fbpx

Avem nevoie de mai multe zile de școală, cu învățare consistentă, cel puțin în următorii 8-10 ani

zile de școală

de Liliana Romaniuc, profesor, director programe de formare al Asociației Române de Literație

Răspund la câteva dintre întrebările care mi-au fost adresate, în legătură cu două subiecte care au fost pe agenda publică în ultimele zile, săptămâni.

1. Încep cu cea mai recentă, structura anului școlar. Cred că avem nevoie de mai multe zile de școală, cu învățare consistentă, cel puțin în următorii 8-10 ani. Argumentele mele sunt următoarele:
– avem o rată a analfabetismului funcțional de 47%, deci este mult de lucru pentru a reduce acest fenomen grav din sistemul de educație;
– un număr foarte mare de elevi nu au mers la școală în perioada pandemiei, iar cei care au mers au făcut-o sporadic, nu au avut echipamente sau conexiune la internet;
– avem un procent mare de elevi care părăsesc timpuriu școala, peste 15%;
– în jur de 50% dintre elevii din mediul rural nu iau nota 5 la matematică, la EN;
– participarea tinerilor la programele de studii superioare este una dintre cele mai scăzute nivel european.
Cum se va organiza anul școlar, cu semestre sau cu trimestre, este o discuție mai puțin importantă. Este treaba Ministerului Educației să decidă și eu cred că va decide bine. Elevii trebuie să învețe mai mult la școală și, da, evaluările pentru învățare sunt mai mult decât eficiente. Asta ne spun toate studiile.

2. Povestea cu homeschooling-ul. Cred că trebuie reglementat și în România. Educația copiilor este în primul rând responsabilitatea părinților. Eu cred că nu trebuie să-i privăm de acest drept. În același timp, nu oricine poate face homeschooling, nici măcar din acela agățat de câte o școală de prin America, cum am auzit că se poartă. Așadar, este necesară reglementare legală, iar cei cei care fac homescholing trebuie să fie acreditați, certificați pe baza studiilor și competențelor necesare lucrului cu copiii. Și, în plus, evaluarea anuală a copiilor, realizată de entități specializate.
În concluzie, cred că ar fi bine să ne facem fiecare treaba acolo unde suntem și unde avem competențe: specialiștii din minister și din universități să contribuie la decizii și politici educaționale mai bune. Asociațiile de părinți să-i ajute pe părinți să se implice mai mult în susținerea copiilor în învățare. Structurile asociative ale elevilor să ofere feedback consistent în legătură cu învățarea și predarea din clase. Profesorii să facă ore consistente pentru toți elevii din clase. Directorii să urmărească învățarea în fiecare clasă. Inspectorii să sprijine profesorii în procesul de predare și învățare și să le acorde mai multă autonomie, cum am mai spus. Astfel, copiii vor învăța mai mult iar nouă ne va fi mai bine.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.