fbpx

Prof. Cătălin Ciupală: La simularea de BAC, au fost și subiecte de gimnaziu, mascate în limbaj de liceu

Cătălin Ciupală, profesor de matematică, a analizat itemii pe care i-au avut de rezolvat elevii la simularea de la profilul mate-info și a ajuns la concluzia că o mare parte dintre subiecte erau de fapt din materia de gimnaziu, însă transpuse în limbaj de liceu.

Prof. Cătălin Ciupală și-a prezentat analiza pe itemi, în cadrul dezbaterii ”Cronica unei evaluări anunțate 2”, organizată de Proiectul Merito și Casa Corpului Didactic Galați.

Analiza pe itemi realizată de profesorul de matematică:  

Am făcut o analiză a subiectelor la matematică, pentru toate probele, pentru că sunt patru ”matematici”. La mate-info, subiectul I e de clasa a X-a. Sunt șase itemi, aproape toți cei șase itemi sunt de gimnaziu și clasa a IX-a, a X-a de liceu. El este conceput ca să fie cu itemi de liceu. De exemplu, la problema 1, este o problemă banală de logaritmi, adică este prima lecție de logaritmi. Trist este că 16% au luat zero puncte.

 

Problema a doua este o problemă de clasa a IX-a de algebră, din nou 12% au luat 0 puncte, 71% au făcut-o. 

Problema a treia este o problemă de clasa a cincea, este o ecuație exponențială. Problema este de clasa a cincea, însă e transpusă într-o tehnică de clasa a zecea. Am făcut un screenshot după un manual de clasa a cincea. În loc de x avem o pătrățică pe care trebuie să o completeze elevul. adică niște calcule ceva mai elaborate la nivelul clasei a cincea

 

Problema patru este o problemă de clasa a șasea, scrisă în limbaj de clasa a șaptea. Ea este pusă în analiza Ministerului ca fiind cu competențe de clasa a zecea, dar ea, de fapt, este de clasa a șasea. Am dat și un exemplu aici despre cum sună problemele de clasa a șasea: un pic mai dificil decât cele pe care le-au avut elevii.

Problema a cincea este o problemă de verificare primară, calcul elementar al unor noțiuni de vectori, deci este ceva simpluț, de clasa a noua-a zecea.

Problema șase este de nivelul clasei a șaptea, numai că este transpusă într-un limbaj de clasa a noua. 43% dintre copii au luat zero puncte, asta înseamnă de fapt că transpunerea într-un limbaj simplu și simplist de clasa a noua le-a creat probleme.

Ca o concluzie, chiar dacă subiectul I este din materia claselor a noua și a zecea, analiza făcută de minister subliniază că sunt competențe de clasele nouă-zece, sincer, cred că trebuie să ne gândim mai bine dacă chiar sunt competențe de clasa a noua-a zecea sau sunt subiecte de gimnaziu.

Subiectul al II-lea este de algebră de clasa a unsprezecea- a douăsprezecea. Primul item este banal, au de calculat un determinant. Subiectul doi este calcul ușor, itemul trei este de nivel mediu. Aș insista asupra faptului că la subiectul II ei au algebra de clasa a XII-a, dar am remarcat faptul că algebra de clasa a XII-a este mascată cu terminologie de clasa a XII-a, dar ea este de fapt o algebră de clasa a VII-a- a VIII-a, hai să zicem cel mult a IX-a. Cu alte cuvinte, este o modalitate ascunsă de a nu utiliza competențe de clasa a XII-a.

Subiectul III, care este un subiect de analiză matematică de clasele XI-XII, a respectat cel mai bine paradigma actuală de elaborare de subiecte, adică este de la ușor la mediu-dificil, cu toți cei trei itemi, ba din clasa a XI-a, ba din clasa a XII-a.

Cred, totuși, că modalitatea de elaborare a acestor subiecte ar trebui să schimbe paradigma.

Subiectele și baremele de la proba de matematică a simulării de Bacalaureat pentru profilul mate-info sunt disponibile aici:

E_c_matematica_M_mate-info_2024_bar_simulare_LRO

E_c_matematica_M_mate-info_2024_var_simulare_LRO

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.