fbpx

Predăm sau educăm?

de Marcel Bartic, profesor

Noile legi ale Educației sunt așteptate cu un deosebit interes de toți actorii implicați în sistemul nostru de învățământ: părinți,  profesori și elevi. Nevoia unui cadru legislativ stabil, predictibil și care să asigure egalitatea de șanse în școlile din România justifică aceste așteptări legitime. Să fie însă doar infrastructura legislativă sursa neajunsurilor de prin școlile noastre? Țapul ispășitor pe umerii căruia să aruncăm, ori de câte ori constatăm o problemă, responsabilitatea asumării și rezolvării ei?

Cu siguranță, nu. Presupunând că am avea legile perfecte, o finanțare și o organizare impecabile, fără îndoială că vom remarca (poate mai bine chiar) că există riscul unor disfuncționalități și dincolo de scriptele legii. Pentru că  și noi, profesorii, suntem oameni și ne raportăm în chip diferit la tot ceea ce înseamnă performanță, standarde de calitate, învățarea pe tot parcursul vieții, exigență în evaluare sau, pur și simplu, motivația care ne aduce în fața copiilor.

Un exemplu relevant în acest sens îl constituie felul în care construim demersul didactic. Lecțiile propriu-zise. Îmi veți spune, sunt sigur, că profesorii noștri s-au obișnuit cu deja faimosul melanj între metodele tradiționale și cele moderne, sunt deschiși către instrumentele digitale, integrează în scenariul didactic procedee și strategii care stimulează participarea activă  copiilor în procesul de învățare. Sunt sigur că lucrurile astea se întâmplă în multe săli de clasă. Nu știm însă dacă peste tot în aceeași măsură. Hai să luăm atunci un indicator care ar trebui să fie numitorul comun al tuturor lecțiilor realizate de profesorii din România. Un indicator pe care, dacă am avea certitudinea că este cunoscut, înțeles și bine aplicat la clasă, ar asigura, măcar la un nivel mediu, înțelegerea noțiunilor explicate la oră.

Instruirea centrată pe competențe.

Nu vreau să vă încarc acum memoria cu definiția și clasificarea lor, vreau doar să vă reamintesc că tot ceea ce facem noi la clasă ar trebui subsumat acestui obiectiv: formarea competențelor-cheie: de literație, competențele lingvistice (comunicare în limbi străine), competențele matematice, în științe și tehnologie, competențele digitale, cele care vizează dezvoltarea personală și socială, competențele civice, antreprenoriale și, finalmente, cele privind sensibilizarea și exprimarea culturală. Sigur că da, competențele generale sunt exprimate, pentru fiecare disciplină în parte, în competențe specifice și vizează trei aspecte pe care ar trebui, la finalul unui ciclu de învățare, să le vedem ca achiziții concrete ale elevilor noștri: cunoștințe, abilități și atitudini.

Formăm aceste competențe? Sunt scenariile noastre didactice orientate în funcție de acești indicatori sau suntem încă în etapa în care livrăm doar informație? 

Sunt întrebări la care vom încerca, în webinarul organizat pe platforma Educație Privată din 18 ianuarie, miercuri, de la ora 18:00. Alături de noi va fi Liliana ROMANIUC, profesor, trainer, facilitator de învățare, doctor în științele educației – management și leadership educațional, profesor asociat la UAIC și reformator al sistemului de educație din România.

Credem că este necesară o reîmprospătare a discuției privind predarea în baza competențelor și, cu siguranță, pentru profesorii tineri, debutanți, ar fi o foarte bună ocazie de a-și lămuri detalii referitoare la aceste aspecte. 

Propunem, de asemenea, în cadrul acestei dezbateri, și perspectiva colegilor noștri din Republica Moldova, reprezentați de doamnele profesoare Mariana MARIN și Elena VOROTNEAC.

Nu mai este deja nici o noutate că multe dintre resursele online sunt accesate și utilizate la clasă, în egală măsură, de către profesorii de pe ambele maluri ale Prutului. Va fi, prin urmare,  util și interesant să aflăm cum se văd aceste competențe în școlile din Republica Moldova, ce și cum putem învăța unii de la alții din acest punct de vedere.

Vă așteptăm, așadar, cu observațiile, completările și, de ce nu, întrebările dumneavoastră pe data de 18 ianuarie, miercuri, ora 18:00, la evenimentul organizat de Educație Privată: 

Predăm sau educăm?

Prof. Dr. Mariana MARIN

Specialist în educație lingvistică și literară

Expertiză în procesul de schimbare și a inovațiilor în sistemul educațional. Conceptorul Metodologiei de evaluare criterială prin descriptori implementată la scară națională, conform Codului Educației. Preocupări pentru continuitatea în implementarea ECD. Voluntară în activități ale organizației obștești pe domeniul educației. Experiență în management curricular: monitorizare, evaluare, dezvoltarea ofertelor de curriculum opțional și a planului-cadru de învățământ general. Specialist în educație lingvistică și literară: formarea vorbitorului cult de limba română, formarea motivației și a interesului pentru lectură, strategii de formare a competențelor de comunicare, de lectură și a competenței de scriere etc.

 

Prof. Elena VOROTNEAC

Câștigătoare a concursului ”Profesorul anului 2022”, organizat de Ministerul Educației și Cercetării de la Chișinău.

Născută la 31 mai 1984 în municipiul Chișinău. A studiat la Facultatea de Litere, USM, specializarea Limba și literatura română – limba engleză, iar mai târziu urmează studiile de masterat și doctorat la aceeași facultate. Actualmente este profesoară de limba și literatura română, grad didactic unu, la LT „Vasile Alecsandri” din mun. Chișinău, profesoară de arta comunicării la CCC „Floarea Soarelui”, membru al colegiului de redacție al ziarului pedagogic „Făclia”, consilier pe comunicare la CMC al FSEȘ, fondator al Asociației Obștești „ATU”.

 

Prof. Liliana Romaniuc

Asociația Română de Literație   https://www.arlromania.ro/

Profesor, trainer, facilitator de învățare, doctor în științele educației – management și leadership educațional, profesor asociat la UAIC și reformator al sistemului de educație din România.
Sunt mama a doi copii (mari) și din familia de 6 membri, 4 sunt profesori!

Sunt  implicată, alături de echipa mea, în pilotarea unui program de transformare a școlilor prin învățare. Transformarea practicii de predare la clasă, reducerea analfabetismului funcțional și a inechităților din sistemul românesc de educație, profesionalizarea managementului școlilor, învățarea vizibilă și schimbarea paradigmei de formare a profesorilor reprezintă ariile mele de interes în procesul de reformare a sistemului educațional românesc. Sunt pasionată de învățare, cred în învățarea colaborativă și în eficiența colectivă a profesorilor. Am experimentat succesul și eșecul, bucuria și tristețea, notorietatea și singurătatea, fermitatea și vulnerabilitatea. Toate acestea (și multe altele) m-au ajutat să înțeleg mai bine oamenii și echipele, să prețuiesc onestitatea, integritatea, autenticitatea și greșelile din care înveți. Ador apusurile de soare, iubesc copiii și mă atrage tot ce pare imposibil! Misiunea asumată este facilitarea învățării care transformă, pentru toți copiii, în școli cu profesori transformați!

 

Sursă foto cover: https://www.dreamstime.com/group-students-teacher-school-classroom-education-learning-teaching-people-concept-talking-image111112902

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.