fbpx

Min. Educației vrea o nouă instituție pentru subiectele de Bacalaureat și Evaluare Națională

sursă foto: Freeepik

Ministerul Educației  a publicat, astăzi, în dezbatere, un proiect de Hotărâre de Guvern prin care ar urma să fie înființată o nouă instituție: Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE). Printre atribuțiile noii instituții se numără și cea de a elabora subiectele de Bacalaureat și Evaluare Națională, dar și de a coordona elaborarea subiectelor unice pentru concursul de admitere la liceu.

De asemenea, CNCE preia atribuțiile CNPEE privind coordonarea științifică a elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național, coordonarea evaluării manualelor școlare, precum și coordonarea științifică a sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar, urmând ca Institutul de Științe ale Educației să preia atribuțiile privind fundamentarea politicilor educaționale pe baza cercetării științifice.

Conform proiectului, se solicită aprobarea unui număr 121 de posturi, din care 82 provenite din structura CNPEE și alte 39 de posturi noi astfel: un post de înalt funcționar public de Secretar general (potrivit art.51 alin. (2) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare), 16 posturi funcționari publici și 22 contractuali. 

În domeniul evaluărilor şi examinărilor în învățământul preuniversitar, CNCE exercită următoarele atribuții:

a) elaborează și supune spre aprobare prin ordin al ministrului educației metodologia de proiectare și administrare a evaluărilor naționale scrise de la finalul claselor a II-a a IV-a și a VI-a, respectiv a evaluărilor periodice privind nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor;

b) elaborează instrumentele de evaluare pentru evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, care includ și itemi pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, respectiv a evaluărilor anuale privind nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor;

c) elaborează metodologia de elaborare și administrare privind Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socioemoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței;

d) elaborează metodologia de elaborare și administrare privind Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio-emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului – la finalul clasei pregătitoare și la finalul clasei I;

e) elaborează subiecte standardizate pentru Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a. Prin excepție, în perioada 2024-2027, CNCE poate să elaboreze subiecte nestandardizate;

f) coordonează elaborarea probelor standardizate și unice la nivel național pentru concursul de admitere în clasa a IX-a;

 

g) elaborează subiecte standardizate pentru bacalaureat. Prin excepție, în perioada 2024-2027, CNCE poate să elaboreze subiecte nestandardizate;

h) elaborează instrumentele de evaluare pentru examenul de licențiere și pentru concursul național de ocupare a posturilor didactice de predare, potrivit art. 248 alin. (6) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare. Prin excepție, în perioada 2024-2028, CNCE elaborează instrumentele de evaluare pentru examenul de definitivat;

i) elaborează subiecte și pentru alte examene și concursuri naționale unice, după caz, pentru care este nominalizat prin metodologiile aprobate prin ordin al ministrului;

j) elaborează și supune aprobării prin ordin al ministrului educației, programele școlare pentru examenele și concursurile naționale prevăzute la lit. d) – h);

k) elaborează, cu asistență din partea Centrului Național pentru Educație Incluzivă, metodologia de asigurare a condiţiilor de egalizare de şanse, în funcţie de tipul de tulburare/afecţiune/dizabilitate, la susţinerea evaluării naţionale, a examenului naţional de bacalaureat şi a examenelor de certificare a competenţelor profesionale/calificării;

l) poate acorda sprijin tehnic şi de specialitate în realizarea unor acțiuni de evaluare întreprinse de minister;

m) elaborează, împreună cu direcțiile specializate din Ministerul Educației, metodologii, proceduri şi regulamente pentru organizarea şi desfășurarea evaluărilor şi examenelor în învățământul preuniversitar, pe care le supune aprobării ministrului educației;

n) formează experți evaluatori pentru evaluările, examenele și concursurile naționale prin derularea de programe de formare.

Citește proiectul, integral, aici:

Proiect_HG CNCE

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.