fbpx

Ce este un test standardizat? Răspunsul dat de prof. Dragoș Iliescu, în cea mai recentă carte a sa

Prof. Dragoș Iliescu explică, în cartea ”Testarea standardizată în educație”, cea mai recentă carte a sa, ce este un test standardizat.

Prof. Dragoș Iliescu este fondator al companiei Brio, al cărei obiect de activitate este testarea standardizată. De asemenea, el este  specialist în psihologie aplicată în context ocupațional și în probleme de capital uman, precum și în testarea și evaluarea psihologică și educațională (cu o componentă interculturală puternică), profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, unde conduce și școala doctorală – și, de asemenea, profesor extraordinar în cadrul Universității din Stellenbosch. 

Cum definește prof. Dragoș Iliescu testul standardizat, în cartea publicată la Editura Humanitas:

Ce e un test standardizat? 

Acum știm ce este un test – dar ce este un test standardizat? Adevărul e că ideea de standardizare este parte integrantă din chiar  definiția testului – am putea spune, așadar, că „test standardizat“  reprezintă o tautologie: evident că orice test are o componentă de  standardizare! Totuși, ce ar trebui să fie caracteristic pentru un  test pentru a‑și merita cu prisosință acoladele suplimentare de  „test standardizat“? 

Cea mai des întâlnită confuzie privind testele standardizate  este aceea care pune semnul egal între „test standardizat“ și „test grilă“. Testele standardizate pot fi teste-grilă, dar această caracteristică nu este obligatorie. Cu alte cuvinte, există multe alte feluri  de teste standardizate, care nu sunt teste‑grilă. Și apoi nu toate  testele‑grilă sunt teste standardizate. 

Conceptul de „standardizare“ în evaluare evocă o caracteristică  fundamentală, care este de regulă asociată cu corectitudinea și tratamentul egal – deci cu deziderate sociale, spre care tindem. Anume  că toți cei care vor fi evaluați (în acel proces) vor fi tratați la fel.  

Mihai și Andrei sunt elevi într‑o clasă de a V‑a. La finalul anului,  ei sunt evaluați printr‑un test la biologie. Dacă Mihai primește  un test scurt și ușor de 4 întrebări, iar Andrei un test mai lung și  mai dificil de 10 întrebări, vom fi cu toții de acord că cei doi copii  nu au fost evaluați corect. Vom spune: este normal să primească  același test – sau, dacă primesc teste diferite, ne așteptăm ca ele  să fie echivalente: să aibă măcar același număr de întrebări și profesorul să facă tot efortul posibil ca întrebările din cele două teste  să fie cam la fel de dificile. 

Asta nu e însă suficient: evaluarea nu ține doar de test, ea este  un întreg proces, care se concentrează și pe felul în care testul este  administrat, scorat și interpretat.

Lui Mihai i s‑a explicat pe îndelete cum trebuie abordat testul  și i s‑au dat și câteva exemple. Lui Andrei i s‑a cerut să citească  singur instrucțiunile. E posibil ca aceste diferențe în felul în care  a fost făcut instructajul să‑l fi dezavantajat pe unul dintre ei și să  fi dus în final la diferențe în scorurile lor. 

Mihai a dat testul într‑o zi normală de vară, când era răcoare  și liniște în clasă și s‑a putut concentra. Andrei a dat testul a doua  zi, când aparatul de aer condiționat era stricat, căldura era insuportabilă, iar muncitorii care reparau aerul condiționat interpretau Simfonia a IX­a la bormașină. Performanța lor e posibil să fi fost  diferită din cauza contextului în care au fost testați. 

Răspunsurile lui Mihai au fost evaluate prin prisma tuturor  pașilor făcuți în încercarea de a rezolva exercițiile, nu doar pe baza  rezultatului final. Răspunsurile lui Andrei au fost evaluate doar  prin prisma rezultatului final pe care l‑a marcat. E posibil ca procesul de scorare să‑l fi dezavantajat pe unul dintre ei, ducând la  diferențieri și în scorurile lor. 

Lui Mihai rezultatul obținut i‑a fost explicat în termeni de  puncte forte și zone în care mai trebuie să lucreze. Lui Andrei i  s‑a comunicat doar nota finală. E posibil ca procesul de interpretare și feedback să‑l fi dezavantajat pe unul dintre ei și să fi provocat totodată diferențieri în consecințele pe care le are testul. 

Și diferențele pot continua… dar, în mod cert, vom spune, pe  baza exemplului de mai sus, că Mihai și Andrei nu au fost tratați  la fel. Principiul testării standardizate este acela că toți cei testați  vor fi tratați identic în toate momentele importante (voi mai discuta despre variațiunile permise, căci există și acestea): același  test, același instructaj, aceleași condiții de testare, același mod de  scorare etc. 

Așadar orice test prin care se fac eforturi pentru ca toate persoanele să fie tratate similar este un test standardizat. Tratamentul  similar privește cel puțin formatul, conținutul, procedura, administrarea și scorarea testului, dar e posibil să vizeze și alte aspecte,  mai subtile. Voi discuta mai târziu pe larg despre toate acestea.  Până atunci, se impun câteva remarci care țin de fundamentul  testării standardizate.

 

Testele standardizate nu sunt excepția, ci mai degrabă regula în științele naturii 

E posibil să pară neobișnuit, dar adevărul este că testele standardizate, și nu cele nestandardizate, sunt „standardul“ (sic!) în  știința serioasă. Testele utilizate în alte contexte decât evaluarea  educațională sau psihologică sunt aproape întotdeauna standardizate – dacă înțelegem acest lucru, dezideratul testelor utilizate în domeniul educațional de a fi cât mai standardizate nu  mai este atât de bizar cum le pare unora. 

De exemplu, ar fi de neconceput pentru un fizician, un chimist, un biolog sau un medic să aplice o procedură de testare  altfel decât este ea prescrisă – adică după tipicul standard. Nu  dorim ca analizele noastre medicale să fie realizate de fiecare  dată cu alți reactanți, cu altă concentrație a markerilor sau să  fie raportate în altă scală decât fix cea prescrisă. Când analizele  medicale sunt procesate standardizat, acest lucru are consecințe  dezirabile: nu contează cine prelucrează respectivele analize, pentru că rezultatul va reflecta oricum realitatea, rezultatele fiind  totodată comparabile pentru fiecare persoană între diferitele  analize (Mihai are acum colesterolul mai mic decât îl avea în  urmă cu 6 luni) și între diferite persoane (Maria are colesterol  mai mic decât Mihai). 

În domeniul științelor naturii este de neconceput ca un test  să fie altfel decât standardizat – acesta este un fundament al științei, și anume că măsurarea este repetabilă. Din acest punct de  vedere, ideea (din păcate încetățenită în educația din România)  că vreun test serios ar putea să fie altfel decât standardizat este  ciudată și reprezintă cu siguranță excepția.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.