fbpx

Eu mi-aș dori ca profesorii să învețe cum să învețe. Hai să facem asta!

Eu mi-aș dori ca profesorii să învețe cum să învețe. Fără condiționări, fără hârtii pentru gradația de merit sau că-i verifică vreun inspector. Pur și simplu, să-și dorească să privească, să asculte, să inspire, să provoace și să-și pună mereu întrebări cu privire la felul în care interacționează cu elevii lor.

Marcel BARTIC, profesor de istorie
și promotor al creativității în procesul de predare

În școlile din România există tot felul de posibilități în care profesorii pot învăța unii de la alții. Contexte în care să-și împărtășească idei, metode sau bune practici care le pot face lecțiile și relația cu elevii mai eficiente. Cercuri pedagogice, lecții interdisciplinare, interasistențe și tot felul de inter dintr-astea care sunt de un mare ajutor celor interesați să devină profesioniști la catedră. Bine, nu vă grăbiți să dați din cap neîncrezători. Pe hârtie, cel puțin, să recunoaștem, există. Pe ici, pe colo, chiar se și întâmplă adică sunt oameni care chiar nu au o problemă în a oferi colegilor lor câte ceva din experiența acumulată de-a lungul anilor. Sigur, nu m-aș grăbi să spun că asta e o regulă în învățământul românesc. Nu de alta, dar parcă n-aș vrea ca textul ăsta să sune precum rapoartele manageriale de la sfârșit de semestru în care toți suntem minunați, perfecți, am făcut și am dres.

Am nefericitul obicei de-a fi de-o sinceritate sinucigașă, mai ales când e vorba despre educație.

Eu cred că experiențele astea, în care învățăm unii de la alții, reprezintă cea mai bună formă de perfecționare la care poate avea acces un profesor. Of. Perfecționare. Mă iertați, e un reflex lingvistic de care nu pot să scap după niște ani în care a trebuit să completez și eu rapoarte dintr-alea manageriale. Hai să-i spunem, nu știu, inspirație didactică, învățare fără frontiere, nici nu mai contează cum îi zicem, câtă vreme ne ajută să facem pasul de la profesorii care predau la cei care educă. Sigur, dacă am putea scăpa de tot balastul ăla care însoțește, de obicei, activitățile astea ar fi minunat. Fără ia cuvântul, dau cuvântul, scrie procesul-verbal, semnează lista de prezență. Or fi având și astea rolul lor dar unul secundar nu principal cum, din păcate, se întâmplă în multe cazuri. Eventual condimentate și cu eterna întrebare: “Primim adeverință?”

Eu mi-aș dori ca profesorii să învețe cum să învețe. 

Dar ce vorbesc eu aici? Iar cu o sa facem și o să dregem? Alt păcat al educației din țara noastră. În teorie suntem foarte buni, practica, vorba poetului, ne omoară. Știți ce? Ia hai să facem pasul de la idee la faptă.  Uite, hai să facem așa. Dăm startul unui proiect pe care să-l botezam „Lecția deschisa”. Îl facem în online,  că tot avem antrenament de vreun an și jumătate încoace. Să zicem că va fi vorba despre o lecție pe care o susținem cu câțiva elevi și prin care împărtășim o metodă nouă,  o platformă, o strategie didactică faină, o ceva, un orice care i-ar ajuta pe colegii noștri sa-si îmbunătățească activitatea la clasă. În parteneriat cu Educație Privată  care ne va ajuta cu partea de organizare și infrastructură. 


LECȚIA DESCHISĂ este un proiect realizat împreună cu HP România și cu sprijinul NOD și EDU APPS.


Gata. Ați văzut ce simplu e? Trebuie doar să vrem.

A, stați că nu e gata. Mai lipsește ceva. Cum ce? Cine sparge gheața?

Păi cel care a venit cu ideea. Nu așa an zis? Că ne oferim drept exemplu?

Perfect. Atunci ne-am înțeles: Din 16 decembrie,  începem proiectul „Lecția deschisa”!

Invit toți profesorii, de matematică, limba română, istorie, geografie, fizică, biologie, chimie, orice disciplină la care sunt cel puțin doi profesori. Unul care să explice și celalalt care să învețe. 

Nu va fi cu adeverințe de participare, cu procese verbale, cu iau cuvantul, dau cuvântul. Vom avea o lecție online de 45 de minute, urmată de aproximativ o jumătate de oră de discuții, în care participanții pot adresa întrebări sau interveni cu completări, observații și comentarii.

Hai să învățăm cum să învățăm ca profesori! Hai să învățăm cum să predăm!


Epidemiile de-a lungul timpului
Joi, 16 decembrie, de la ora 17:30 

„Epidemiile de-a lungul timpului” este o o temă care se adresează elevilor din clasele a V-a și a VI-a. Propune, într-o notă interdisciplinara, o incursiune într-un trecut marcat de lupta oamenilor împotriva bolilor și a răspândirii lor. Evoluția societății umane nu poate fi înțeleasă pe deplin fără perspectiva asupra acestor evenimente istorice, a cauzelor și efectelor lor. Elevii vor avea ocazia să înțeleagă cum au apărut și s-au răspândit epidemiile din cele mai vechi timpuri până astăzi și care au fost mijloacele prin care oamenii au încercat să se apere de acest pericol. Vom evidenția contextul istoric dar și explicațiile de natura științifică oferite de profesorul de biologie. Profesorii care vor susține aceasta lecție sunt Marcel Bartic și Anca Bontaș. 

Ne vedem joi, 16 decembrie, de la ora 17:30 pe facebook.


EDU APPS furnizează toate soluțiile tehnice, echipamentele și programele de formare profesională necesare pentru școlile care își propun să implementeze noile tehnologii digitale în procesele de predare – învățare și în managementul activităților. Edu Apps oferă așadar soluția completă pentru digitalizarea tuturor proceselor educaționale și administrative ale instituțiilor de învățământ publice sau private.

Network One Distribution (NOD) reprezintă cele mai importante branduri din lume la nivel regional. În prezent, aducem pe piața românească peste 130 branduri de renume mondial și oferim soluții la cheie de infrastructură hardware și software de la furnizori consacrați.


 

1 comment

  1. Vlad Gina spune:

    Succes!

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.