fbpx

Ce faci în primele 5 minute ale unui examen – sfatul profesorului Flavian Georgescu

Ce faci în primele 5 minute ale unui examen 

Educație Privată prezintă rubrica ”Sfatul Profesorului”, în colaborare cu Flavian Georgescu, profesor de matematică la ICHB, fondator al centrului Mate Performanță.

Profesorul Flavian Georgescu, antrenor de olimpici la matematică și fost olimpic național, le va oferi părinților, cadrelor didactice și elevilor sfaturi despre cum să abordeze relația cu școala, cum să se raporteze la performanțele academice și la momentele importante din parcursul școlar.

Mai multe despre centrul de pregătire Mate Performanță, aici.

Tema zile de astăzi sper să vină în ajutorul tuturor elevilor care ne urmăresc. Discutăm despre CUM ABORDEZI PRIMELE 5 MINUTE DIN TIMPUL UNUI EXAMEN? Sunt convins că tehnica despre care vom vorbi îi va ajuta nu doar pe școlari, dar și pe toți dintre noi care suntem puși în fața unei probe scrise, unei admiteri, unui test scris în general.

 

Înainte să vă propun concret tehnica, haideți să cunoaștem câteva informații legate de fizionomia noastră, mai concret despre cum funcționează creierul uman, pentru că nu putem să aplicăm niște sfaturi dacă nu avem în spate un temei solid și o argumentare științifică.

 

Haideți să punem în evidență și să definim partea conștientă, respectiv partea subconștientă a minții noastre. Conștientul se ocupă de latura rațională, logică și analitică. De fiecare dată când raționăm, când luăm decizii, când vorbim, ne planificăm ceva, când lucrăm … facem apel la conștient. Subconștientul însă, stochează amintirile, experiențele trăite și ne influențează comportamentul acționând fără să fim conștienți de ce facem anumite lucruri. Accesul la subconștient este foarte dificil.

 

Să luăm ca exemplu următoarea situație pe care cu siguranță am întâmpinat-o cu toții. Atunci când ascultăm de mai multe ori o melodie care ne place mult, nu ni se întâmplă să ne treacă prin minte refrenul piesei și să o fredonăm când mergem pe stradă, când adormim, când avem teme de făcut, când ne e lumea mai dragă? Cine e responsabil de asta? Subconștientul!

 

Iată o situație pe care elevii o întâmpină mereu, dar și noi în viața de zi cu zi. Atunci când ne gândim la o problemă și îi căutăm soluția, ne gândim și ne gândim și tot nu îi dăm de cap. La un moment dat, negăsind nicio rezolvare abandonăm subiectul. Ei, și după câteva zile, când ne aflăm in autobuz, când ne trezim dimineața, când ne regăsim într-un loc sau într-o situație care nici nu are vreo tangență cu subiectul nostru, brusc ne vine prin cap ideea care ne rezolvă situația.

 

Nu e straniu? Adică eu mă gândesc, învârt problema pe toate părțile ore, zile întregi… și apoi mă trezesc după câteva zile că, aproape uitând de problema mea, îmi vine prin minte soluția, fără ca eu să cer creierului meu așa ceva! Ei, asta face subconștientul! El a arhivat situația problemei noastre. Creierul nostru a fost informat despre problemă și o rumegă apoi fără a mai fi noi conștienți de acest lucru.

 

Știți expresia Noaptea e un sfetnic bun? De ce oare spunem asta? Tocmai pentru că subconștientul nostru lucrează și atunci când noi dormim. El caută soluții mereu și lucrează pentru noi.

 

Dragii mei, fix acest lucru se întâmplă și în cazul unui examen. Îmi spunea anul trecut un elev de-ai mei: Domnule profesor, știam să fac problema… după 2 ore de la finalizarea examenului, mi-a venit o idee, am scris-o pe foaie și chiar așa se făcea exercițiul. Știam să îl rezolv, dar nu știu de ce nu am reușit în timpul probei.

 

Așadar, este foarte important să știm că odată ce i-am furnizat creierului informația, problema, situația, acesta începe să se gândească la rezolvare. Noi credem că ne folosim doar de conștient, adică avem senzația că dacă acum mă gândesc la problemă, acum o voi și rezolva. Dacă eu aloc din timpul examenului intervalul orar 11.00-11.30 să mă gândesc la subiectul 3, atunci voi rezolva subiectul 3, iar dacă nu îmi va ieși, asta este, înseamnă că nu mi-ar fi venit ideea oricum.

 

Iată că nu este așa! Iată că dacă eu citesc o problemă în acest moment, poate nu îi voi da de cap, dar peste o oră, chiar dacă nu mai îmi stă mintea la ea, mă poate ajuta subconștientul și e foarte posibil să îmi vină ideea soluției când îmi e lumea mai dragă.

 

De aceea, sfatul meu către toți elevii este următorul… CITIȚI CU MARE ATENȚIE toate subiectele unei probe de examen, fie că este vorba despre un test la școală, despre un examen național, o olimpiadă… citiți subiectele de la primul și până la ultimul subiect în primele 5-10 minute. Ce înseamnă să le citiți? De exemplu, mă uit pe problema 1, o înțeleg, eventual mi-o și notez pe ciornă și stau un minut și mă gândesc cum s-ar rezolva, fără a dori în mod explicit să o rezolv. Doar mă gândesc la ea. Trec mai departe la problema 2, fac același lucru și așa mai departe până se termină cerințele.

 

Așadar, nu le citesc și atât, le și memorez, mă gândesc puțîn la ele și apoi încep concret să abordez examenul cum aș fi făcut de obicei. Aici fiecare elev își dozează efortul și timpul așa cum consideră. Unii elevi încep cu ce e mai ușor pentru a căpăta moral în timpul probei, alții încep cu problemele mai grele pentru a se gândi la ele mai odihniți, fiecare își manageriază timpul așa cum consideră, DAR PRIMELE MINUTE sunt extrem de importante pentru că este păcât să nu profităm și de zona subconștientă a minții noastre. Dacă noi știm că odată ce creierul primește o informație, el o rumegă și lucrează pentru ea, atunci de ce să nu profităm de acest beneficiu?

 

De ce să fim puși în situația de a rezolva problema la o oră după ce ieșim din examen? Se întâmplă asta deseori pentru că citim subiectele la finalul probei și nu mai avem timp să le rezolvăm efectiv.

 

M-a întrebat acum doi ani un elev: domnule, dar ce spuneți dumneavoastră aici? Adică eu citesc problema, trec la un alt subiect și mă trezesc după o oră că subconștientul îmi rezolvă problema? Păi așa, gata, rezolvăm orice examen și luăm 10 pe linie. Foarte amuzant moment a fost acela. Nu! Nu am spus că avem vreo garanție a faptului că făcând asta, vom rezolva toate problemele. Evident că dacă noi nu învățăm și nu ne pregătim pentru test, putem să citim de o sută de ori subiectele că tot nu le rezolvăm. Ce spun eu este că acest algoritm de a citi și de a integra toate subiectele în primele minute ale unui examen ne EFICIENTIZEAZĂ modul și ritmul de soluționare a subiectului. Cu siguranță, ne va aduce un plus în managementul timpului și a probei. Este vorba despre sporirea șanselor de a rezolva cât mai mult din sarcina pe care o avem. Despre asta e vorba.

 

Că nu mai zic că de multe ori, elevul are senzația că un subiect e dificil, e lung, cu siguranță nu l-ar putea duce la capăt și de aceea nici nu îl citește. Când ajunge acasă, își da seama ce gafă a făcut că nu l-a abordat pentru că părea de speriat și de fapt nu era nici pe departe un subiect de neatins?

 

În concluzie, sunt extrem de multe motive pentru care va îndemn și va sfătuiesc că o strategie foarte bună, dragi elevi, este că să citiți cu mare atenție toate problemele de la începutul oricărui examen.

 

Și pentru a funcționa cât mai în parametri acest algoritm pe care vi-l propun, pregătiți puțîn subconștientul să extragă mult mai eficient informația. Cum? Închideți ochii pentru 5-10 secunde, timp în care inspirați și expirați adânc. Atât! Apoi deschideți ochii. Și începeți să faceți tot ce am discutat până acum. O să simțiți pe pielea voastră rezultatul.

 

Desigur, subiectul zilei de astăzi nu poate niciodată să compenseze tema fundamentală pe care orice elev trebuie să o respecte… să învețe și să se pregătească așa cum se cuvine pentru fiecare examen. Nu există nicio tehnică în lumea aceasta care să înlocuiască învățatul solid și temeinic.  

Conținutul acestei rubrici este disponibil, în format radio, și la Național FM. Educație Privată are acordul Național FM pentru preluarea conținutului.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.