fbpx

17 ianuarie 1871: Statele Unite emit patentul de invenție pentru „calea de transport cu cablu fără sfârșit”

În 1871, pe 17 ianuarie în Statele Unite ale Americii a fost emis un brevet de invenție (Nr. 110,971) pentru prima rețea de transport urban pe cale ferată cu cablu (“endless wire rope way”), ulterior folosită pentru primul tramvai cu cablu pus în funcțiune în lume pentru transportul public (Nr. 110,971).

Cale ferată urbană – San Francisco/ Clay Street Hill 

Invenția lui Andrew S. Hallidie a început să funcționeze în San Francisco pe 1 august 1873 pe Clay Street Hill. A rulat de la Kearny Street până în vârful dealului, pe o distanță de 2.800 de picioare (853,44 m), cu o înălțime de 307 de picioare (93.57 m) și a fost acționat de cabluri angrenate electric și amplasate sub strada orașului.


Cum funcționează tramvaiul pe cablu (cable car)

Cable car, San Francisco

„Cable car” funcționează prin utilizarea unui sistem de tracțiune cu cablu. Acest sistem constă într-un cablu de oțel care se deplasează într-un circuit închis sub stradă. Tramvaiul pe cablu este echipat cu un clește special care se atașează de cablu pentru a se realiza deplasarea înainte și înapoi.

Pentru a porni tramvaiul pe cablu, vatmanul acționează un mecanism care permite cleștelui să se prindă de cablu. Cablul se mișcă continuu, iar tramvaiul este tras în sus sau în jos în funcție de direcția dorită. Pentru a opri, șoferul eliberează cleștele de pe cablu. Frânele sunt apoi utilizate pentru a opri complet mișcarea cable car-ului.

Tramvaiele pe cablu sunt proiectate pentru a se deplasa pe pante abrupte și pot urca și coborî dealurile cu ușurință datorită sistemului de tracțiune. Acestea sunt alimentate de motoare electrice care acționează cleștele și frânele.

Cable car întoarce la capăt de linie, San Francisco, August 1964

Cable car-urile sunt o modalitate unică și pitorească de a călători în orașe precum San Francisco, oferind o experiență de transport plăcută și o vedere panoramică asupra orașului.


Cum ar fi fost, azi, viața, fără oameni de știință și pasiunea lor pentru descoperiri? Cu ce am fi scris, dacă nu ar fi inventat Petrache Poenaru stiloul? Știind cât de importante sunt științele pentru lumea în care trăim, Școala Evrika are o metodă de predare axată pe informații esențiale, lăsând copiii să-și alimenteze setea de cunoaștere prin creativitate și imaginație. Dacă vreți să aflați mai multe, intrați pe www.scoala-evrika.ro.


Andrew Smith Hallidie

Andrew Smith Hallidie, geniul mecanic care a inventat transportul pe cale ferată cu cablu, s-a născut în Londra, pe 16 martie 1836. Bunicul său, Smith, un învățător scoțian și soldat în timpul războaielor napoleoniene, a luptat la Waterloo. Tatăl său, Andrew Smith, s-a născut în Fleming, Dumfrieshire, Scoția, în 1798, iar mama sa, Julia Johnstone Smith, era din Lockerbie, Dumfrieshire. Andrew Smith era inginer și inventator. Dintre brevetele sale, cele pentru fabricarea cablurilor metalice, acordate între 1835 și 1849, erau cele mai importante. Tânărul Andrew Smith a adoptat ulterior numele de familie Hallidie în onoarea nașului și unchiului său, Sir Andrew Hallidie, care fusese medicul personal al regelui William IV și al reginei Victoria.

Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA


[Un brevet anterior pentru un tramvai cu cablu a fost emis pentru o „îmbunătățire a șinelor pentru căile ferate urbane”, fiind un tunel subteran cu o serie de scripeți în interior care adăposteau cablul. Acel inventator, Eleazer A. Gardner din Philadelphia, Pa., a primit brevetul (Nr. 19,736) la 23 martie 1858.]


16 ianuarie 1964: se realizează prima angioplastie din istorie

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.