1600 de elevi ieşeni au abandonat şcoala în ultimii patru ani, potrivit datelor publicate de Ziarul de Iași. Totuși, numărul elevilor aflaţi în situația de abandon școlar a înregistrat o scădere semnificativă în ultimul an în judeţ.
Numărul elevilor declaraţi cu abandon şcolar a fost de doar 353 în anul şcolar 2022-2023, comparativ cu cei 560 înregistraţi în anul şcolar 2021-2022, potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi. Mediul rural rămâne vulnerabil la acest fenomen, aproximativ trei pătrimi dintre acești elevii cu abandon şcolar provenind din această zonă.
În zona de Nord-Est a ţării există cea mai mare populaţie şcolară care are părinţi plecaţi în străinătate, părinţi care, de cele mai multe ori, aleg să ia şi copiii după ce aceştia cresc.
„Se observă că mulţi dintre elevii în situaţie de abandon şcolar sunt proveniţi din familii cu părinţi plecaţi în străinătate şi familii cu stare materiala precară. Tendinţa este de revenire la situaţia antepandemică. Credem că programele remediale implementate în şcolile vulnerabile încep să dea rezultatele aşteptate”, a declarat purtătoarea de cuvânt a ISJ Iaşi, Antonina Bliorţ pentru Ziarul de Iași.
În urmă cu patru ani, în anul şcolar 2019-2020, numărul elevilor aflaţi în situaţia de abandon şcolar a fost 301. Dintre aceştia, 189 erau din mediul rural, iar restul, 112, din mediul urban.
O scădere a numărului de elevi aflaţi în situaţia de abandon se observă abia în anul şcolar 2022-2023. Cu o cifră de şcolarizare de 127.143 şi 353 de tineri declaraţi cu abandon şcolar, rata de abandon a fost de 0,28%. Diferenţa dintre rural şi urban este semnificativă, întrucât în mediul urban sunt cei mai puţini elevi (78) cu abandon şcolar din ultimii patru ani. În mediul rural sunt în 275, iar dintre aceştia, potrivit ISJ Iaşi, preponderenţi sunt cei de gimnaziu (150) şi cei înscrişi la şcoala profesională (73).
Potrivit Institutului Naţional de Statistică, rata abandonului şcolar este diferenţa dintre numărul elevilor înscrişi la începutul anului şcolar şi cel al elevilor aflaţi în evidenţă la sfârşitul aceluiaşi an şcolar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscrişi la începutul anului.