fbpx

Radu Szekely: Transformarea educației presupune curaj, profesionalism, timp și bani. În ordinea asta

Radu Szekely profesionalism

Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, a comentat, pe pagina sa de Facebook, contextul în care este lansat Ghidul pentru școlile pilot, care pot obține granturi de până la un milion de euro.

Ce spune Radu Szekely:

Nu cred că apelul ăsta la proiecte e despre bani. E despre curaj. E despre transformare. E despre sprijinirea celor care vor să transforme educația, să o aducă în secolul XXI. E un semnal că transformarea sistemului de învățământ e luată în serios.
CE e de făcut pentru a transforma educația din România într-o educație orientată spre viitor e definit în Raportul „România Educată”; și azi-mâine va fi, probabil, consfințit prin lege. O nouă arhitectură de sistem? Management școlar descentralizat și profesionalizat? Școli incluzive? Reducerea analfabetismului funcțional? Program școlar diferențiat după nevoile comunității? Planuri cadru noi? Școală în colaborare cu comunitatea, cu universități, agenți economici sau ONG-uri? Formare profesională inițială și continuă relevantă, fiecăruia după nevoi? Carieră didactică flexibilă?
Cine și de unde începe?
Transformarea educației presupune curaj, profesionalism, timp și bani. În ordinea asta, cred eu. Pilotarea transformării – la fel. Deși cadrul legal permitea pilotarea încă din 2011, până în 2021 în România nu a existat nicio pilotare a politicilor publice cu impact real în domeniul educațional. Anul trecut au fost șase lupi singuratici care s-au aruncat cu curaj, benevol, fără vreun sprijin financiar, în lupta cu un sistem înțepenit și au propus abordări noi, pe care le-au testat, finisat, evaluat; unele dintre ele au fost deja preluate la nivel central, demonstrând că transformarea poate începe cu un singur colegiu de elită sau cu o singură școală dintr-un mediu dezavantajat. Merită toate laudele pentru curajul lor, fiecare vă poate spune prin câte critici nedrepte au trecut pentru că au îndrăznit să încerce să clintească puțin lucrurile. Vara aceasta vor mai fi câțiva curajoși care li se vor alătura, tot benevol; îi veți afla curând.
Dar adevărata transformare de sistem presupune pilotări la scară mai largă, care să implice școli din diverse medii și cu diverse profiluri, și care să creeze treptat acea masă critică cu ajutorul căreia sistemul să treacă de la „schimbări mici și reversibile” la „transformare majoră”.
Despre asta este acest ghid, care dă pentru prima dată unităților de învățământ din România posibilitatea să ceară sprijin (NB nu voie, ci sprijin!) pentru a demonstra că a face CUM cred ei că e „bine” e într-adevăr mai bine pentru cât mai mulți.
Anul trecut Ministerul Educației a pilotat pilotarea. Cu acest apel începem să pilotăm transformarea.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.