Examinat în anul 2024
de Iuliana Costea, profesoară de limba și literatura română, Little London International Academy
Imaginea A. Ai intrat în horă, joci! Închizi ochii și nu mai ții cont de nimic, nici de sentimente, nici de lacune, nici de culoarea cerului sau de prietenul tău cel mai bun, nu, nu te mai gândești la factorii implicați în educație, la etapele parcurse în dezvoltare, la resursele interioare, de vecinul care este în clasa a VII-a, nu, joci pe o muzică spălăcită, fără armonii, o muzică întinsă de atâtea reforme fondate sau nefondate, de atâtea perspective, de modele menite a consolida o pânză de păianjen ce ține ,,atâția elefanți”!
Imaginea B. Te detașezi de toate informațiile care vin înspre tine, de toate comentariile și modelele care asigură o notă, dar nu susțin învățarea și cauți sensul examenului printre obiectivele personale, dându-i o culoare, având încredere în tine, în forțele tale. Lucrezi mult și constant, suficient și echilibrat, fără a te epuiza, dar fără a lăsa deoparte conținuturile necesare, tipurile de exerciții care să îți asigure familiarizarea cu testul. Te simți pregătit și ești încrezător.
Imaginea C. Sunt stresat, obosit și simt că un rezultat mic va dezechilibra relațiile cu ceilalți, mă va lăsa singur, mă va trimite într-un con de umbră, mă va dizolva. Nu știu cum, dar am devenit o notă, iar nota aceea trebuie să fie 10. În caz contrar, se va râde de mine, voi ajunge într-un liceu damnat, voi rata startul în dezvoltarea unei cariere de succes. Voi redeveni mic, cel puțin pâna se va uita totul și voi fi iarăși ,,eu”, un adolescent cu ochi și picioare.
Imaginea D. Nu mă interesează, fac meditații și va fi cumva, voi scrie ceva…între timp toate celelalte sunt mai importante. Nu mă sperie examenul, nu mă sperie rezultatul, se stresează mama și pentru mine.
…și cam așa, A, B, C, D – puțin din ceea ce descoperi atunci când te afli în mijlocul sălii de clasă și privești în ochii care îți oglindesc aceste imagini…
Pregătirea unui examen, a unui examen specific finalului clasei a VIII-a sau a XII-a, nu constituie un proces în sine, cel puțin nu pe hârtie. Aceasta (pregătirea), exceptând câteva școli pilot, este integrată într-o oră pe săptămână, cel mult două, desfășurându-se în paralel cu orelele (două) dedicate studiului programei specifice clasei. Programa ,,de examen” rămâne (în present) în grija părintelui, a profesorului, a celui de la meditații, a elevului, motive pentru care orice examen devine preocupare națională, o competiție pe viață și pe moarte, un examen susținător al sistemului care nu a cunoscut o reformă clară, curată și sănătoasă de zeci de ani. Pregătirea examenelor finale- profesorul-elevul-părintele- se așează într-un cerc vicios, fiecare element îmbrăcând pe rând haina succesului și a eșecului.
În acest context, unde rămân obiectivele evaluării? Cele sănătoase, nealterate de ierarhizarea în urma susținerii evalării standardizate, nealterate de afacerea ,,meditația”, de presiunea creată de frica înregistrării unui eșec, de frica dezamăgirii, de etichetele sociale?
Evaluăm cunoștințele cumulate și competențele dezvoltate pe parcursul a patru ani, fără a dezvolta un program de pregătire integrat în planul curricular, fără a oferi anilor finali timp și materiale representative pentru o astfel de pregătire. Mirosim a vechi și a nou în același timp! Cerem mult și ușor, pregătim mult și cream imaginile de mai sus, conștient sau nu, realizând scurte analize pe genunchi. O evaluare adaptată după structura ,,Elevul poate să…/ Elevul nu poate să…!
Și totuși, există câteva principii, reguli care fac lumină, aduc ajutor, conduc spre o pregătire a examenului, o pregătire consistentă, cu efect pe termen lung, așa cum ne dorim învățarea. Reguli de urmat pe parcursul anului terminal, menite a oferi acel echilibru de care avem nevoie pentru a susține o evaluare corectă pentru noi înșine, pentru statutul nostru de elev al ciclului gimnazial, al ciclului liceal, și anume:
1. Cooptează timpul într-un parteneriat cinstit! Este de partea ta!
2. Privește fiecare zi ca pe o etapă în învățare, una importantă!
3. Urmează programul pregătit de școală, implicându-te în toate activitățile propuse!
4. Lucrează singur și sincer! Ai încredere în tine!
5. Acceptă parteneriatul profesorului! Acesta este alături de tine!
6. Prioritizează activitățile! Învață etapizat!
7. Nu aștepta să te invite un adult să lucrezi! Fii responsabil!
8. Tu controlezi lucrarea, răspunsurile! Tu controlezi examenul!
9. Acordă timp, răbdare, implicare!
10. Învățarea nu a făcut rău nimănui, iar etapa pe care o traversezi are o frumusețe aparte, unică! Prețuiește!