fbpx

70% dintre profesori spun că elevii lor de etnie romă nu-și declară identitatea – studiu

Sursă foto: Freepik

Șapte din zece profesori afirmă că elevii lor de etnie romă nu-și declară identitatea etnică, principalele motive fiind teama de discriminare și rușinea, arată rezultatele unei cercetări online realizată de asociația Cu Alte Cuvinte, cu sprijinul mai multor ONG-uri care activează în comunități dezavantajate. Asociația Cu Alte Cuvinte a lansat „Bare Rroma”, o serie de cărți ilustrate despre eroi și eroine rome din lumea actuală, dedicată copiilor din ciclul primar și preșcolar  ediția a doua – bilingvă (în limba română și limba romani).  4.300 de cărți  vor fi distribuite, în luna octombrie, în școli, biblioteci și centre comunitare din țară. 

 

Asociația Cu Alte Cuvinte a realizat sondajul „Mărturii de la catedră: Eroii romi în viața copiilor“ în rândul a 200 de profesori care predau în școli din medii dezavantajate, peste 95% dintre aceștia afirmând că au și elevi romi la clasă. Scopul a fost de evaluare a percepțiilor acestor profesori privitor la nevoia de cărți și alte materiale didactice care să promoveze personaje rome sau din alte grupuri minoritare într-un mod pozitiv.

 

Asociația Cu Alte Cuvinte vă invită marți, 24 octombrie, de la ora 18.00, la evenimentul „Mărturii de la catedră: Eroii romi în viața copiilor“ în care vom discuta despre importanța unui curriculum care să promoveze educația pentru diversitate, pornind de la Bare Rroma, o serie de patru cărți ilustrate despre eroi și eroine rome (artiști și activiști) din lumea actuală, dedicată copiilor din ciclul primar. 4300 din aceste cărți în ediție bilingvă (română – romani) au fost distribuite în școli publice din țară. Evenimentul se va desfășura online și este dedicat tuturor cadrelor didactice, cât și celorlalți adulți care vor să promoveze educația pentru diversitate.
Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociația Teach for Romania și publicația Educație Privată.

 

Cele patru cărți ale seriei „Bare Rroma” sunt scrise de tineri romi și ilustrează poveștile unor personalități rome actuale: activista Nicoleta Bițu, artistul Connect-R, activista Loredana Mihaly și actorul Sorin Sandu. Cărțile au rolul de a ilustra modele pozitive din comunitatea romă, care să aducă în prim plan unicitatea și contribuțiile romilor în societatea noastră. 

 

Lansarea cărților și a rezultatelor sondajului „Mărturii de la catedră: Eroii romi în viața copiilor“ a avut loc joi, 19 octombrie, la Școala Gimnazială nr. 136 din București, în parteneriat cu Teach for Romania. 

 

Rezultatele sondajului „Mărturii de la catedră: Eroii romi în viața copiilor“ 

 

Profesorii respondenți au afirmat în proporție de peste 87% că educația pentru înțelegerea și acceptarea diversității trebuie să înceapă de la grădiniță. Totodată, 75% au afirmat că este important ca și copiii neromi să învețe despre cultura romilor în spațiul școlar.  

 

Întrebați în ce măsură consideră că elevii lor romi evită să-și declare identitatea etnică, doar 30% dintre profesori au spus despre copiii romi din clasele lor că nu au nicio problemă în a-și exprima identitatea etnică. Astfel, 70% dintre profesori spun că elevii lor romi că nu-și exprimă identitatea etnică sau evită să o facă. 

 

Procentul cadrelor didactice care susțin despre copiii romi că nu-și exprimă identitatea etnică într-o ,,mare măsură’’ sau ,,foarte mare măsură’’ este de 27%, potrivit aceluiași sondaj. Părerile profesorilor sunt împărțite referitor la cauze: în timp ce o treime spun că ar putea fi din cauza rușinii sau temei de discriminare, restul spun că nu sunt conștienți de identitatea lor etnică.

 

La întrebarea ,,În ce măsură considerați că este prezentă cultura romă sau a altor minorități ori grupuri dezavantajate în materialele didactice pentru copii?’’, profesorii-respondenți au răspuns că ,,deloc’’ în proporție de 15%, ,,respectiv foarte puțin’’ într-un procent de 56%.

 

Întrebați ce beneficii văd în utilizarea unor cărților cu personaje rome pozitive în sala de clasă, cadrele didactice au răspuns după cum urmează: 

 

  • creșterea stimei de sine – 73%;
  • aprecierea diversității și a culturii rome – 64%;
  • creșterea empatiei față de persoane diferite – 54%;
  • Reducerea stereotipurilor și a prejudecăților – 60%;
  • creșterea spiritului de comunitate/de echipă al clasei – 37%.

 

Referitor la tipul de situații de discriminare sau bullying pe care le-au observat în rândul copiilor, profesorii au identificat în cea mai mare măsură discriminarea din cauza statului financiar (61%), urmată de discriminarea în funcție de aspectul fizic (greutate, înălțime, trăsături faciale etc.) în proporție de 53% și pe bază de etnie (43%). Totodată, 29% dintre profesori au observat discriminare între copii din cauza unei dizabilități, 9% din cauza genului, iar 5% din cauza religiei.

 

„Comunitatea romă are multe povești de spus. Tocmai de aceea ne dorim să continuăm acest proiect cu alte serii de cărți ilustrate cu eroine și eroi romi – pentru a inspira noi generații de copii să descopere modele din comunitatea romă la grădiniță și la școală. Am lansat acest proiect cu patru cărți ilustrate cu eroine și eroi romi, în ediție bilingvă, pentru că ne dorim ca toți copiii romi să crească cu mândria de a fi romi și cu firescul de a-și afirma identitatea, precum și cunoașterea culturii rome de către colegii lor care nu sunt romi”, a declarat Minodora Cerin, manager de proiecte în cadrul Asociației Cu Alte Cuvinte.


„Să ai materiale didactice, și în special cărți de povești, bilingve, în română și romani, sau invers, poate schimba fundamental dinamica în clasă. Poate oferi noi perspective și experiențe în ceea ce privește actul educațional. Sporește creativitatea, încurajează elevii la dialog și cu siguranță lărgește orizontul de înțelegere și interpretare”, a declarat Alexandru Zamfir, asist. univ. dr. Catedra de Limba și Literatura Rromani, Universitatea din București.

 

Mărturiile profesorilor despre prima ediție de cărți  „Bare Rroma”

 

„Am făcut mari eforturi pentru a primi cărți pe nivelul de înțelegere al elevilor mei, cu scopul de a-i face să înțeleagă situații cu care ne confruntăm: dizabilități fizice sau cognitive, etnii diferite (școala noastră e în Transilvania), problematica refugiaților etc. Pot părea subiecte prea mari dacă nu sunt explicate la o vârstă mică prin povești care să-i apropie pe copii de situații de viață diferite.”  – mărturie cadru didactic.

 

„Au remarcat că Suraj are pielea mai închisă la culoare și este mult mai colorat decât ceilalți oameni, așa că le-am explicat că nu trebuie să judece un om după haine sau culoarea pielii!”  – mărturie cadru didactic

 

„Elevii au intrat în clasă pe ritmul melodiei ‘Eu vara nu dorm’, am reușit să ne mișcăm în ritmul muzicii și ne-am așezat ușor la poveste. Dorințele elevilor m-au pus pe gânduri. Ex: ‘Îmi doresc să se facă mai repede casa mea.’ / ‘Îmi doresc să facă mama rost de bani să pună varză.’”  – mărturie cadru didactic

 

„În grupa mea există un copil rom, care a roșit puțin în momentul în care a auzit cum îi spuneau copiii din poveste lui Nico. Colegii i-au dat încredere și l-au făcut să se simtă special.”  – mărturie cadru didactic

 

Evaluând utilitatea cărților și a ghidului pedagogic cu activități incluse, pe o scară de la 1 la 5, profesorii care au primit volumele din prima serie au oferit următoarele note: 74.6% au acordat nota 5, 16.9% nota 4, 6.8% nota 3, iar 1.7% nota 2.

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.