fbpx

CNE propune eliminarea examenului de admitere la liceu și a religiei din Bacalaureat

Consiliul Național al Elevilor (CNE) propune eliminarea examenului de admitere la liceu ulterior susținerii examenului de Evaluare Națională și a religiei din Bacalaureat, cu excepția nvățământului confesional. Tinerii mai recomandă eliminarea exmatriculării elevilor de pe lista de sancțiuni ce pot fi aplicate elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar, calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Națională, stabilirea unui termen-limită pentru transmiterea sumelor către elevi și explicitarea amplă în legislație a termenului de diversitate.

CNE precizează în raportul publicat pe site, în urma consultării a peste 16.100 de elevi, că „adoptarea legii în forma sa finală în procesul legislativ nu marchează sfârșitul reformei în educație. În acest sens, legislația subsecventă joacă un rol important în a asigura respectarea tuturor principiilor ce ar trebui să guverneze sistemul de învățământ preuniversitar – echitatea, incluziunea, diversitatea etc. Propunerile actuale ale Consiliului Național al Elevilor sunt corelate cu toate cele prezentate anterior și reflectă dorințele elevilor ce nu au putut fi introduse în pachetul legislativ în circuitul legislativ inițial.”

Elevii din România aveau așteptarea ca toate necesitățile lor să fie implementate în noua lege a educației, sperând la o educație centrată pe beneficiarii primari ai acesteia, însă nu toate prevederile noi din pachetul legislativ vin în favoarea elevilor și nici nu constituie garanția unei evoluții a sistemului de învățământ din România, afirmă tinerii.

Redăm, integral, recomandările CNE:

Accesul în învățământul liceal

Eliminarea examenului de admitere la liceu organizat ulterior susținerii examenului de Evaluare Națională – luând în calcul discrepanțele uriașe pe care această admitere le-ar putea aduce între elevii din medii educaționale dezvoltate și cei din comunități școlare dezavantajate, se poate observa și o lipsă majoră de constituționalitate a acestei prevederi. Astfel, atragem atenția asupra încălcării principiului nondiscriminării și desegregării, care stă inclusiv la baza proiectului România Educată, pe care ar fi trebuit să fie bazată și noua lege a educației.

 Calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Națională, astfel încât acesta să reprezinte cu adevărat o evaluare de etapă, organizată pe mai multe trepte de dificultate, în funcție de care poate fi realizată repartizarea la liceu.

Bursele elevilor

Stabilirea, în metodologia-cadru de acordare a burselor școlare, a unui termen-limită pentru transmiterea sumelor către elevi, astfel încât să fie 20 garantată acordarea burselor la timp, întârzierile nemaifiind în niciun fel justificate, luând în calcul faptul că acum acestea se acordă din bugetul Ministerului Educației.

Examenul de bacalaureat

Eliminarea religiei de pe lista disciplinelor de examen, cu excepția învățământului confesional, deoarece este introducerea acesteia ar însemna o discriminare clară față de elevii care au alte convingeri religioase decât cea creștin-ortodoxă. În acest sens, reiterăm principiul nondiscriminării care ar trebui să primeze indiferent de circumstanțe. Exmatricularea elevilor

Eliminarea exmatriculării elevilor de pe lista de sancțiuni ce pot fi aplicate elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar, fiind un aspect neconstituțional. Amintim că acest aspect a fost susținut chiar și de către Ministerul Educației când exmatricularea din învățământul obligatoriu a fost eliminată din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

Diversitatea

Explicitarea amplă în legislația subsecventă, inclusiv în Statutul Elevului, a termenului de diversitate și a sancțiunilor ce pot fi acordate cadrelor didactice care nu asigură un mediu educațional incluziv la clasă;

Promovarea reală a diversității în unitățile de învățământ și implementarea unui algoritm de monitorizare a cazurilor de discriminare în unitățile de învățământ preuniversitar;

Aplicarea sancțiunilor conform legislației în vigoare cadrelor didactice care nu asigură un cadru incluziv în sălile de clasă.

Planurile-cadru

Implementarea reală a CDEOȘ și asigurarea desfășurării grupelor de studiu la nivelul fiecărei unități de învățământ, astfel încât fiecare elev să poată studia opționalul ales în mod individual;

Creșterea numărului de discipline opționale pe care elevii le pot studia;

Creșterea ponderii de discipline opționale (CDEOȘ) la 30% din numărul total de ore pentru elevii de gimnaziu și la 40% pentru elevii de liceu;

Adaptarea conținuturilor la necesitățile actuale ale societății și la contextul digitalizării;

 Asigurarea unor competențe de bază pentru profilul absolventului de liceu.

Raportul integral poate fi descărcat de aici: raport-lege-CNE

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.