fbpx

Prof. univ. Lucian Ciolan: În 7-8 ani o să rămânem fără profesori de fizică, chimie, biologie în sistem

Competențele profesorilor sunt în strânsă legătură cu dezvoltarea competențelor elevilor, iar interacțiunea dintre profesor și elev e factorul principal care influențează calitatea învățării, spune Lucian Ciolan, profesor de Politici educaționale și sociale și Metodologia cercetării la Departamentul de Științe ale Educației, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, și prorector al Universității din Bucureşti. 

Invitat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu ocazia prezentării rezultatelor studiului de impact pentru programul „Fizica Altfel”, profesorul Ciolan a vorbit, în cadrul panelului „Un posibil cadru pentru competențele profesorilor de științe”, despre importanța investigației în predarea științei, despre designul experiențelor de învățare și despre nevoia de a lua decizii bazate pe dovezi în domeniul educației. Studiul de impact realizat de CEAE a scos la iveală o îmbunătățire a performanțelor profesorilor în urma participării la cursul de formare „Fizica Altfel” și la mecanismul de sprijin derulat de CEAE, care îi pregătește pe profesori pentru a aplica la clasă învățarea prin investigație, utilizată cu succes în sisteme performante de educație din Europa.

„Studiul TIMSS îmi arată că în 7-8 ani o să rămânem fără profesori de fizică, chimie, biologie în sistem. Dacă mă uit la vârsta profesorilor, la ritmul de pensionare și ritmul de intrare a profesorilor în sistem, e nevoie de 7-9 ani ca să nu mai aibă cine să predea aceste discipline esențiale pentru formarea unui mecanism de gândire pe care eu îl consider important, atenție, nu doar pentru învățarea STEM, ci pentru funcționarea întregii societăți. Eu cred că, în absența gândirii științifice, făcute în bună măsură pe ceea ce se cheamă învățare bazată pe investigație, în absența acestor preocupări, în care căutăm adevărul, avem gândire critică și ne bucurăm atunci când descoperim explicația sau interpretarea unui fenomen, nu se formează gândire rațională de tip științific și, la nivel social, o să vedem efecte nu doar în ceea ce privește predarea și învățarea științelor”, afirmă profesorul Lucian Ciolan.

Citește intervenția sa, integral, pe blogul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.