Cinci metode prin care elevii și profesorii se pot apropia – sfatul prof. Flavian Georgescu
20 Decembrie 2024, 15:06
Cinci metode prin care un elevii și profesorii se pot apropia
Profesorul Flavian Georgescu, antrenor de olimpici la matematică și fost olimpic național, le oferă părinților, cadrelor didactice și elevilor sfaturi despre cum să abordeze relația cu școala, cum să se raporteze la performanțele academice și la momentele importante din parcursul școlar.
Mai multe despre centrul de pregătire Mate Performanță, aici.
Pentru că ne aflăm într-o perioadă ușor dificilă și pentru dascăli, dar și pentru elevi, din punct de vedere al relaționării între aceștia, astăzi mi-am propus să vorbesc despre posibile soluții în ceea ce privește apropierea dintre elevi și profesori. Spun că este o perioadă mai dificilă deoarece cadrele didactice au anumite așteptări, elevii au anumite nevoi și de multe ori nu se corelează toate acestea. Apar apoi frustrări, neînțelegeri, stări emoționale intense, ori toate acestea nu duc decât la rupturi emoționale care mai departe îndepărtează copiii de școală.
Această lipsă de corelație dintre așteptările profesorului și nevoile școlarului vine din mai multe motive. Societatea din ziua de azi oferă un alt mediu copiilor noștri, promovează alte valori, părinții au alte abordări cu copiii, iar majoritatea dintre noi, dascălii, nu prea suntem dispuși să ne adaptăm tehnicile la realitatea cotidiană. Sigur, toți ne punem problema unde este adevărul? Sunt profesorii învechiți? Sunt copiii de azi prea răsfățați și prost crescuți? Dragii mei, nu sunt eu și cred că nimeni nu este în măsură să decidă cine și dacă este cineva de vină. Poate că în ambele direcții sunt lucruri nu tocmai la locul lor, însă ceea ce trebuie să ne îngrijoreze este modul în care reușim să colaborăm și să funcționăm, așa cum suntem, cu actualii elevi și cu actualii profesori. Grija noastră trebuie să fie legată de prezent și de viitor, de cum formăm cadrele didactice, de cum ne creștem copiii, nu ne ajută cu nimic să ne plângem de vremurile de demult.
Așadar, voi exemplifica 5 modalități prin care dascălii și elevii își pot îmbunătăți relația dintre ei
- Să vorbim cu elevii noștri despre lucruri care pentru ei sunt interesante. Poate în clasă, poate în pauze, ideea este ca aceștia să simtă că nevoile lor și problemele lor sunt importante și pentru dascăl, să simtă o trăire afectivă. O astfel de discuție aduce elevul și profesorul într-o zonă comună, îi conectează prin intermediul unui factor care nu ține de procesul educativ. Această legătură va aduce un plus profesorului în ochii elevului și în consecință, elevul va avea o deschidere mai mare de a îl asculta pe cel de la catedră.
- Să organizăm excursii cu elevii. În excursii, avem posibilitatea de a desfășura și alte activități cu copiii, putem să comunicăm, să ne jucăm cu ei, dar mai ales apare oportunitatea de a ne vedea din perspectiva a ceea ce suntem noi ca oameni, dincolo de imaginea noastră pe care o înfățișăm în clasă. Este extraordinar să fim un model pentru elevii noștri și în viața de zi cu zi.
- Să îi încurajăm pe elevi chiar și atunci când nu au rezultatele la învățătură cele dorite de noi. Poate au perioade mai dificile în familie, poate nu au înțeles foarte bine anumite capitole din materie, poate mai au și zile nu tocmai bune, însă e important ca aceștia să vadă că le suntem alături necondiționat, dar să facem în așa fel încât să îi punem pe linie dreaptă, să vedem exact ce probleme sunt și să nu îi lăsăm să meargă pe direcții greșite.
- Să le explicăm copiilor că notele sunt o etichetă de moment care nu înseamnă că cel care ia marți la test nota 8 este mai deștept decât cel care ia nota 6. Notele evaluează strict acea parte de învățare, dăruirea, munca din acea perioadă a elevilor, însă notele în general nu evaluează inteligența copiilor. Și dacă e să ne gândim, ce inteligență să evalueze? Pentru că există inteligență emoțională, afectivă, logico-matematică, motrică, de comunicare și câte și mai câte? Poate o notă să evalueze toate acestea? Să le explicăm elevilor de ce este important să învețe, cu ce vor rămâne aceștia după școală, să îi stimulăm nu de dragul notelor, ci pentru adevăratele motive din spatele actului educativ.
- Să privim elevul ca pe un întreg. Poate e mai bun la română și mai slab la matematică, poate are alte abilități deosebite, să nu îl judecăm și să nu îl etichetăm strict după anumite discipline. Să îl încurajăm să fie un om și un caracter complet din toate punctele de vedere, iar aici sunt foarte multe aspecte definitorii pentru o persoană.
Conținutul acestei rubrici este disponibil, în format radio, și la Național FM. Educație Privată are acordul Național FM pentru preluarea conținutului.