fbpx

Am evaluat elevii. Pe profesori când începem să îi evaluăm, doamnelor și domnilor?

de Oana Moșoiu, profesoară și Coordonator Intervenții Sistemice în Proiectul ROSE la Ministerul Educației, Course Designer & Trainer la Finnish Teacher Training Centre

Am un singur lucru de comentat. Nu, de întrebat.

Am evaluat elevii, în toate felurile, la toate clasele. Am înțeles că ”au probleme”.

Pe profesori când începem să-i evaluăm, doamnelor și domnilor? Să vedem dacă și dânșii ”au probleme”.

Că în sala aceea de clasă sunt 2 roluri: elevii și profesorii.

Până nu știm și ce (mai) știu sau nu știu profesorii, pedagogic vorbind, nu o să știm ce trebuie să îmbunătățim.

Nu vă supărați pe mine. Cercetările spun – profesorii au păreri foarte bune despre munca lor, despre efortul lor (TALIS, 2018. Vom avea și TALIS 2024, deci va fi interesant, vezi comentariu). Dar rezultatele nu corespund. Înseamnă că fac efort mult în direcția greșită. E ceva ce fac greșit. Ori nu știu materie, ori nu știu pedagogie. Matematică se face, deci cel mai problematic rămâne subiectul didacticii predării matematicii. Cum suntem în plin curriculum centrat (TOT) pe conținut, nu e de mirare. Apoi, ori profesorii nu fac ce trebuie, ori elevii nu fac ce trebuie – nu știu algoritmi de învățare, algoritmi de abordare a problemelor, algoritmi de rezolvare. Nu, nu știu. Elevii vin cu telefoane la școală, le țin în ore, părinții nu pun limite, profesorii nu pun limite, directorii nu pun limite. Toată lumea face altceva – profesorii fac birocrație și meditații, elevii stau pe jocuri și rețele sociale, părinții muncesc excesiv pentru status social, meditații și, în general, pentru a avea. Nu e chef de școală, nu e chef de profesorat, nu e chef de învățare.

Ca să fie învățare, bine ar fi să vedem cum funcționează predarea și evaluarea la clasă – cea curentă, formativă și formatoare, a învățării și pentru învățare.

Da, aș face un mare pilot de evaluare a profesorilor. La care să adere voluntar, pentru început, apoi, progresiv, evaluarea profesorilor să fie obligatorie în școlile unde nu sunt rezultate, unde e nevoie de monitorizare constantă și continuă. Sigur, fără miză, tot așa cum evaluăm elevii. Nu punem note în catalog, nu are impact în dosare. Doar așa, informativ. Cu feedback către profesori, despre ce fac bine și ce au nevoie să schimbe. Pentru că și elevii au nevoie de sprijin, dar și profesorii.

Și, ultima problemă, dar cea mai gravă, relația cu familiile. Care prea sunt și nu prea sunt prezente, prea insistă, prea nu, prea trag de meditații.

Da, or avea copiii aceștia ceva, dar ceva mai grav avem noi, cei adulți din jurul lor.

#evaluare #carepecare

Oana Moșoiu

6 comments

  1. tenul gheorghe spune:

    Dacă elevii sunt evaluați doar la romana și matematică ,de ce nu se scot celelalte discipline de studiu unde se da pagini întregi de conspectat și să lase doar ore de romana și matematică!? ii țineți la școală 6,7 ore pe zi cu tot felul de obiecte care nu sunt evaluate și nuni ajuta cu nimic ,,,Teme pt acasă să nu le dea ,părinții nu i verifica programa ff încărcată ,nu ai timp sa lucrezi și doar profesorii de romana și matematică sunt vinovați ,dar salarii au toți la fel ,indiferent de disciplină !!. Nu mai aruncați vina in profesorii de romana și matematică ,daca la celelalte discipline primesc note de 20 pt conspect cum sa mâini vete la romana și matematică ,doar acuzindu i pe profesori că sunt răi că nu primesc 10 că la celelalte discipline Aici a ajuns in atamo tul românesc lipsa de respect din partea elevilor părinților și a celor care ne conduc , Iar in Ministerul educației sa fie angajați doar profesori care au predat minim 10 ani in onvatamint ,.

  2. A spune:

    Interesant. Și profesorii ar trebui evaluați de către elevi.

  3. Livia spune:

    Și ce dacă evaluăm elevii nu asta e meseria noastră? Trebuie profesorii să se ia de mânuță cu ei?

  4. Nina Vasile spune:

    Evaluați în examene naționale sunt în fiecare an sutele de suplinitori care sunt ținuți pe loc din aprofundarea meseriei lor, obligați să tot dea examenul de început chiar dacă au notele lor de titulari. Dar aceștia au un mare minus, dacă sunt începători: nu au mentori la rândul lor, nu cunosc cine sunt profesorii cei mai buni din sistem, nu au văzut în viața lor vreun coleg care predă. Cu excepția inspectorilor, cei care intră în sistem se presupune că știu totul stăpânind un conținut și teoria metodelor didactice pe disciplina lor. Ori meseria se învață practicând de unul singur dar și din exemplele cele mai bune. Iar de unul singur se știe, se învață mai încet sau deloc. Exemplele însă nu există. Pe deasupra politizarea educației a dus la fragmentarea anului școlar într-un mod care pare să arate mai degrabă intenția distrugerii mai rapide a școlii iar nu rezolvarea crizei educaționale la care s-au ajuns cu programul „România educată”. Și nu profesorii au inventat modulele dar desigur s-au adaptat prea ușor ce-i drept, așa cum la măsurile aberante ale politicienilor abia reacționează căci profesorii, mulți dintre ei sunt setați pe „da, să trăiți”, fie ca vor, fie că nu.

  5. Todorut Doina spune:

    Profesorii sunt evaluați pe parcursul formarii profesionale, sunt evaluați în permanenta la locul de munca. Presiunea care se manifesta din toate direcțiile este un evaluator serios. Evaluati condițiile de munca. Evaluati „cei 7 ani de acasa”, evaluati posibilitățile folosirii mijloacelor si resurselor educationale, evaluati eficienta comisiilor fără număr, care necesita timp pt întocmirea atâtor documente consumatoare de timp, rabdare, documentare, evaluati starea fiecărui roman apt de munca, evaluati implicarea conducerii tarii în motivarea romanului sa se simta OM. Lăsați rautatea, lipsa de credinta, răzbunarea si treziti-va!

  6. Mili spune:

    Ce ar fi sa ii evaluati pe ilustrii anonomi care alcătuiesc subiecte nepotrivite si care demoralizeaza copii, prin opera lor rupta de realitatea didactica si pedagogica. Sau sunt tot cei ce fac subiecte aiurite si la titularizare! Care este interesul? Se pare ca elevii sunt slabi pregatiti pt ca profii lor sunt niste prosti.. Deci isi merita salariile de mizerie si dispretul natiunii. Asteptam ca soarta
    si evolutia invatamantului sa fie decisa de cei care muncesc la catedra efectiv si nu sunt indiferenti fata de pregatirea si moralul copiilor. Nu de cei cu mii cursuri si specializari efemere in strainatate, pe banii statului, interesați sa se remarce si sa urce in cariera pe cadavrele altora.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.