fbpx

România nu are o metodologie clară pentru gestionarea performanțelor slabe ale profesorilor – raport OCDE

Photo 5046434 © Monkey Business Images | Dreamstime.com

În România lipsește o metodologie clară pentru gestionarea performanțelor slabe, iar cadrele didactice care nu susțin sau nu promovează examenul de titularizare (prin care se obțin un post permanent și alte beneficii) pot continua să predea pe termen nelimitat, conform raportului „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”.

Raportul a fost prezentat, astăzi, de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației din România.

”Cariera didactică nu are multe dintre caracteristicile unei profesii cu înaltă calificare – lipsesc standarde comune de practică, iar legăturile dintre performanță, promovare și remunerare sunt slabe. Deși în România este stabilit un sistem de grade didactice6 și profiluri de competență pentru cadrele didactice, ar putea exista legături mai puternice între creșterea profesională, competențe și salarii. Certificarea competențelor pentru profesia de cadru didactic și acordarea unui grad didactic superior se bazează pe examene și pe evaluări care nu iau în considerare în mod suficient dovezile privind practica didactică. Nu există standarde care să descrie evoluția competențelor și rolurilor didactice, ceea ce limitează dezvoltarea în cariera didactică”, afirmă autorii documentului.

”Practica didactică nu reflectă încă obiectivele de învățare prevăzute în curriculumul național și în inițiativa România educată. Formarea cadrelor didactice s-a axat de-a lungul timpului pe conținut, acordând mai puțină atenție pedagogiei și practicilor centrate pe elev (de exemplu, feedback și diferențiere) care încurajează învățarea și incluziunea socială. În cadrul proiectului Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți (CRED) profesorii din învățământul secundar inferior au beneficiat de formare pentru a aplica noul curriculum bazat pe competențe. Vor fi necesare un sprijin suplimentar și o formare continuă a tuturor cadrelor didactice din sistem pentru a pune în aplicare noul curriculum și viziunea incluzivă a programului România Educată”, este o altă concluzie a raportului.

Documentul poate fi accesat, integral, aici:

Romanian_Technical report_4.03.2024

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.