La începutul anului școlar totul miroase a nou, de la rechizite până la uniformă. Toate așteptările sunt ca cei în mâinile cărora ajung copiii să fie dascăli cu adevărat, din vocație. Însă lucrurile mărunte, cele care fac diferența apar în timp, poate chiar în prima lună. Încep să umble zvonurile printre ceilalți părinți care așteaptă în fața școlii, alături de tine, ieșirea copiilor, zi de zi. Apoi vin ședințele cu părinții în care afli destul de repede cât este fondul clasei, fondul școlii și fondul de cadouri, care sunt materialele auxiliare de care au nevoie și tot așa.
Dar nu despre asta voiam să scriu. Ci despre nevoia de a fi, în calitate de părinte, mereu atent la mesajele copilului fie ele verbale sau non-verbale. Dacă după un timp își schimbă comportamentul, dacă începe să plângă sau să spună că el nu mai vrea la școală, dacă devine apatic sau, dimpotrivă, are crize de furie nejustificate, iscate dintr-un eveniment altfel lipsit de importanță, dacă nu îi mai fac plăcere activitățile care altădată îl entuziasmau, atunci e o problemă. Unii copii pot verbaliza foarte clar cu ce se confruntă: bully-ing din partea colegilor sau chiar a profesorilor, pedepse nejustificate, pedepse la grămadă pentru greșelile unora sau altora, atitudini amenințătoare din partea cadrelor didactice, comparații inutile între copii sau chiar și între clase.
Am pățit-o și m-a durut durerea copilului meu. Și am amânat cu un an ceea ce ar fi trebuit să fac din prima secundă. L-am învățat să spună ceea ce i se întâmplă sau se întâmplă în jurul lui. Învățătoarea avea încredere în el că spune adevărul. Nici eu nu am pornit vreodată de la premisă că el minte când relatează ceva. Dar în clasa a V-a au apărut problemele. Deși a intrat, în urma unui examen, la clasa de engleză intensiv a școlii la care era încă din clasa I, colectivul de copii care s-a format a fost unul foarte pestriț. Unii dintre ei erau violenți verbal și fizic și în mod evident nu știau să respecte reguli, oricât de mici ar fi fost ele. Și erau copiii unor părinți recalcitranți, cu care era foarte greu să discuți cu argumente.
La această situație s-a adăugat atitudinea profesorilor și în special a celei de română, care ne-a fost „vândută”, de directoarea școlii de la acea vreme, ca fiind cea mai bună din sector. O fi fost, nu zic nu, foarte pregătită în domeniul său, dar la capitolul pedagogie și la cel al psihologiei copilului, era, aș putea spune, corigentă. E drept, și prezența fizică o ajuta. După prima oră de română, copilul meu mi-a spus că arată ca o vrăjitoare.
Ca la fiecare început de an și de semestru, profesorii de matematică și de română, dau lucrări de evaluare inițială. După cea de la română, părinții interesați puteau să meargă să vorbească cu profesoara. Fiul meu a luat o notă bună spre foarte bună, ceva de genul 8,70. Știam că punctul lui forte nu este caligrafia și nici cu partea de compuneri nu este prieten. M-am dus să o întâlnesc. Descrierea de vrăjitoare nu era foarte departe de adevăr: o femeie care nu zâmbea, te iscodea din priviri, la momentul respectiv își purta și părul în inconfundabilul coc comunist (ulterior s-a tuns mai modern) și care mi-a spus clar și răspicat că îi va taxa la note și că aceasta este metoda prin care îi va determina să învețe. I-am spus că personal nu mă interesează notele, ci aș vrea să știu cum îi va încuraja să citească mai mult. A rămas uimită de ce auzea de la mine și mi-a spus că le va da lecturi de vacanță (lucru care nu s-a întâmplat în cei doi ani pe care, din nefericire, i-am petrecut acolo).
Rezultatul a fost că nivelul la română al copilului meu a scăzut mult sub nota evaluării inițiale. Dar nu asta era marea problemă. Ci faptul că venea acasă furios pe ce se întâmpla la școală, că profesoara îi compara în permanență cu alți copii, că „mai are puțin și ne spune în față că suntem proști”, că îi asculta și nu le dădea nici un feedback. Că se uita mereu iscoditor, cum spuneam, la ei și când le preda și când îi asculta. Nu le dădea nicio lucrare scrisă, cu excepția tezelor. Am aflat că aceasta este tehnica de a nu putea fi contestate notele, deci ea. Și, implicit, metoda de a-i determina pe părinți să apeleze la ea pentru meditații. Nu am dovezi concrete în acest sens, altceva decât vorbele părinților care și-au dus copiii la ea la meditații și care apoi i-au retras, pentru că nici acolo nu a dat prea mult randament.
Buna. Imi puteti spune numele doamnei de romana? L-am inscris pe cel mic in clasa 0 la Scoala Iancului si parca acum imi vin alte ganduri. Multumesc