fbpx

Ministerul Educației anunță cu nonșalanță că a încălcat și va încălca legea!

de Andra Berceanu, director executiv FePAL

Aflăm din presă că Ministerul Educației anunță cu nonșalanță că a încălcat și va încălca legea!
Mai precis, nu numai că a secretizat proiectul legilor educației, dar derulează consultări pe ascuns cu organizațiile membre în așa-zisa Comisie de dialog social, o comisie constituită de formă cu scopul de a legitima ilegalitățile acestui minister. Ba mai mult, după ce procesul de consultare din coaliție se va finaliza, proiectul va fi discutat în continuare tot în cadrul acestei comisii, fără a fi pus în transparență conform legii 52.

Ca să fie clar pentru toată lumea:
1. Comisia de dialog social(CDS) reprezintă o încălcare a legii transparenței și a legii educației în vigoare. Această comisie nu există dpdv al consultărilor conform LEN 1, nu poate substitui legea transparenței, iar într-un stat democratic Ministerul Educației nu are dreptul de a alege cu cine se consultă. Nu există părinți sau elevi “mai cetățeni” ca alții sau cu mai multe drepturi ca alții.

2. Organizațiile care au participat la aceste consultări nu au prezentat public proiectul, nu au spus că au acces la el, astfel încât nici cei pe care pretind că îi reprezintă nu știu nimic.
Complicii ministerului sunt:
– din partea părinților: Federația Asociațiilor de Părinți – Edupart sau FNAP(se prezintă cu două nume diferite);
– din partea elevilor: Consiliul Național al Elevilor(CNE);
– din partea profesorilor: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. Din punct de vedere al expertizei legată de procesul educațional, sindicatele nu au astfel de competențe sau atribuții. Rolul exclusiv al sindicatelor este de a apăra drepturile membrilor şi de a le promova interesele profesionale, economice şi sociale(conf. art. 9 din Constituția României, art. 214 și 215 din Codul Muncii).

După cum putem observa, din procesul de elaborare a noilor legi ale educației lipsesc cu desăvârșire specialiștii cu legitimitate recunoscută, mediul academic, intelectualii de prestigiu care au semnalat în nenumărate rânduri lipsa de fundament a legilor, precum și profesorii care au dat dovadă de bune practici și rezultate în sistem. Practic, cu excepția unui grup restrâns de persoane, o întreagă țară a citit noua variantă “pe surse” și nu a existat nicio contribuție a profesioniștilor din domeniul educației.
Fundmentarea științifică, analizele, cercetările, studiile de impact și expertiza nu fac parte nici din procesul de elaborare a legilor educației în varianta ministrei Deca.

Cu toate că în data de 13 ianuarie 2023 am solicitat conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public noul proiect al Legilor Educației, Ministerul Educației nu a transmis acest text și a oferit un răspuns prin care distorsionează adevărul. Se poartă ca și cum la ora actuală discutăm în continuare proiectul ministrului Cîmpeanu în condițiile în care acum există un proiect nou, substanțial modificat față de cel din vară.

În concluzie, se poate afirma că această lege de importanță națională este rezultatul deciziilor discreționare și a negocierilor în culise, iar Ministerul Educației, sub conducerea doamnei ministru Ligia Deca, încalcă în mod flagrant principiile democratice. În aceste condiții, este evident că noua lege nu va fi niciodată acceptată. Fără acceptarea și însușirea acesteia de către societate și actorii principali în ansamblul lor, nu doar cei aleși de minister, această nouă lege a educației este moartă înainte să se nască și va/vor deconta politic curând, în 2024, partidul/partidele care vor accepta acest proces ilegal și nedemocratic de elaborare a noilor legi.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.