fbpx

CNE se opune ideii ca elevii cu medii sub 5 să fie trimiși obligatoriu la școli profesionale

 

Consiliul Național al Elevilor  (CNE) critică proiectul adoptat de Comisia de Dialog Social, potrivit căruia elevii cu medii sub 5 vor fi direcționați, automat, către școli profesionale.

Prezentăm comunicatul CNE, integral:

Consiliul Național al Elevilor se opune tratării școlilor profesionale drept o opțiune dedicată exclusiv elevilor care, din cauza unei predări ineficiente, a lipsei de sprijin material sau a imposibilității de a beneficia de măsuri remediale, constând în atenție sporită pentru asimilarea informației predate la clasă, nu promovează Evaluarea Națională la finalul ciclului gimnazial, anunță CNE, într-un comunicat de presă.

Comisia de Dialog Social (CDS) desfășurată la Ministerul Educației Naționale în cursul zilei de astăzi a adus în atenția actorilor educaționali o nouă măsură de natură să neutralizeze efectul, însă nu și cauza problemelor întâlnite de elevi pe parcursul procesului de învățare: impunerea notei 5 la examenul național susținut în clasa a 8-a, în vederea repartizării la liceu. 

    Deși suntem de acord cu faptul că șansele ca un elev care nu a promovat Evaluarea Națională să aibă parte de o reușită la examenul de Bacalaureat sunt reduse, nu considerăm îngrădirea oportunității acestora de a alege ce își doresc pe viitor din punct de vedere al studiilor și, ulterior, carierei ca fiind o soluție viabilă. Prin adoptarea acestei măsuri, elevii ar fi constrânși să se orienteze spre o școală profesională, chiar dacă acestora le lipsesc competențele necesare activării în aria de specialitate atribuită. Este posibil ca înclinațiile acestora să poată fi valorificate corespunzător prin înscrierea la licee ce prezintă în oferta școlară profiluri sau specializări specifice, care nu pot fi urmate în învățământul profesional. Pe termen lung, ar avea de suferit atât aceștia, la nivel individual, cât și forța de muncă din România, caracterizată de o lipsă acută de pregătire. În plus, se pornește de la falsa premisă conform căreia școlile profesionale sunt destinate elevilor considerați a fi slabi la învățătură, când, în realitate, acestea ar trebui să reprezinte medii de formare pentru cei cu adevărat interesați de practicarea unei meserii pe viitor. În fond, există elevi cu rezultate pozitive la Evaluarea Națională care și-ar dori să urmeze o astfel de formă de învățământ. Este nocivă etichetarea elevilor care aleg să-și continue studiile într-o școală profesională drept incapabili de a urma cursurile unui liceu, iar propunerea în cauză ar conduce spre perpetuarea fenomenului de stigmă socială în context educațional. 

    Dacă măsura va fi adoptată, în ciuda argumentelor aduse de către reprezentanții elevilor, care militează pentru o creștere organică a interesului manifestat de beneficiarii primari ai educației față de învățarea unei meserii și, implicit, a numărului de elevi care aleg o școală profesională, solicităm ca aceasta să fie însoțită de o serie de măsuri compensatorii. În acest sens, trebuie luat în calcul gradul scăzut de finanțare a instituțiilor integrate în sectorul învățământului profesional și tehnic, care nu prezintă echipamente, utilaje și alte dotări moderne, care să faciliteze punerea în practică a informațiilor livrate la clasă. O altă problemă cu care ne confruntăm este numărul redus de consilieri școlari care să ofere sprijin elevilor în procesul de orientare în carieră, mai exact unul raportat la 800 de elevi prin lege. Acest fapt împiedică accesul la consiliere de specialitate, vitală în parcursul de dezvoltare a elevilor. O măsură compensatorie absolut indispensabilă este pregătirea precoce a elevilor pentru identificarea aptitudinilor proprii și o eventuală apartenență la piața muncii, și menținerea permanentă a acestora în relație cu perspectivele de viitor de care dispun. De asemenea, mentalitatea părinților privind utilitatea școlilor profesionale și importanța profesiei în consolidarea statutului social, bazată pe preconcepții, trebuie schimbată de la rădăcină. Este esențială implementarea unor programe de lucru concrete cu părinții, alături de elaborarea unor planuri remediale pentru elevii cu performanțe școlare reduse în timpul gimnaziului.

Astfel, contestăm decizia adoptată de către Comisia de Dialog Social și considerăm că măsura votată în cursul zilei de astăzi, fără a fi însoțită de un plan concret de inițiative compensatorii, stabilit prin consultarea tuturor pilonilor implicați în educație, ar cauza o serie de probleme cu un impact alarmant asupra sistemului de învățământ.