fbpx

Coaliția pentru Educație: Vacanța nu este soluția pentru educație în lockdown

Coaliția pentru Educație afirmă, într-un comunicat, că vacanța prelungită din luna aprilie le poate genera probleme pentru elevi. ”Pauza din procesul de învățare în luna aprilie este prea mare pentru mulți elevi”, afirmă Coaliția.

Comunicatul dat publicității de Coaliția pentru Educație, integral:

Federația Coaliția pentru Educație
, puncte de vedere referitoare la deciziile din educație, în contextul valului trei de pandemie:
🚦Vacanța nu este soluția pentru educație în lockdown
Cu privire la problema medicală – riscul epidemiologic:
🎯Este nevoie de respectarea aceluiași set de reguli la trecerea la învățarea online de la învățarea cu prezență fizică, sau invers, pentru toți elevii și comunitățile din România. A fost lipsită de logică și respect decizia de a modifica scenariile doar pentru că Bucureștiul a depășit pragul de 6 la mie.
🎯România se află în al treilea val de infectări al pandemiei, am avut un an în care am experimentat mai multe soluții, am văzut ce funcționează și ce nu. Iar acum decizia arată că, după un an, cea mai potrivită soluție pentru continuarea învățării în perioada de carantină (lockdown) este vacanța?
Cu privire la deficitul de învățare și organizarea anului școlar:
🎯 decizia trebuie să urmărească interesele elevilor și profesorilor, aplicate consecvent. În fapt, vedem decizii oportuniste: anul acesta prelungim vacanțele școlare, dar anul viitor am planificat o structură de an școlar cu o perioadă de șapte luni de cursuri, fără nicio pauză.
🎯Deciziile și comunicarea publică trebuie să demonstreze înțelegerea problemelor existente și problemelor generate de deciziile luate. În ultimul an am văzut mai ales decizii care au adâncit inechitatea:
👥 dintre bogați și săraci, de exemplu elevii care au acces la învățământul privat care a funcționat mascat în activități de after-school, sau elevii care au avut acces la meditații pentru pregătirea examenelor naționale;
👥dintre urbanul mare, urbanul mic și rural, de exemplu închiderea școlilor inclusiv pentru localități care nu aveau cazuri confirmate, accesul deficitar la resurse educaționale, accesul elevilor la profesori formați pentru a lucra digital;
👥dintre părinți, de exemplu părinți care și-au pierdut locurile de muncă, veniturile și părinți foarte puțin afectați, părinți singuri care au nevoie de sprijin pentru a-și putea păstra locul de muncă, părinți care au sprijin în supravegherea copiilor în familia extinsă, părinți și aparținători în situații de risc de toate tipurile – risc medical, risc economic, risc de siguranță fizică (violență în familie), risc de sărăcire accentuată ș.a.
👍Noi considerăm că orice diferență de tratament nu doar adâncește inechitate, ci generează diferențe majore de achiziții între elevi. Iar aceasta va înseamna adevărata pierdere economică a României în următorii ani.
🎯 Respectarea studiilor și cercetărilor din domeniul educațional și corelarea cu anotimpurile:
🧩 pauza din procesul de învățare în luna aprilie este prea mare pentru mulți elevi;
🧩 eventualele recuperări realizate de la revenirea în școli în februarie s-ar pierde și acestea în condițiile în care nu se prelungește anul școlar;
🧩 există copii atipici pentru care ultimul an a venit cu și mai multă presiune în viața și educația lor;
🧩 copiii din comunitățile vulnerabile nu mai vin la școală după ce se vremea se încălzește, vor fi multe situații școlare neîncheiate și/sau abandon școlar;
🧩 este planificat și finanțat programul de învățare remedială din semestrul II al anului școlar 2020/2021, pentru patru luni, din care tocmai se elimină o lună. Nu este o soluție ca elevi care nu au avut acces să vină la școală în vacanță.
🧩 educația nu înseamnă doar examenele de la final de ciclu – deciziile par să fie luate doar în funcție de organizarea admiterii la universități;
Cu privire la planificarea cadrului strategic pentru restul anului calendaristic 2021:
🎯 Este nevoie de un angajament ferm al Ministerului Educației că școlile și grădinițele vor fi deschise peste vară, pentru orice tip de program de învățare remedială, sau pentru activități de socializare, conectare emoțională, practicarea de abilități de viață;
🎯 este nevoie de susținere a descentralizării, prin reglementare și finanțare – schimbare de proceduri, regulamente care să încurajeze unitățile de învățământ în procesele de organizare a activității astfel încât să urmărească cât mai bine interesul elevilor și al comunității din care fac parte.
🎯 este nevoie de respect în procesul de consultare a partenerilor sociali – acesta nu înseamnă doar mai multe idei, soluții, ci posibilitatea reală de a reglementa de o manieră care să nu impună soluții centralizate pentru probleme specifice. Sistemul de educație vine după un an în care ne-am pregătit pentru învățare inclusiv în perioade de carantină și acum dovedim că soluția modelată este trimiterea tuturor copiilor în vacanță.
🎯 este nevoie de ajustarea perioadică a scenariilor de lucru ale unităților de învățământ, prin consultare, de exemplu includerea informațiilor legate de impactul pandemiei în comunitate. Este posibil ca un anumit grad de imunizare să fie atins prin vaccinarea în procent semnificativ a profesorilor.
Cu privire la ce contează, de fapt:
🎯 Dat fiind deficitul de consultare și comunicare, se susține un discurs dihotomic, între părinți și profesori, despre rolul grădinițelor și școlilor de a avea grijă de copii: a) părinții nu sunt profesioniști în educație; b) personalul din prima linie are nevoie de soluții de încredere pentru copii; c) e nevoie de părinți prezenți și competitivi în locurile de muncă ocupate;
🎯 Guvernul României nu a comunicat impactul financiar al măsurii de susținere a concediilor pentru părinții care au stat acasă, ocupându-se de copii, în perioadele de suspendare a cursurilor cu prezență fizică, astfel încât opinia publică este că Ministerul decide să acorde vacanță, pentru a evita plata acestui sprijin – în absența unor date publice, pare că anul școlar, educația, depind de calculele financiare de la direcția economică a unei companii private.
🎯 Da, este un context diferit și e de înțeles lipsa de predictibilitate. Aceasta ar fi putut însemna, pentru elevii din anii terminali, o structură de orar și prezență fizică la școală DIFERITĂ de standard. Cu toate acestea au fost aduși la școală pentru toate disciplinele din orar, în loc să existe o adaptare de program și concentrare pe disciplinele pentru examen. Într-un an în care lipsa de resurse a familiilor se adâncește, statul ar fi putut oferi sprijin dedicat în pregătirea pentru examene, chiar dacă aceasta ar fi însemnat afectarea industriei de meditații.
🎯 prezența la școală, fizic, trebuie să însemne și timp pentru socializare, dobândirea de abilități socio-emoționale, altă formă de organizare a activităților de predare-învățare-evaluare. Școala nu se poate întoarce la timpul de dinaintea pandemiei ca și cum elevii și profesorii, comunitățile nu au trecut prin transformare și criză.
#moretocome
Coaliția pentru Educație

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.