fbpx

Secretarul de stat Sorin Ion: Evaluare se poate face fără teze, fără niciun fel de problemă

Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației, a explicat decizia de eliminare a tezelor prin faptul că evaluarea elevilor se poate face și fără acestea, ”fără problemă”.

Dialogul pe această temă dintre Sorin Ion și Mihnea Gâdici, elev de clasa a VII-a și gazda primului podcast realizat de Ministerul Educației:

Cum vor fi evaluați elevii având în vedere că nu mai avem teze? De ce s-a renunțat la acestea?

Înainte de a-și răspunde, te-aș întreba pe tine direct fără să mai facem sondaje de opinie. Ești în aclasa a VII-a, ai dat teze în clasa a V-a și a VI-a. Părerea ta directă, sinceră.

Dacă tezele ar fi reprezentat un semnal de alarmă la obiectele la care un anumit elev nu era bun, mi se pare că acum același elev este mai relaxat față de anii precedenți; în sensul în care, din moment ce nu mai este supus presiunii unui examen care să aibă și o anumită pondere în fosta medie semestrială… Acum va trebui să reia toate noțiunile, pe care le-a neglijat de-a lungul anului școlar, spre sfârșit.

Cumva ai dat argumente pro și contra. Așa le-am interpretat eu. Să încercăm să vedem în primul rând jumătatea plină a paharului sau, cu alte cuvinte, argumentele în favoarea deciziei de a renunța la teze. Să o luăm în ordine: la câte discipline ai avut teze anul trecut?

La doar două discipline.

Două discipline: limba română și matematica. Întâmplător sunt profesor de matematică și ar trebui să fiu destul de supărat că mi s-a luat ceva din activitatea mea. Ceva important consider eu, pentru că am folosit această formă de evaluare 30 de ani. De ce te-am întrebat la câte discipline? Pentru că următoarea întrebare este: din câte discipline? Parcă 16, 17. Corect?

Corect.

Și am să te întreb: dar la celelalte discipline ați supraviețuit fără teze?

Da.

Răspunsul e da. Răspunsul tău induce obligatoriu pe al meu: evaluare se poate face fără teze fără niciun fel de problemă. Teza este o evaluare sumativă. Asta înseamnă că, după cum bine știm, evaluarea înseamnă mult mai mult decât atât, pentru că, a evalua un copil nu înseamnă neapărat a reuși să îi transformi lui cât mai exact ceea ce știe să facă într-un număr natural cuprins între 1 și 10. Asta înseamnă ceva mai mult, de-asta și în proiectul viitoarei legi a educației o să punem accent foarte mult și pe portofoliul educațional, care trebuie să însemne mai mult decât ce înseamnă acum: o simplă colecție de documente la un dosar. Dar, în ultima perioadă, cel puțin în anii de pandemie, ponderea tezei în media elevului devenise, în mod paradoxal, mai mică decât ponderea uneia dintre celelalte note. Știi bine că se putea încheia media cu două note și cu teza, de exemplu, la matematică. Dar, așa cum ai spus și tu, am considerat că este un factor suplimentar de stres. Dacă te poți lipsi de el și te poți descurca la fel de bine în evaluarea copiilor, fără să dai teze, atunci la ce bun? Și asta ne duce mai departe și la ce ai spus tu ceva mai devreme cu mediile semestriale. Foarte puține erau momentele când media aceea semestrială era realmente utilizabilă la ceva. Sunt câteva situații în care era utilă media semestrială, dar, din nou, nu era obligatorie. Atunci am considerat că eliminăm și niște timpi morți din activitatea didactică, pentru că știm foarte bine: la sfârșitul semestrului, în ultima săptămână – săspunem lucrurilor pe nume – se cam încheiau medii. Pierdeam deja din activitatea didactică un timp prețios. În al doilea rând, repet, încheierea lor nu era vitală pentru parcursul elevului. Vedem cum funcționează, dacă lucrurile funcționează bine, permanentizăm. În acest an suntem în analiză.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.