fbpx

ARCE: Cariera didactică, indiferent de nivel, impune absolvirea de studii universitare

Photo 6080663 © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), organizație profesional-științifică afiliată European Educational Research Association (EERA), transmite, într-un comunicat de presă, că, pentru cariera didactică, indiferent de nivel, este necesară absolvirea unui program de studii de nivel universitar.

Declarația ARCE a fost transmisă în contextul legat de intenția Ministerului Educației de a desființa specializarea ”învățător” din liceele pedagogice.

 Consiliul ARCE exprimă următoarele poziții, despre care afirmă că sunt fundamentate pe analiză și documentare științifică:

 

  1. Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. Începând cu educația timpurie și terminând cu învățământul superior, responsabilitatea profesorilor este una imensă, cerințele și exigențele sunt tot mai complexe și, pentru a putea face față cu succes tuturor acestor provocări, este nevoie de un nivel cât mai înalt de educație și formare. Echitatea în sistemul național de educație nu poate fi asigurată dacă una și aceiași profesie este practicată de absolvenți cu niveluri educaționale diferite și, deci, cu statut și drepturi diferite. 

  • Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. Acest nou program de licență, cu standarde deja aprobate la nivelul ARACIS, poate oferi absolvenților deschidere către profesia didactică pentru nivelurile ante-preșcolar și preșcolar, fiind complementar și simetric cu actuala licență în Pedagogia învățământului preșcolar și primar, care oferă calificarea pentru nivelurile preșcolar și primar. 


  • Științele educației / Pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației / pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor). 

 

ARCE, asumând responsabil poziția de asociație profesional – științifică, invită decidenții și ceilalți stakeholderi implicați în definitivarea celor două proiecte ale legilor educației, să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare, în beneficiul bunei funcționări a sistemului, dar mai ales în beneficiul creșterii calității învățării în instituțiile de învățământ din România. 

ARCE își exprimă, ca de fiecare dată, întreaga disponibilitate de a oferi puncte de vedere / soluții / opțiuni de politică educațională fundamentate pe date de cercetare și analiză științifică. 

 

În numele Consiliului Director, 

Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)

 

Consiliul Director ARCE: 

 

Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)

Prof.dr. Romiță Iucu (Universitatea din București)

Prof.dr. Anca Nedelcu (universitatea din București)

Prof.dr. Carmen CREȚU (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Prof.dr. Nicoleta Laura POPA (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Prof.dr. Ion Albulescu (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Conf.dr. Cătălin Glava (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Prof.dr. Bocoș Mușata Dacia (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Conf.dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest, Timișoara) 

Conf.dr. Claudia Borca (Universitatea de Vest, Timișoara)

Prof.dr. Ciprian Ceobanu, secretar general (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Lect.dr. Mihaela Stîngu, trezorier (Universitatea din București)

Drd. Daniel Iancu, reprezentantul cercetătorilor emergenți (Universitatea de Vest, Timișoara)

Sursă foto: https://www.dreamstime.com/stock-photos-teacher-teaching-junior-school-class-image6080663

2 comments

  1. Robert Alexandru spune:

    „Consiliul ARCE exprimă următoarele poziții, despre care afirmă că sunt fundamentate pe analiză și documentare științifică”…
    … evident, omit -cu mare grijă- să citeze analizele și studiile.

    Normal, care studii si analize „științifice” pot susține că Pâmântul ar fi plat, că Soarele s-ar învârti în jurul Pământului, sau că un semestru de „didactică” + trei ore de asistență și o oră predată ar putea să se apropie măcar de rezultatele a patru ani de pregătire și practică, făcută direct cu elevi de învățământ primar, sub monitorizarea unor profesori cu mare experiență…

    Adevăratul „analiză și documentare științifică” este foarte vetustă și se referă la dorința unor universitari, care au girat experimentele dezastruoase din învățământul românesc și care sunt coautori ar rezultatelor derizorii pe care le observăm toți, de a atrage bani mulți de la buget, oferind în schimb teorii găunoase, vorbe lipsite de experiență și rezultate lipsite de valoare practică…

  2. Horotan Cristina spune:

    Universitarii ăștia s-au adunat toți 13 ca să producă un textuleț, dar nu au reușit să îl scrie fără greșeli de ortografie. La liceele pedagogice se studiază gramatică, și pedagogie, și psihologie.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.