fbpx

Alex Zamfir: Când am început să citesc ce nociv pentru planetă poate fi plasticul, m-am îngrozit

Alex Zamfir, fondatorul companiei THE FUNNY BRAND și creatorul jocului ”Adevăr sau Reciclare”, dezvoltat în parteneriat cu ASAP România, povestește care au fost motivele pentru care a participat la acest proiect.

Partea de documentare a fost extrem de interesantă. Și spun interesantă ca să nu zic înspăimântătoare”, spune Alex Zamfir, într-un interviu acordat Educație Privată.

  1. Cum s-a legat parteneriatul cu ASAP România și de unde ideea acestui nou joc, Adevăr sau Reciclare?

 

Prin luna ianuarie, m-au contactat cei de la ASAP care știau jocurile THE FUNNY BRAND, mi-au povestit despre proiectul lor și m-au întrebat dacă nu aș vrea să dezvoltăm un joc împreună, joc destinat adolescenților în care să povestim, într-un mod haios, despre importanța colectării corecte a plasticului și reciclarea sa. Până să termine ei tot ce aveau de spus, eu deja răspunsesem cu DA, mi s-a părut o idee grozavă – să ajutăm niște tineri ca prin joacă să învețe lucruri.

 

  1. Concret, cum te-ai implicat în realizarea acestui joc și cât a durat tot procesul, de la idee până la realizarea lui?

Ca în orice parteneriat care funcționează, ne-am împărțit sarcinile: eu am dezvoltat contentul – întrebările, răspunsurile și provocările – iar ei au dezvoltat designul jocului care mie îmi place foarte mult. Și au mai făcut ceva extrem de important: au validat cu specialiștii lor răspunsurile la întrebări, căci e important ca ceea ce ne propunem să povestim prin aceste cartonașe să fie o informație corectă. 

 

  1. Care a fost cea mai interesantă parte pentru tine în crearea acestui joc? Au fost lucruri noi pe care le-ai aflat despre colectarea separată și despre reciclare?

Partea de documentare a fost extrem de interesantă. Și spun interesantă ca să nu zic înspăimântătoare. Când am început să citesc ce nociv pentru planetă poate fi plasticul aruncat la întâmplare, cât din el ajunge în oceane (asta m-a izbit cel mai tare) și cât de multe specii au de suferit din această cauză, m-am îngrozit. Și poate și de asta sunt extrem de mândru de ceea ce ne-a ieșit, căci am reușit să transmitem informația asta într-un mod funny și prietenos, obiectiv pe care l-am avut cu toții în minte de la început. 

 

  1. Ce crezi că le va plăcea cel mai mult celor care vor juca Adevăr sau Reciclare? 

Cred că adolescenții se vor distra foarte tare cu provocările pe care le-am pus noi acolo. De la „Pune-ți un coș de gunoi pe spate și fă trei flotări”, trecând prin „Dacă mâine ar dispărea toate produsele din plastic, tu la ce ai duce dorul cel mai tare?” sau „Te întâlnești cu un extraterestru care nu știe nimic despre lumea noastră. Ce îi povestești despre plastic?”, până și noi ne-am distrat foarte tare când ne-au venit aceste idei. 

 

  1. ASAP are multe dintre acțiuni dedicate adolescenților, ei fiind publicul în target. Dar acest joc poate fi jucat de mult mai multă lume, nu? De la ce vârstă se poate juca? 

Da, deși el este conceput ca un joc targetat în primul rând către tineri, el poate fi jucat începând de la 12 – 13 ani, aș spune eu, și până la 99. Și dacă ai mai mult de 99, îl poți juca liniștit. Se poate juca în familie sau în gașca de prieteni și cred că de fiecare dată se va lăsa cu multă distracție, dar și cu lucruri noi învățate.

 

  1. Care e feedback-ul primit în urma anunțării jocului, în ediție limitată momentan? Te întreabă oamenii unde-l pot găsi? 

Da, oamenii au fost extrem de curioși să-l vadă, mai ales că este un alt fel de joc THE FUNNY BRAND față de cele cu care erau obișnuiți prietenii noștri, de la cum arată, la contentul său. Sunt foarte mulți dornici să „pună mâna pe un exemplar” și din păcate nu vor reuși toți căci, în această primă fază, pilot i-am spus noi, am produs doar câteva jocuri care vor merge în principal către Ambasadorii ASAP din școli și, prin ei, către cât mai mulți tineri. 

 

  1. Ai vreun alt joc dintre cele create de tine la The Funny Brands care să fie pe zona aceasta, a reciclării, a responsabilității față de mediu? Dacă da, ce implică el / ele?

Nu, e primul pe acest segment. M-aș bucura tare să nu rămână și ultimul. 

 

  1. Din perspectiva ta de creator de jocuri, crezi că educația realizată prin joc (gamification) este mai eficientă decât metodele tradiționale?

Cred că oamenii în general, și copiii, în particular, învață cel mai ușor prin joacă. Pentru că într-o atmosferă de joacă ești mult mai relaxat, mintea este mai liberă și atunci poți absorbi mai multă informație. Și totul e mult mai distractiv, deci numai aspecte pozitive.  

 

  1. Ce planuri aveți tu și ASAP România cu jocul Adevăr sau Reciclare pe viitor? 

Ne-am propus să mergem cât mai des cu el să ne jucăm cu tinerii de prin toată țara. Chiar în perioada asta, colegii de la ASAP pun la cale tot felul de idei grozave prin care de-a lungul acestui an vom merge prin multe locuri, ne vom juca și vom povesti despre plastic și despre importanța reciclării lui. Mi se pare foarte mișto că nu am făcut doar un joc, ci am creat un joc și, plecând de la el, încercăm să dezvoltăm un proiect educațional care, la final, sperăm să aducă niște schimbări în comportamentul cât mai multor oameni. Și asta mi se pare foarte valoros. 

Mecanica jocului:

Tragi un cartonaș și citești întrebarea. Răspunzi cu Da sau Ba. Dacă ai ghicit întrebarea, câștigi numărul de puncte înscrise pe cartonaș. Dacă ai greșit răspunsul, altcineva ia un cartonaș cu Provocări și tu trebuie să spui o cifră de la 1 la 5. Apoi cineva îți citește provocarea din dreptul cifrei aleasă de tine și trebuie să duci la îndeplinire pe loc provocarea respectivă, înainte ca jocul să meargă mai departe.

Jocul Adevăr sau Reciclare face parte din cele 4 misiuni ale ambasadorilor elevi ASAP.

Despre programul ASAP

ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) este un program de responsabilitate socială care urmărește să genereze schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic, de la utilizare la colectare separată și reciclare. Obiectivul ASAP este acela de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului țintă și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.