fbpx

Criză în școlile din Otopeni: Orar în trei schimburi, an școlar început în șantier, clase supraaglomerate

În școlile din Otopeni, primul clopoțel va suna într-un peisaj desenat de neputințele autorităților de a rezolva probleme care durează de mulți ani și devin tot mai acute. Lipsa de spații, clase în care învață 35 de copii, orar în trei schimburi sunt toate elemente dintr-un context școlar pe care nici noua Lege a educației, dar nici administrația locală nu au reușit să îl schimbe.

Septimia Dobrescu, reprezentantă a grupului civic Școală Nouă în Otopeni, a relatat pentru Educație Privată care este situația în școlile din Otopeni la acest început de an școlar:

Otopeni are o singură școală (Liceul Ioan Petruș), deși populația sa a crescut vertiginos de la 10000 locuitori în 2000  la aproape 25000 pe hârtie azi, dar in realitate sunt mulți cei care nu și-au schimbat buletinul. Suprafața orașului s-a extins și ea, iar copiii care locuiesc în noile cartiere rezidențiale parcurg zilnic kilometri ca să ajungă la școală.

Numărul de elevi a evoluat și el proporțional. De exemplu, în 2018 – 2019 liceul Ioan Petruș avea 2093 elevi, iar în anul școlar 2022 – 2023 a avut 2824 elevi. Populație școlară  crește în continuare, în fiecare an adăugându-se câte 13/14 clase pregătitoare.

Primăria este instituția respnsabilă de infrastructura școlară locală, dar nu a anticipat sau nu a reacționat în sensul evitării crizei actuale.

In anul școlar 2022/2023 situația a explodat atunci când părinții au constatat că se învață

în trei schimburi, că unii copii încep orele la 7.45, iar alții termină la 18.50, că  unele clase au orele scurtate la 35 minute sau chiar la 20 minute, ceea ce constituie abatere de la lege. Sigur, școala a subliniat că este vorba de materiile neimportante, lucru inacceptabil pentru părinți și copii. Părinții au trebuit să se adapteze din mers acestei situații și să își facă aranjamentele personale și profesionale în consecință. Nici eventualele activități extrașcolare nu au mai putut avea loc, nemaivorbind de consecințele negative pentru calitatea învățării și pentru sănătatea copiilor. 

O parte din părinții s-au constituit în grupul civic Școală Nouă în Otopeni încă din 2021. În martie 2022, grupul a depus la Primărie o inițiativă cetățenească pentru aprobarea de către Consiliul Local a unui proiect de construire a 2 școli noi cu câte 35 săli de clasă. Inițiativa a adunat semnăturile a 1100 cetățeni, peste numărul legal cerut, dar ea nu a fost susținută de majoritatea din CL (prin abținere) pe motiv că există un proiect în curs al Primăriei și că nu e o urgență. De atunci, tot mai mulți părinți s-au alăturat grupului și s-au străduit să convingă oficialii orașului că nu au cum să mai încapă 3000 copii în aceeași școală veche și pe aceleași terenuri din ce în ce mai mici.

Au urmat petiții online (circa 1000 semnături depuse la Primărie), petiții către toate instituțiile relevante (Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean, Prefectura, Avocatul Copilului, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării). Toate au indicat  Primăria ca  singura instituție responsabilă. Au fost discuții formale sau informale cu Primăria, consilierii locali și prefectura, adunări publice. De asemenea, am avut suportul media, televiziunile au venit și au realizat reportaje pe tema situației din Otopeni.

Ca rezultat al presiunii publice, Primăria (cu sprijinul Prefecturii, în lipsa Primarului suspendat din funcție în toamna anului 2022 pentru un caz de corupție) a propus două soluții provizorii: 1) transformarea unei vechi clădiri administrative folosite până recent de Apă Canal Ilfov în clădire școlară cu șase săli de clasă și trei laboratoare unde să se mute clasele de liceu și 2) instalarea unor  construcții modulare pe un teren aflat în apropierea Complexului de natație. Lucrările de renovare a clădirii Apă Canal sunt aproape finalizate și există promisiunea ca la 11 septembrie elevii de liceu să poată începe orele acolo, deși laboratoarele nu sunt încă dotate, iar sala de sport de tip balon de abia urmează sa fie montată. 

În plus, în curtea vechiului Liceu Ioan Petruș se află în construcție o clădire cu zece săli de clasă al cărei termen de predare este în 2025, deci indisponibilă pentru anul școlar 2023 – 2024 și posibil și pentru 2024 – 2025. Tot în curtea Liceului este în curs de montare o sală de sport tip balon pe un teren de sport dezafectat (până acum copiii se deplasau la Sala de sport a orașului, cu ieșire din incinta școlii).  Cu aceste construcții în curs pe vechiul amplasament al școlii, spațiile de recreație s-au redus la minimum, supraaglomerarea fiind de nesuportat atât în interiorul cât și în preajma Liceului.

Montarea construcțiilor de tip container nici nu a început, pașii procedurali fiind departe de a fi încheiați (unele avize încă lipsesc, iar licitația nici nu a fost demarată).

Între timp, proiectul vechi al Primăriei de construire de școli noi (care a stat la baza respingerii inițiativei civice) nu a obținut avizele necesare și este blocat. La unul dintre terenuri aflat în preajma aeroportului Otopeni s-a renunțat definitiv, el nefiind acceptat de MAPN, iar pentru cel din zona Odăi nu există date concrete. 

Prin mutarea claselor de liceu în clădirea adaptată, se menține situația de anul școlar trecut, fiind vorba de 13 clase de liceu care pleacă și 14 clase pregătitoare care se adaugă. Ne așteptăm la aceeași supraaglomerare, lipsa spațiilor de recreere atât de necesare elevilor și profesorilor), trei schimburi și ore scurtate.

Autoritățile locale par să nu înțeleagă gravitatea situației și invocă obstacole procedurale de neacceptat. Sunt generații întregi de copii care suferă din cauza  inacțiunii sau a lentorii administrative și nu din lipsa banilor.  Vorbim de o administrație cu   unul din cele mai generoase bugete pe cap de locuitor (50 milioane de Euro in 2023).

Suntem în preajma unei posibile noi furtuni care se va declanșa în zilele de început de școală pe măsură ce familiile află orarele copiilor și condițiile în care învață. Știm deja că se mențin cele trei schimburi, ceea ce înseamnă trezitul devreme pentru unii copii și revenitul pe întuneric acasă pentru alții. Mai înseamnă învățatul în condiții de șantier (la Liceul Petruș) sau în condiții improprii unor elevi de liceu (sălile de clasă din fosta clădire Apă Canal sunt improprii unui învățământ liceal). Școala devine un spațiu închis, aproape carceral.

Anticipăm că numărul de copii care va rămâne în vechile corpuri ale școlii se va ridica tot la aproximativ 2800, ceea ce înseamnă aglomerație la intrarea și ieșirea în/din școală, pe spațiile de sport, în grupurile sanitare, în sălile de clasă (unele clase continuă să funcționeze cu peste 35 copii). În acele clădiri există 45 săli de clasă (inclusiv cele transformate din laboratoare), deși, aplicând strict cerințele legale privind numărul de elevi din clasă, ar fi nevoie de cel puțin două ori mai multe săli, ceea ce înseamnă un deficit major.

In final, toate se reflectă asupra calității educației. Conducerea școlii invocă rezultatele bune la examenele naționale drept contraargument, ignorând faptul că la acestea contribuie starea materială bună a familiilor care își permit meditații pentru a permite copiilor accesul  la licee sau facultăți bune.

Ce mai avem de făcut, noi părinții, profesorii și elevii pentru a rezolva problema spațiului alocat școlii în Otopeni, în condițiile în care administrația și toate celelalte institutii de la nivel local, județean și central, ne-au arătat lipsă de interes, atenție și chiar sfidare???

Mai jos câteva declarații ale părinților din Otopeni: (surse: Petitieonline.com – Semnături – Solicităm Primăriei Otopeni să identifice si să amenajeze în regim de urgență, spații suplimentare pentru ca elevii Liceului Ioan Petrus cls 0-XII să-și continue studiile în condiții normale și pagina Facebook Școală nouă în Otopeni )

  • „Este inadmisibil şi grav încălcat regulamentul! Pentru clasa a II-a cu 30/32 de copii în clasă, ora de 35 minute… Cum să propui aşa ceva?! Asta mai e şcoală cu 2h şi 20 min pe zi efectiv?!”

  • „Mi-aș dori evident să se respecte legea, și numărul maxim de copii în clasă să fie de 25… nu 36, este mult mai uşor ca un învățător să poată preda/avea timp de copii și poate așa calitatea învățământului va crește.”

  • „E necesară schimbarea orarului, deoarece copiii nu mai au timp deloc nici pentru ei și nici pentru alte activități. Este anormal ca un copil de 11 ani să stea până seara la 19.00 la școală.”

  • „Am doi copii. Cel mare este elev în clasa 1 la Liceul ‘Ioan Petruş’ și de când a început școala este obosit și răcit, din cauza programului și a aglomerației. Cel mic are 2 ani și, sincer, îmi e teamă că va învăța în condiții și mai proaste decât cele de acum.”

  • „Am deja un copil în clasa 1 ce urmează cursurile înjumătățite ca durată şi un alt copil ce va intra la anul în grupa 0, dar întrebarea este unde? Unde vor încăpea și zecile de copii ale cetățenilor care se mută în Otopeni?! Cum să prindă bietul copil ceva din materie în 30 min? Anul acesta ora este de 40 min la anul va fi de 30 min, nu? Este bătaie de joc!”

  • „Locuiesc în Otopeni şi a trebuit să înscriu copilul în clasa pregătitoare la o școală din Bucureşti din cauza numărului foarte mare de elevi de la Liceul ‘Ioan Petruş’ şi a programului.”

  • „Am 2 copii în clasele primare, orele sunt de 40 minute, iar unul dintre copii are ultima oră 20 minute, are programul 11:00- 13.50, în clasa a 4-a. Acest program nu asigură timp suficient copilului să înțeleagă, să asimileze şi nici profesorului să predea.”

  • „Orele de curs se țin în trei schimburi, copilul meu ieşind de la şcoală la orele 18-19, în primul rând nu mai are timp pentru activitățile extrascolare, el practicând baschet, plus alte aspecte legate de timpul liber şi capacitatea de a asimila predările la aceste ore târzii. Trebuie luate măsuri pentru a elimina aceste inconveniente.”

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.