fbpx

”Ai contestat, ai primit o altă notă şi cu asta basta” – directoarea C.N. I.L. Caragiale, despre proiectul care ar permite mărirea notelor la BAC

Andreia Bodea

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L. Caragiale, a criticat proiectul care ar permite mărirea notelor la Bacalaureat în sesiuni ulterioare examenului inițial.

”Ai dat Bacalaureat, nu eşti mulţumit de notă, există contestaţie. Ai contestat, ai primit o altă notă mai mare sau mai mică şi cu asta basta. Nu văd ce profesori vor accepta să participe la aşa ceva şi de ce doar o dată şi nu de zece ori?”, a declarat Andreia Bodea, la TVR.

Pe de altă parte, Daniela Vișoianu, expertă în educație, spune că proiectul inițiat de USR creează oportunități pentru absolvenții din anii anteriori:

”Nu este o propunere pentru elevii de clasa a XII-a care susţin examenul de Bacalaureat, ci pentru elevii de clasa a XII-a de acum patru ani sau cinci ani. În momentul în care există o relaţie între media obţinută la examenul de Bacalaureat şi accesul la universitate sau la studii universitare în continuare, e normal să creezi o posibilitate. E foarte posibil să apară inclusiv un sistem de taxare, aşa cum este la universitate, o restanţă pe care o dai de mai multe ori și o plăteşti”, a argumentat Daniela Vișoianu.

USR propune, într-un proiect de lege depus la Senat, ca absolvenții care au promovat examenul de Bacalaureat să își poată mări notele obținute la una sau la mai multe probe, într-o sesiune viitoare a examenului.

Textul de proiect legislativ:

Articol unic – La articolul 103 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023, după alineatul (12) se introduc trei noi alineate, alineatul (12), alineatul (13) și alineatul (14), cu următorul cuprins:

„(12) Absolvenţii studiilor liceale care au promovat examenul național de bacalaureat și doresc să-şi mărească nota obţinută la cel puțin una dintre probe se pot prezenta, la cerere, la a doua examinare în cadrul unei sesiuni de bacalaureat viitoare.

(13) Rezultatul reexaminării prevăzute la alin. (12) nu poate conduce la scăderea notei obținute anterior. În urma reexaminării pentru mărirea notei, rezultatul se modifică doar dacă nota obținută este mai mare decât cea anterioară. 

(14) În situația în care rezultatul reexaminării conduce la creșterea notei obținute anterior, absolventului i se eliberează o diplomă de bacalaureat cu nota obținută în cadrul reexaminării.

Argumente incluse în expunerea de motive a proiectului:

La nivel național, conform ultimelor date statistice, doar 42% dintre elevii care s-au înscris în anul 2011 în clasa I au ajuns să promoveze examenul de Bacalaureat, conform datelor Ministerului Educației. Totodată, abandonul universitar a atins un procent de aprox. 48%, după cum arată un raport al UEFISCDI redactat în anul 2022. Din totalul de 120.309 de studenți înscriși la studii de licență în anul 2015, doar 57.705 au reușit să obțină o diplomă de licență până în anul 2021. Totodată, conform datelor Eurostat, în 2020 România se situa pe ultimul loc în ceea ce privește ponderea absolvenților de studii superioare în persoanele cu vârste cuprinse între 24 și 31 de ani, aceasta fiind de 24.9%. 

Accesul în învățământul superior trebuie asigurat într-un mod eficient, flexibil, care să permită oricărei persoane să își reorienteze parcursul profesional în orice moment al vieții, dacă asta consideră. Un astfel de model este regăsit în Statele Unite ale Americii, unde examenul SAT, cel care facilitează accesul în învățământul superior, poate fi susținut de mai multe ori de absolvenți, chiar înainte de finalizarea studiilor liceale.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.