fbpx

USR: 6 urgențe naționale, în ceasul al 13-lea, pentru Educația din România

Foto: USR

Uniunea Salvați Romnânia (USR) prezintă o listă de șase măsuri pe care le consideră urgente pentru Educația din România.  

”Suntem în ceasul al 13-lea și toți actorii implicați în educația din România au nevoie de claritate și predictibilitate pentru ceea ce va urma. De aceea, în spiritul binelui național comun, Alianța USR PLUS somează autoritățile publice, atât cele naționale cât și cele locale, să colaboreze cu școlile pentru rezolvarea următoarelor 6 urgențe naționale„, afirmă formațiunea politică.

Cele 6 măsuri propuse sunt:

1. Crearea unui portal unic de informare și comunicare către părinți și elevi.

Fiecare elev și fiecare părinte are dreptul să înceapă școala având toate informațiile necesare. Emoțiile începutului unui nou an școlar în condiții de pandemie sunt ele însele suficiente. 

Ministerul Educației Naționale a lansat portalul http://educatiacontinua.edu.ro/, în care apar mai multe ghiduri machetate de către Editura Didactică și Pedagogică. Un astfel de portal ar fi putut fi realizat de către oricine. Informațiile critice lipsesc din portal. Părinții au nevoie de informații concrete despre școala la care învață copiii lor: câți elevi sunt în fiecare clasă, câți sunt în toată școala, câți profesori are școala, care e nivelul de pregătire pentru începerea anului școlar, ce condiții de siguranță sunt asigurate? Ministerul ar trebui să centralizeze aceste informații de la autoritățile locale în următoarele două săptămâni până începe școala. 

Respectați emoțiile părinților!

2. Clarificarea cu exactitate a responsabilitățiii fiecărui actor implicat astfel încât școlile să aibă clare reperele și limitele de competență în administrarea condițiilor de desfășurare a activității școlare. 

Ne bucurăm să asistăm la o dorință reală de descentralizare a deciziei, dar aceasta trebuie să fie previzibilă și organizată, pentru a evita aruncarea de responsabilitate sau paralizia în cazul apariției unor focare de infecție în cadrul școlilor.

Pentru un părinte obișnuit, în contextul proximității alegerilor locale, strategia de delegare a responsabilității către primării și consilii locale (lucru care în mod obișnuit ar fi fost apreciat), pare să fie o armă electorală ce dă primarilor în funcție ocazia să pozeze în eroi care salvează comunitatea prin cheltuieli locale electorale. 

Oferiți libertate de decizie directorilor de școli și profesorilor punând la dispoziție un cadru clar de acțiune! Nu politizați deschiderea școlii!

3. Asigurarea infrastructurii fizice școlare necesare bunei funcționări a școlilor în scenariul verde.

Toate școlile din România trebuie să fie dotate cu apă curentă și toalete igienice, iar holurilr și sălile de clase amenajate conform ghidurile emise de Ministerul Sănătății. 

Responsabilitatea este a primăriilor și a consiliilor locale care trebuie să urgenteze măsurile de amenajare și investițiile pentru ca 14 septembrie să găsească școlile gata pentru a își deschide porțile. 

Rezolvarea problemei școlilor supra-aglomerate din marile orașe ale țării și din București este una extrem de importantă. Realitatea din școlile publice aglomerate (cu peste 30 de elevi în clase și învățarea în schimburi) exclude posiblitatea deschiderii la 14 septembrie în scenariul verde dacă nu cumva au fost realizate măsuri majore: închiriere de spații noi cu ajutorul primăriei, amenajări de săli mari (săli de sport, săli de festivități, etc…), amenajări de pereți și panouri despărțitoare. Astăzi avem riscul ca multe școli din România să înceapă anul direct în scenariul galben, din imposibilitatea de a asigura condițiile impuse de Ministerul Sănătății. 

Școlile aglomerate fac parte exact din comunitățile urbane cu risc ridicat de transmitere comunitară. O singură greșeală poate duce la mii de cazuri noi. 

Protejați sănătatea copiilor, viața bunicilor însoțitori și cea a personalului din învățământ care participă la orele fizice! 

4. Asigurarea stocurilor necesare de consumbile, produse de igienă și măști de protecție. 

Somăm autoritățile publice naționale și cele locale să garanteze în fiecare școală stocuri de siguranță de măști de unică folosință (pentru acoperirea situațiilor accidentale în care atât masca purtată cât și masca de rezervă din ghiozdan a elevilor suferă deteriorări), dar și seturi de măști din material textil care să poată fi distribuite gratuit elevilor care provin din familii ce nu pot asigura condițiile de participare la școală.

Cea mai mare nemulțumire a părinților este dată de situațiile în care aceștia trebuie să contribuie financiar la cheltuielile de clasă pentru igienă. Acest lucru este absolut inacceptabil. Autoritățile au obligația să țină cont de caracterul gratuit al educației naționale și să asigure din bugetul propriu stocurile  necesare precizate pentru folosință conform ghidurile Ministerului Sănătății (dezinfectanți de suprafețe și de mâini, săpun lichid, apă curentă, etc..)

Protejați viitorul copiilor care provin din medii defavorizate!

5. Securizarea necesarului de personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic pentru toate unitățile școlare. 

Până la această dată există școli în care directorii încă nu știu pe ce colectiv profesoral se pot baza în noul an școlar. Nu a fost încheiat recensământul cadrelor didactice care optează pentru pensionare sau concediu medical, iar în rândul cadrelor didactice există numeroase voci care își anunță imposibilitatea medicală (probată de documente) de a accepta riscurile de intrare în colectivitate. 

Anul acesta personalul didactic și auxiliar, dar și cel nedidactic – cu precădere personalul de curățenie – este vital în asigurarea condițiilor de desfășurare a școlii.

Astăzi avem în România la nivel național peste 8,200 de cadre didactice cu vârste de peste 65 de ani, dintre care doar în București lucrează peste 1,100 de educatori, învățători și profesori. Acestor cadre didactice li s-a transmis timp de 6 luni că sunt în segmentul de vârstă vulnerabil COVID-19. Este normal ca aceștia să opteze pentru scenariul predării de la distanță. Retragerea lor anticipată și definitivă din învățământ ar putea vulnerabiliza structura consiliilor profesorale și poate conduce la posturi neocupate și goluri în predarea către elevi. În acest context este critică organizarea școlii cu opțiunea pentru anumite cadre de predare exclusiv online. 

Respectați sănătatea cadrelor didactice cu nivel ridicat de risc! 

6. Asigurarea infrastructurii tehnologice și digitale pentru scenariul învățării la distanță. 

Fiecare copil are dreptul ca pe 14 septembrie să poată dispune de un echipament digital cu conexiune la internet pentru a putea participa la cursurile online dacă în anumite comunități scenariul impus va fi cel galben sau cel roșu.  

Este critică grăbirea procesului de achiziție a echipamentelor anunțate public: cele 250,000 de tablete prin achiziția ONAC cu fonduri europene, cele 73,000 laptopuri prin programul Băncii Mondiale – ROSE având 1164 licee beneficiare, cele 400.000 de laptopuri prin Programul Operațional pentru Competitivitate. 

De asemenea, este critică verificarea a stadiului real de implementare a programului WIFI Campus (4.500 școli beneficiare), grăbirea implementării de platforme educaționale unice la nivel de școală, precum și formarea tuturor cadrelor didactice din sistem (peste 230,000). Cele 96,000 de cadre didactice anunțate astăzi în conferință de presă a M.E.C. reprezentând doar 41% din corpul didactic național. Școlarizarea prin televiziune a profesorilor nu poate fi în nici un fel monitorizată, în schimb se pot construi parteneriate reale cu universități, specialiștii deja formați în programul național CRED, parteneriate cu societatea civilă și mediul de afaceri).

Autoritățile trebuie să asigure și camere de luat vederi (se pot utiliza cele existente de monitorizare a examenelor naționale) și mijloacele audio pentru transmisiunea live a lecțiilor predate la clasă atât pentru elevii care nu vor putea intra în colectivitate în noul an școlar, cât și pentru unitățile de învățământ care vor funcționa pe scenariul galben și roșu. 

Gestionați curajos investițiile în digitalizarea educației, ele pot rezolva pe termen lung probleme sistemice educaționale!

Educația din România Educația din România Educația din România

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.