de Andra Berceanu, director executiv FePAL
Cea mai mare problemă a școlii românești este că trebuie să facem toți la fel, iar deciziile sunt și luate pe baza unui populism ieftin și pentru a mulțumi sindicate, BOR, școala paralelă a meditațiilor și alte tentacule ale La Piovrei din domeniu.
A ieșit pe surse o propunere de planuri-cadru pentru liceu, cele așteptate de vreo 11 ani. Nu există o reală ofertă educațională, doar niște filiere depășite, care seamănă între ele și ceva flexibilitate pentru elev. Văd aceleași discipline separate, nici urmă de interdisciplinaritate. Pentru puțina flexibilitate, care este măcar un mic pas înainte, începe acum isteria. Moare Vasilica de grija lui Ionel că va studia doar 1 sau 2 ore din X disciplină pentru că românul moare mereu de grija altuia și de nostalgia “cum era pe vremea lui”. În alte sisteme, inclusiv în cel internațional, au 4-6 discipline în ultimii 2 ani de liceu și n-a mai murit nimeni. Dimpotrivă.
Am mai văzut și marota că avem multe vacanțe. Sunt aceleași de cel puțin 25 de ani, de când am trecut la semestre. Acum doar delimitează modulele, vacanțele chiar s-au mai scurtat, iar anul școlar are 36 de săptămâni în loc de 34. În lipsa reformei, se tot reia discuția de tip formă fără fond în buclă – la 3 luni mai discutăm structura anului școlar.
Îmi pare foarte rău că trebuie să spun acest lucru, dar aceasta este efectiv o discuție servită pr@știlor nostalgici care s-au trezit în 2023 că nu mai avem trimestre și nici vacanțele împărțite cum știau ei. Ei nu înțeleg că dacă împarți un nr de zile de vacanță la 3 sau la 5, totalul rămâne la fel. Este doar un aspect organizatoric, nu o conspirație. “Se vrea ceva”, vor concluziona. Ei sunt adulți trecuți prin școala românească veche, cea cu performanță și olimpiade. Mda, se văd rezultatele la nivel de societate. Puținii olimpici din țara aceasta ne batem capul să mai schimbăm ceva în bine și tocmai de aceea nici nu am de gând să mai duc discuții la nivelul acesta. Obișnuiam să scriu detaliat și tehnic, dar în momentul acesta cred că oamenii inteligenți nu trebuie să mai facă ce face majoritatea.
Ca sfat pentru cei care au tot așteptat o schimbare concretă pentru copiii lor, revin la cel de la începutul anului școlar: dacă vreți altceva, transferați-vă copiii din școala românească la o școală-umbrelă din afară(da, sunt accesibile, mai ieftine ca școala românească “gratuită”). Acolo nu moare Vasilica de grija a ceea ce studiază copilul tău sau de ce îi place/i se potrivește conform abilităților sale(discipline de care ea nici nu a auzit), acolo ai ofertă adaptată, flexibilitatea de a studia ce vrei. Să rămână Vasilica să se certe cu cine o vrea, să numere aceleași vacanțe de 25 de ani, dar să spună că sunt mai multe și să plătească meditații de la cls I că poate așa crește vreun mare olimpic să-i ia fața Floricăi când se întâlnesc. Când este nevoie de meditații pentru teme la cls I înseamnă doar că nivelul la clasă este foarte slab, este fix opusul performanței, dar aceste aspecte le înțeleg cei cu gândire critică. Nu este cazul aici.
Trăim în țara în care Daniel Funeriu, fostul ministru al educație, a lansat o platformă de meditații privată pentru că nu crede că sistemul mai poate fi reformat. Ce vreți mai mult? Mesajul transmis astfel este clar: elevul trebuie să urmeze două școli în paralel pentru competențe la nivel de programă(performanța presupune multe alte lucruri). De ce să mai faci așa ceva? De ce să-i consumi dublu timpul? Ca să ce? Să intre la Sava unde este aceeași ofertă educațională ca și la liceul de cartier, aceleași discipline și tot ce țipă Vasilica pe internet? Chiar nu are rost. Am dubii mari că ME va avea capacitatea în curând să fie chiar minister al educației, nu al populismului ieftin și al pr@stiei, pr@stia aceea toxică, cea care este și fudulă.