fbpx

USR, despre desființarea ISJ-urilor: Suntem precauți, până la vederea legilor

Photo 44545507 / Files © Potongsaga | Dreamstime.com

USR anunță că tratează cu precauție atât anunțul făcut de ministrul Educației cu privire la desființarea ISJ-urilor, cât și pe cel referitor la salariile profesorilor.

Ce spune formațiunea politică:

Ministrul Cîmpeanu a ținut astăzi un monolog anunțând schimbările aduse în sistem de noua lege a educației, împărțite pe preuniversitar și universitar.

 Caracteristic domniei sale este că lansările și evenimentele de importanță strategică se întâmplă în vacanța de iarnă sau de vară, cu un termen foarte scurt de consultare (35 de zile), exact când oamenii sunt în concediu. 𝗗𝗲 𝗳𝗮𝗽𝘁 𝗺𝗶𝗺𝗲𝗮𝘇𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘂𝗹𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮, 𝗼𝗰𝗼𝗹𝗶𝗻𝗱 𝗱𝗲𝘇𝗯𝗮𝘁𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗮𝘂𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗰𝗮 𝗱𝘂𝗽𝗮 𝗰𝗲 𝗿𝗲𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮 𝗶𝗻𝘃𝗮t𝗺𝗮𝗻𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀-𝗮 𝗹𝗮𝘀𝗮𝘁 𝗮𝘀𝘁𝗲𝗽𝘁𝗮𝘁𝗮 𝟱 𝗮𝗻𝗶. Seamănă prea mult cu dezbaterile de după Crăciun privind reorganizarea ARACIP.

Vom face doar câteva observații preliminare, urmând să revenim cu o analiză detaliată a măsurilor propuse, după ce le vom fi văzut:

𝟭/ 𝗠𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝘀𝗽𝘂𝗻𝗲 𝗰𝗮 𝘃𝗮 𝗰𝗿𝗲𝘀𝘁𝗲 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝘂𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗱𝗲𝗯𝘂𝘁𝗮𝗻𝘁𝗶. 𝗡𝗲 𝗯𝘂𝗰𝘂𝗿𝗮𝗺 𝗰𝗮 𝗮𝗰𝗲𝗮𝘀𝘁𝗮 𝗶𝗻𝗶𝘁𝗶𝗮𝘁𝗶𝘃𝗮 𝗨𝗦𝗥 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗲-𝗮𝗺 𝘇𝗯𝗮̆𝘁𝘂𝘁 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗽𝗿𝗲𝗹𝘂𝗮𝘁𝗮 i𝗻 𝗻𝗼𝘂𝗮 𝗹𝗲𝗴𝗲 𝗮 𝗲𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶, 𝗱𝗮𝗿 𝘀𝘂𝗻𝘁𝗲𝗺 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗮𝘂𝘁 𝘀𝗶 𝘃𝗼𝗺 𝗳𝗶 𝗳𝗼𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗮𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶 𝗹𝗮 𝗺𝗼𝗱𝘂𝗹 𝗶𝗻 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘃𝗮 𝗳𝗶 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝘁𝗮𝘁 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁 𝗱𝗲𝘇𝗶𝗱𝗲𝗿𝗮𝘁 𝗲𝘀𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮𝘁𝗿𝗮𝗴𝗲𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗶 𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝗼𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿.

𝗜𝗻𝘁𝗿𝗲𝗯𝗮𝗿𝗲: De unde vor proveni banii pentru finanțarea acestei măsuri și a celorlalte creșteri prevăzute? Bunele intenții și declarațiile bombastice trebuie să fie însoțite de explicații și măsuri concrete, altfel ne putem trezi, ca și în alți ani, cu prevederi prorogate de la an la an.

În noua lege sunt prevăzute foarte multe creșteri salariale despre care nu știm cum vor fi acoperite, mai ales în contextul în care, pentru plata diferențelor salariale cuvenite profesorilor nu s-au găsit nici până acum bani și se întind pe 5 ani, cu doar 5% dați anul acesta, în ciuda eforturilor noastre de a se restitui aceste datorii până la finalul anului următor. Deci cum putem mări, când aparent nu sunt în stare nici să se achite de datorii în termen decent?

𝟮/ 𝗠𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗮𝗻𝘂𝗻𝘁a 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗶 𝗱𝗲 𝗿𝗲𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲 𝘀𝗲𝗺𝗻𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝘁𝗶𝘃𝗮 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝘀𝗶𝘃 𝗿𝗲𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿𝗮𝘁𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗷𝘂𝗱𝗲𝘁𝗲𝗻𝗲, 𝗺𝗮𝘀𝘂𝗿𝗮 𝗽𝗿𝗼𝗽𝘂𝘀𝗮 𝗱𝗲 𝗨𝗦𝗥 𝗱𝗲 𝗰𝗲𝘃𝗮 𝘃𝗿𝗲𝗺𝗲.

𝗜𝗻𝘁𝗿𝗲𝗯𝗮𝗿𝗲: Care va fi modul onest și transparent în care vor funcționa noile deconcentrate județene ale învățământului preuniversitar? Sau ne vom trezi în aceeași situație a unor noi instituții politizate? Suntem și în acest caz precauți în a ne exprima un punct de vedere până la vederea legilor și până la primirea explicațiilor necesare. Având în vedere situația curentă, ne întrebăm pe bună dreptate cum se vor împărți între PSD și PNL funcțiile de conducere din noile instituții create.
Rămânem fermi și intransigenți în privința necesității depolitizării educației, temă pe care domnul ministru a evitat să o abordeze și care este una din cele 5 priorități enunțate de USR PLUS.

𝟯/ 𝗗𝗶𝗻𝗰𝗼𝗹𝗼 𝗱𝗲 𝗳𝗲𝗹𝘂𝗹 𝗶𝗻 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘃𝗮 𝗮𝗿𝗮𝘁𝗮 𝗹𝗲𝗴𝗲𝗮, 𝗽𝗿𝗼𝗯𝗹𝗲𝗺𝗮 𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗺𝗶𝗰𝗮 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗲𝗳𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗮 𝗮 𝗲𝗶: 𝗻𝘂 𝗮𝘃𝗲𝗺 𝗶𝗻𝗰𝗿𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲 𝗰𝗮 𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗖𝗶𝗺𝗽𝗲𝗮𝗻𝘂 𝘃𝗮 𝗳𝗶 𝘂𝗻 𝗴𝗮𝗿𝗮𝗻𝘁 𝗮𝗹 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗶𝗶 𝗰𝗼𝗲𝗿𝗲𝗻𝘁𝗲 𝗮 𝗺𝗮𝘀𝘂𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿, 𝗳𝗶𝗲 𝘀𝗶 𝘂𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗯𝘂𝗻𝗲 𝘀𝗮𝘂 𝗽𝗿𝗲𝗹𝘂𝗮𝘁𝗲 𝗱𝗲 𝗹𝗮 𝗮𝗹𝘁𝗲 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲, 𝗮𝘃𝗮𝗻𝗱 𝗶𝗻 𝘃𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲 𝗮𝗻𝘁𝗲𝗰𝗲𝗱𝗲𝗻𝘁𝗲𝗹𝗲 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁𝘂𝗶𝗮.
Noi ne asumăm că vom face tot posibilul pentru ca atât în procesul de dezbatere publică, cât și mai departe în circuitul legislativ parlamentar, să maximizăm șansele ca aceste legi să aibă un impact pozitiv, oricâte sugestii și amendamente vor fi necesare.

Mai mult, pe tema plagiatelor, e cel puțin nepotrivit ca tocmai ministrul Cîmpeanu să dea lecții de etică și deontologie profesională. Ne așteptăm însă la o întărire a rolului CNATDCU, în niciun caz la diluarea rolului de control, lăsându-l exclusiv la latitudinea universităților. Dar să sperăm că în forma finală pe care o vom vedea mâine, lucrurile nu sunt atât de evident lăsate de izbeliște.

#LegileEducației

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.