Creativitate de mentor

de Isabela Mihăilescu, învăţător clasa pregătitoare, Şcoala Metropolitană ARC

În activitatea mea de învăţător, cel mai des m-am întâlnit cu aplicarea proverbului “ Socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg”.

Nu de puţine ori, la finalul zilei, făcând o trecere în revistă, un bilanţ al activităţilor, ajungeam la concluzia că reuşisem prea puţin din ceea ce îmi propusesem.

Oricât ai fi de creativ în dirijarea unei activităţi didactice sau în abordarea unui conţinut, dacă starea emoţională a copilului nu este cea potrivită cu ceea ce îi propui tu, atunci tot efortul este în zadar. Soluţia? 4 cartoane în format A5 sau A4, de culori diferite. verde , galben, albastru, roşu. Fiecărei culori îi corespunde o stare: plin de energie, gata de lucru; agitat, confuz, aerian; obosit , trist, plictisit, bolnav; furios.

Apoi, am printat imagini cu super eroi şi fiecare copil şi-a ales un avatar (pe care i-am scris eu  numele). Inclusiv eu, am un astfel de personaj simbol. În fiecare dimineaţă ne ducem la panou şi ne aşezăm avatarul în zona pe care o simţim potrivită. Imediat ai o imagine clară cu ce porneşti la drum!

Acum intervin …”resursele emoţionale”! Am lipit pe peretele clasei nouă  plicuri în care se află cartonaşe cu diferite imagini sugestive. Pe fiecare plic este scrisă “ resursa”: prietenie, zâmbet, răbdare , energie, armonie , iubire, relaxare, curaj, încredere. Astfel, un copil obosit îşi poate lua un cartonaş din plicul ENERGIE sau RELAXARE, pe care îl va ţine la el atâta timp cât consideră necesar. Când simte că totul este în regulă, pune cartonaşul înapoi.

Acest demers se desfăşoară în oricare moment al zilei, de câte ori este nevoie. Chiar dacă un copil a pornit la drum plin de energie, este mai mult decât probabil că, la un moment dat, va resimţi oboseala, deci îşi va muta avatarul pe altă culoare şi, eventual, va apela la un cartonaş”magic”.

 

Despre Școala Metropolitană A.R.C.

“Am pornit la drum in 2008 cu acest gând: cum educăm un copil, ACEST copil al generaţiei Z, să devină o fiinţă funcţională şi fericită în această lume complexă şi dinamică a sec al XXI-lea, să crească fără teama că povestea lui nu are sens.

Ne dorim să formăm un om curios şi independent, de-a lungul întregii vieți, un cetăţean responsabil şi implicat în schimbarea socială, care îndrăgeşte artele, minunile lumii fizice și oamenii, care este conştient de calităţile sale şi învaţă să le folosească pentru a rezolva problemele complexe cu care se va confrunta.

Şcoala Gimnazială Metropolitană ARC, constituie un spaţiu comunitar care oferă o atmosferă de deplină armonie, toleranţă şi întelegere, a egalităţii de şanse şi a multiculturalismului. Pe de altă parte, prin abordarea transdisciplinară a procesului de predare-învăţare promovăm ocrotirea şi perpetuarea valorilor naţionale, a tradiţiilor culturale specifice, în contextul european.