fbpx

De ce au devenit testele elevilor informații clasificate?

de Andra Berceanu, director executiv FePAL

Pe un grup de educație un părinte scrie:
“Bună ziua. Sunt părinte nu cadru didactic. Am și eu o nelămurire. Copilul clasa a 7-a a dat test la romana. Am cerut doamnei profesoare sa lase copilul sa facă o poza testului sa vad unde a greșit. Nu vreau sa vad dacă doamna știe sa socotească. Vreau sa vad doar unde a greșit copilul. Doamna a spus ca este ilegal sa se facă poza testului, sa merg la scoala sa îl vad. Întrebarea mea este: care lege interzice fotografierea de către copil a propriului test? Mulțumesc”
În cazul în care nu știți, sunt profesori care nu mai dau testele acasă și solicită ca părintele să vină să-l vadă la școală când are dumnealui ore de consultație.
Fără vocaționale, este vorba de cca 14 discipline și n teste. Cumva părintele ar trebui să se învoiască veșnic de la serviciu ca să vadă lucrările elevului. Consultațiile sunt mereu în timpul zilei. Dacă are 2-3 copii, eventual își dă demisia.
Apropo de nostalgii, “pe vremea noastră” veneam cu lucrarea de control acasă și ne uitam atent la ce greșisem, iar părinții semnau că au văzut-o. La acest capitol nu se mai poate, iar unii nu vor nici să îi lase să facă poză. Pe scurt, nu se poate nimic, nu există nicio colaborare. Dacă citiți o parte dintre răspunsuri(toate erau pe același ton, grupul nu este public să pot distribui), o să vedeți că nu răspund la întrebarea de bun-simț a părintelui, îl mai și iau peste picior și le este clar că părintele este dezinteresat.
Foarte multe drepturi au elevii și părinții, atât de multe încât nu au acces la propriul test, care este ținut secret sau accesul la el este îngreunat mai ceva ca un document de securitate națională. Am avut n sesizări de-a lungul anilor în acest sens.
Rolul evaluării nu este numai nota, ci și feedback-ul pentru elev. Dintr-un test ar trebui să înțeleagă ce și unde a greșit, ce mai are de lucrat etc. Ceea ce a corectat profesorul trebuie să îl îndrume. Nu au cum să se întâmple toate acestea când li se flutură 1 min pe la nas testul: “aceasta este nota, treci în bancă, următorul”.
Îmi spunea acum ceva timp domnul profesor Constantin Lomaca de importanța crucială a feedback-ului la orice evaluare. În toate sistemele de educație în care dumnealui a lucrat, testele vin însoțite de raportul profesorului de 2-3 paragrafe sau chiar mai lung cu feedback pentru elev. Acest raport este trimis concomitent și părintelui pe email.
Da, adică părinții din alte țări sunt din cei “dezinteresați” care nu vin la școală pentru fiecare test, ci îl primesc pe email. Pentru că elevii și părinții sunt beneficiarii sistemului, nu invers.
Acum imaginați-vă pentru un minut ce discuții aprinse ar ieși dacă profesorul român ar trebui să elaboreze un raport de feedback de câteva ori pe an și să trimită la fiecare părinte. “Nu suntem respectați în societate”, “suntem la cheremul elevilor și părinților” ș.a.m.d.
Pozele 1 și 2 – răspunsurile profesorilor, poza 3 – comentariile părinților.

4 comments

  1. Robert Alexandru spune:

    (1) Ministerul a stabilit, deja de mult timp, referitor la lucrările scrise de la examene, că acestea pot fi văzute doar de elev (nu și de părinte), doar la sediul școlii, un timp limitat, sub supraveghere, fără drept de copiere, fotografiere șcl..
    Profesorii au preluat asta.
    (2) au fost multe cazuri în care fie că părinții au declanșat discuții interminabile, în care contestau nota, inclusiv violent, fie s-au apucat să modifice, sau chiar să distrugă lucrarea.
    Valabil și pentru elevii care au cerut s-o „fotografieze”.
    (3) profesorii n-au timp nici să joace un joc didactic, darămite să stea ore să explice individual lucrări. În alte țări materia e mult mai rarefiată, dar părinții români sunt nemulțumiți și acolo de asta. Lucrările se discută global, cu toți elevii, la clasă, acesta este feed-back-ul.
    (4) iar pentru cópii, tot părinții au făcut scandal când a venit vorba despre bani de copiator, sau de toner.. Pentru că altfel, cópii cu ce?

  2. George spune:

    Interpretare eronată, din toate punctele de vedere. Sper că nu din rea voință.

  3. O româncă spune:

    Aveți perfectă dreptate! Testele se dau doar pentru evaluare, nu pentru a înțelege ce nu știi, la ce ai greșit, etc.. Testele, de obicei, sunt sumative…ar trebui ca, în urma lui , elevul sa mai îndrepte din greșeli… Din păcate, copilul îmi spune că nu știe la ce a greșitla test, că doamna nu i a dat testul…Offff! Suntem un neam de proști!

  4. Un om spune:

    Când elevii au un comportament zeflemist asupra profesorului, acesta cum se poate apăra dacă nici părintele nu este interesat?!
    Dacă se fac modificări sau efectiv lucrarea este „pierdută”, profesorul cum poate motiva nota elevului?!

    Ce drepturi mai au profesorii?! Elevul trebuie să ia notele pe care le vrea sau pe care le merită?

    Un elev care exlamă că a fost lovit de către o profesoară (și îi motivează și pe colegii de clasă să o susțină), dar camerele video-audio din clasă arată contrariul, nu merită nota scăzută la purtare?

    Chiar aștept răspunsuri la aceste întrebări. 🙂

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.