fbpx

EXCLUSIV Cum a decurs pilotarea de testare standardizată inițială în Municipiul Tulcea, realizată de BRIO

La inițiativa Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Tulcea, compania BRIO® a desfășurat în perioada 6 – 19 octombrie 2022 o testare inițială standardizată pentru toți elevii din Municipiul Tulcea.

Potrivit organizatorilor, scopul demersului a fost evaluarea nivelului de performanță școlară al elevilor (la început de an școlar), pentru a identifica zonele de performanță limitată, în vederea fundamentării de acțiuni remediale care să ajute la creșterea performanței. Acest demers a fost derulat cu sprijinul Primăriei Municipiului Tulcea, din fondurile Consiliului Local Tulcea.

Costurile proiectului au fost de 27.965 de lei.

Evaluarea inițială desfășurată de BRIO la nivelul Municipiului Tulcea a avut loc la începutul anului școlar 2022-2023. Testele au măsurat nivelul de performanță al elevilor în raport cu materia parcursă în anul școlar anterior (de exemplu, elevii din clasa a IX-a au dat teste din toată materia clasei a VIII-a).

Datele din studiul de caz, obținute de Educație Privată:

Cine a participat la evaluarea cu testele BRIO?

Fiecare elev a parcurs două testări standardizate, un test de Limba și Literatura Română și un test de Matematică. Elevii de liceu din clasele cu profil umanist au dat al doilea test la Istorie (înlocuind Matematica). Dintr-un număr total de 16.104 teste programate pentru administrare (8.052 elevi x 2 teste), au fost accesate și finalizate 15.187 (94,3%). În tabelul următor este prezentată distribuția numărului de teste administrate, în funcție de materie și an școlar.

Toți elevii au participat la programul pilot în cadrul școlii din care făceau parte.

Testele au fost parcurse în platforma BRIO, prin intermediul unor dispozitive electronice (computer, laptop, tabletă sau smartphone) și sub supravegherea cadrelor didactice. Fiecare elev/ă a intrat pe platforma BRIO, într-o pagină dedicată, s-a logat cu codul SIIIR (primit în prealabil de la cadrele didactice) și a completat testul programat pentru administrare în săptămâna respectivă. Timpul alocat testării a fost de: 30 de minute pentru elevii de ciclu primar, 60 de minute pentru elevii de gimnaziu și 90 de minute pentru elevii de liceu.

Pentru buna organizare și desfășurare a testării, BRIO împreună cu ISJ Tulcea au elaborat un calendar de desfășurare, pe perioada a două săptămâni, pe care l-au transmis apoi către școli. Astfel, în prima săptămâna a avut loc evaluarea la Limba și Literatura Română, iar în cea de-a doua săptămână evaluarea la Matematică/Istorie.

În fiecare zi a săptămânii au fost evaluați toți elevii din câte doi ani școlari consecutivi (de exemplu, în ziua de miercuri au fost testați doar elevii din clasele a IX-a și a X-a). Elevii din ciclul primar de învățământ (clasele a II-a, a III-a și a IV-a,) au fost testați cu toții în aceeași zi a săptămânii. S-a recurs la o astfel de programare, pentru ca fiecare școală să poată gestiona cât mai bine testarea, din punct de vedere logistic și administrativ.

Tot în vederea bunei desfășurări, școlile, elevii și părinții/tutorii acestora au primit, cu două săptămâni înainte de evaluare, o scrisoare de informare cu detalii referitoare la programarea și desfășurarea evaluării. De asemenea, BRIO a transmis către ISJ Tulcea un ghid cu recomandări și informații utile pentru cadrele didactice care urmau să supravegheze testarea.

Ce conțin și cum se scorează testele BRIO, potrivit studiului de caz realizat de companie?
Exercițiile din cadrul fiecărui test au fost dezvoltate de o echipă extinsă de profesori români cu vastă experiență în domeniile lor de activitate, în colaborare cu specialiști în psihometrie.

Aceste exerciții au fost dezvoltate în acord cu programa școlară aferentă fiecărui an școlar, pentru fiecare materie evaluată, și sunt împărțite pe categoriile de competențe și conținuturi aferente programei respective.
Fiecare test a fost alcătuit din exerciții cu grad diferit de dificultate, conținând atât exerciții ușoare, cât și exerciții dificile, pentru fiecare categorie de competențe și conținuturi care a fost evaluată.
Fiecare exercițiu din test a avut 4 variante de răspuns, din care doar una reprezenta răspunsul corect.

Scorurile BRIO obținute de elevi sunt scoruri-centilă, adică scoruri normate care plaseaza un elev evaluat într-o ierarhie în relație cu ceilalți elevi din același an școlar și de la nivelul întregii țări. Un scor-centilă de 88 arată că 88% din elevii din același an școlar precum elevul evaluat se plasează la un nivel similar sau mai mic – iar 12% din elevi se plasează la un nivel superior. Un elev care obține un scor-centilă de 50 se află fix la jumătatea ierarhiei pentru anul său școlar. Deși fiecare test dat de elevi este relativ unic, rezultatele lor sunt echivalente și pot fi comparate ușor. Această caracteristică este proprie metodologiei psihometrice utilizate de sistemul BRIO, anume Item Response Theory (IRT). De exemplu, chiar dacă două teste nu conțin nici o întrebare identică, sistemul BRIO generează pentru fiecare elev/ă întrebări cu grad de dificultate similar. Astfel, exercițiile sunt echivalente (chiar dacă nu identice), iar testele în ansamblul lor sunt și ele echivalente (chiar dacă nu identice).

Cum au fost prezentate rezultatele obținute de elevii din Municipiul Tulcea?
În urma evaluării inițiale cu testele BRIO au fost generate 3 tipuri de rapoarte ale rezultatelor obținute de elevi. Toți elevii care au participat la testare au primit câte un raport individual al rezultatelor obținute, pentru fiecare test pe care l-au completat. De asemenea, fiecare școală participantă a primit un raport instituțional, cu sinteza rezultatelor obținute de elevii din școala respectivă. În final, a fost realizat și un raport global în care au fost sintetizate rezultatele obținute de toți elevii care au participat la testare. Fiecare dintre cele 3 tipuri de raport sunt descrise mai pe larg în continuare.

Raportul individual
După finalizarea fiecărui test, platforma BRIO generează automat un raport individual cu rezultatele obținute. În acest raport sunt prezentate scorurile obținute și nivelul de performanță în care se încadrează aceste scoruri, pentru fiecare categorie de competențe și conținuturi aferentă materiei și anului școlar pentru care a avut loc testarea. În funcție de scorurile și nivelurile de perfomanță obținute, sunt prezentate și exemple de cunoștințe și abilități pe care le stăpânește (sau nu) elevul, alături de numărul necesar de ore de studiu pentru a trece la nivelul următor de performanță.
Un exemplu de astfel de raport poate fi consultat accesând acest link.

Acest raport este dedicat atât elevilor, pentru a-și analiza performanța obținută, cât și părinților/tutorilor acestora. Aceștia din urmă pot observa care sunt zonele în care copilul/copiii lor se descurcă mai bine sau mai puțin bine și pot astfel iniția acțiuni care să ajute la creșterea performanței obținute.

Raportul instituțional
În urma evaluării inițiale derulate cu testele BRIO, fiecare școală din Municipiul Tulcea a primit un raport instituțional al rezultatelor obținute de elevii din școala respectivă. Acest tip de raport a prezentat rezultatele obținute de elevi, în funcție de materia testată și pentru fiecare an școlar în parte.

În interiorul raportului au fost prezentate informații referitoare la rata de participare a elevilor programați pentru testare, scorurile generale și scorurile pe categorii de competențe și conținuturi, pe fiecare an școlar în parte. Mai mult, la finalul rapoartelor instituționale a existat și o secțiune de recomandări generale, adresată factorilor de decizie din școală, referitoare la posibile acțiuni care să ajute la reducerea decalajelor de învățare identificate și la îmbunătățirea performanței școlare a elevilor. Un model de astfel de raport poate fi consultat accesând acest link.

Raportul la nivel de minicipiu După finalizarea evaluării cu testele BRIO, a fost elaborat și un raport global care a fost trimis atât către ISJ Tulcea, cât și către Primăria Municipiului Tulcea. Acest raport a prezentat rezultatele obținute de către toți elevii care au participat la testare, în funcție de ciclul de învățământ și pentru fiecare materie în parte.

Raportul a mai conținut informații referitoare la rata de participare, la mediile aritmetice ale scorurilor obținute de elevii din fiecare școală, la nivelurile de perfomanță în care se încadrează mediile respective și răspunsurile elevilor referitoare la experiența avută în timpul testării.

La fel ca în cazul rapoartelor instituționale, și la finalul raportului global a existat o secțiune de recomandări generale referitoare la acțiuni care pot crește performanța școlară a elevilor, adresată de această dată factorilor de decizie din regiune. Un model de astfel de raport poate fi consultat accesând acest link.

Rapoartele instituționale și raportul la nivel de minicipiu au avansat o serie de recomandări generale referitoare reducerea decalajului de performanță, prin acțiuni precum:
• consultarea rapoartelor împreună cu cadrele didactice sau cu directorii de școli;
• organizarea de activități sau programe remediale pentru studenții incluși în categoriile de risc major sau moderat;
• analizarea și actualizarea conținuturilor și/sau a metodelor de predare utilizate de cadrele didactice din clasele cu un număr mare de elevi încadrați în categoriile de risc;
• organizarea sau stimularea participării profesorilor la acțiuni de formare continuă;
• organizarea și stimularea elevilor din categoriile de performanță ridicată pentru a oferi tutorat colegilor cu performanțe mai scăzute;
• includerea elevilor excelenți în centre de excelență, pentru stimularea performanței acestora în continuare.

Raportul general cu rezultatele realizate la nivelul municipiului Tulcea este disponibil aici:

Model raport global – testare.Tulcea

Prezentarea pilotării, în format video, realizată de BRIO:

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.