În 1938, Liceul de Științe din Bronx a luat ființă pe baza raportului făcut de Departamentul de Educație al orașului New York, urmând să funcționeze prin reutilizarea unui clădiri școlare existente în Bronx, la intersecția străzilor 184 și Creston Ave. Departamentul a recomandat crearea unei instituții pentru dezvoltarea unei gândiri științifice, cu cursuri de științe pentru a pregăti viitori medici, dentiști, ingineri și laboranți.
Folosind examene de admitere pentru a selecta persoanele cu abilități potrivite, aproximativ 400 de băieți au fost admiși la deschidere, iar în anii următori și mai mulți, până la un număr de aproximativ 2.500 de elevi. Clădirea a fost renovată și dotată cu laboratoare, facilități moderne, inclusiv cu o sală de evenimente echipată pentru complet.
De la început, s-a pus întrebarea de ce nu erau admise fete, problemă care a fost rezolvată 8 ani mai târziu când în 1946 liceul a devenit mixt.
Bronx Science este situat într-un cartier din partea de nord-vest a Bronxului, care acum se numește Kingsbridge Heights, cunoscut și sub numele de Jerome Park. Deși inițial cunoscut pentru accentul său pe matematică și științe, Bronx Science atrage continuu elevi cu o gamă largă de interese din științele umaniste și sociale.
Cu nouă foști elevi laureați Nobel, șapte în fizică, unul în chimie și unul în economie, a produs cei mai mulți câștigători ai Premiului Nobel în științe dintre toate liceele din lume. Foștii elevi ai Bronx Science au câștigat, de asemenea, două Premii Turing, numite în mod neoficial Premiul Nobel în informatică, șase Medalii Naționale de Știință, cea mai înaltă distincție științifică a națiunii, și nouă Premii Pulitzer.
Liceul de Științe din Bronx este adesea numit Bronx Science, Bronx Sci, BX Sci și uneori doar Science. A fost denumit anterior Science High, iar fondatorul său, Morris Meister, se spune că numea adesea școala „Liceul de Științe”.
Așa cum am scris, Liceul de Științe din Bronx a fost înființat în 1938 ca un liceu specializat în științe și matematică pentru băieți, prin votul Departamentului de Educație al orașului New York, cu Morris Meister în calitate de primul director al școlii.
Li s-a acordat dreptul de utilizare a unei clădiri cu arhitectură gotică, situată la intersecția dintre Creston Avenue și 184th Street, în zona Fordham Road-Grand Concourse din Bronx. Clădirea, construită în 1918 pentru Liceul Evander Childs, fusese ocupată succesiv de Liceul Walton (1930) și de un anexă a Liceului DeWitt Clinton (1935). Corpul didactic inițial a fost format în parte dintr-un contingent de la Școala Stuyvesant.
Meister și-a pus amprenta asupra școlii încă de la înființare, selectând, de exemplu, culorile școlii „verde pentru a reprezenta clorofila, iar galbenul auriu soarele, ambele fiind esențiale pentru lanțul vieții.”
De la început, Asociația Părinților și directorul Morris Meister au militat pentru o clădire nouă. Numărul elevilor a depășit capacitatea clădirii de pe strada 184, astfel încât etajul superior al Școlii Publice 85 de pe Marion Avenue și 187th Street a fost folosit ca „Anexă”.
După douăzeci de ani, planurile au fost în cele din urmă finalizate pentru o nouă clădire în valoare de 8 milioane de dolari, proiectată de firma de arhitectură Emery Roth and Sons. Noua clădire se afla pe strada 205 aproape de Bedford Park Boulevard, într-o zonă predominant instituțională, între Liceul DeWitt Clinton și Hunter College (acum Lehman College) pe cealaltă parte.
Pe 3 martie 1959, elevii și cadrele didactice au ocupat pentru prima dată noua clădire, rezolvând problema mutării cărților din vechea bibliotecă în cea nouă în stilul caracteristic al Bronx Science: vineri după-amiază, fiecare elev a luat acasă cinci cărți din biblioteca veche, iar luni le-a returnat în cea nouă.
Au intrat într-o școală dotată cu săli de clasă, laboratoare și zone tehnice de studio mai moderne. Intrarea principală era decorată cu un mozaic de sticlă venețiană de 19 metri pătrați, înfățișând figuri importante din istoria științei precum Marie Curie și Charles Darwin sub mâinile protectoare ale unei figuri asemănătoare unui zeu reprezentând cunoașterea și având inscripționat un citat din John Dewey: „Fiecare mare progres în știință a fost posibil pentru că oamenii au lăsat imaginația să lucreze.”
În primăvara primei mutări, au circulat zvonuri în școală că diverse bande de tineri din Bronx urmau să vină la școală și că acestea au promis să radă părul elevilor de la Bronx Science. Acest lucru nu s-a întâmplat niciodată. Totuși, a avut loc un alt incident în acea primăvară: prima dată când fetele de la Science au apărut pe terenul de educație fizică în aer liber îmbrăcate în echipament sportiv, unii elevi de la liceul vecin DeWitt Clinton High School, școală exclusiv masculin, s-au urcat pe gardul de separare dintre terenul lor și terenul celor de la Science. Gardul a rezistat, dar fetele au făcut exercițiile în interior pentru restul acelui an.
Cum ar fi fost, azi, viața, fără oameni de știință și pasiunea lor pentru descoperiri? Cu ce am fi scris, dacă nu ar fi inventat Petrache Poenaru stiloul? Știind cât de importante sunt științele pentru lumea în care trăim, Școala Evrika are o metodă de predare axată pe informații esențiale, lăsând copiii să-și alimenteze setea de cunoaștere prin creativitate și imaginație. Dacă vreți să aflați mai multe, intrați pe www.scoala-evrika.ro.
Când Bronx Science a sărbătorit aniversarea sa de argint în iunie 1963, președintele John F. Kennedy a salutat evenimentul declarând „un exemplu semnificativ de pionierat al unui program special dedicat dezvoltării elevilor talentați în științe și matematică.” Kennedy selectase recent un absolvent al Liceului de Științe din Bronx din 1943, Harold Brown, ca Director al Cercetării și Ingineriei pentru Apărare. Brown avea să servească ulterior ca Secretar al Apărării al Statelor Unite sub președintele Jimmy Carter.
⊕ Richard Axel – Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în 2004 pentru descoperirile legate de sistemul olfactiv uman
⊕ Robert J. Aumann – Premiul Nobel pentru Economie în 2005 pentru contribuțiile sale în domeniul teoriei jocurilor
⊕ Sheldon Glashow – Premiul Nobel pentru Fizică în 1979 pentru contribuțiile la teoria unificată a interacțiilor slabe și electromagnetice.
⊕ Steven Weinberg – Premiul Nobel pentru Fizică în 1979 pentru contribuțiile la teoria unificată a interacțiilor slabe și electromagnetice.
⊕ Roy Glauber – Premiul Nobel pentru Fizică în 2005 pentru contribuțiile sale la teoria cuantică a coerenței optice.
Aceștia sunt doar câțiva dintre absolvenții remarcabili ai Bronx High School of Science care au fost recompensați cu Premiul Nobel pentru realizările lor în diverse domenii științifice.
Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA
Poate te interesează și