la proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională.

Publicăm analiza realizată de prof. Vali Neagu:

Subiectele au o dificultate medie. 

Primul text-suport este un fragment dintr-un basm cult în care Lia, o fată crescută de mama ei, foarte săracă, dar foarte harnică, pleacă în lume să își caute norocul. Cel de-al doilea fragment prezintă copilăria lui Octavian Paler, petrecută în satul Lisa, o copilărie simplă și fericită.

Subiectul I

Primele cinci exerciții de la partea A sunt exerciții ce țin de înțelegerea celor două texte, deloc dificile. Necesita doar puțină atenție în citirea fragmentelor. Nici exercițiul 6 nu ar trebui să prezinte dificultate deoarece figurile de stil sunt lucrate cu elevii încă din clasa a V a ( puteau identifica epitete, personificare – florile pe lângă care trecea Lisa au însușiri omenești, vorbesc). La partea A un grad mai ridicat de dificultate au cele trei exerciții care presupun identificarea unui element comun celor două texte, exprimarea opiniei despre importanța respectării regulilor și exercițiul 9 care presupune ca elevii să asocieze fragmentul din Limir-împărat cu un altul studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară. De obicei, elevii nu citesc și, de aceea, acest exercițiu prezintă dificultate.

La partea B exercițiile de fonetică și vocabular sunt, de asemenea, accesibile, mai dificile fiind cele de gramatică (identificarea substantivelor în cazuri diferite, alcătuirea enunțurilor – posibil să fie greșeli de ortografie la forma negativă a verbului a face, numărul de propoziții și felul propozițiilor subordonate). Exercițiul numărul 8 nu este dificil, este nevoie de atenție și de puține cunoștințe de gramatică. De asemenea, o capcană ar putea fi utilizarea corectă  a cuvântului dragi (la feminin – dragile, nu cum este utilizat greșit, dragele!)

Subiectul al II lea 

Caracterizarea personajului Lia putea fi realizată ușor deoarece fragmentul ales este generos în prezentarea trăsăturilor morale, mijloacele de caracterizare fiind atât directe cât și indirecte. De asemenea, este important ca elevii să aibă un vocabular adecvat tipului de compunere dat. Consider că, dacă au fost atenți, foarte mulți dintre elevi ar putea obține note peste 5. 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.