fbpx

Consiliul Național al Elevilor îi cere președintelui Iohannis să blocheze legea lui Șerban Nicolae

Într-o scrisoare deschisă, Consiliul Național al Elevilor îi cere președintelui Iohannis să blocheze legea inițiată de senatorul PSD Șerban Nicolae și votată ieri în Senat, prin care cadrele didactice primesc statut de autoritate publică.

Textul scrisorii deschise, integral:

Respectul nu se obține prin lege – poziția Consiliului Național al Elevilor cu privire la propunerea legislativă privind învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României, domnul Klaus Werner Iohannis

 

Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor din România se opune, cu fermitate, propunerii legislative prin care se dorește învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică. În cadrul misiunii și viziunii noastre, educația de calitate primează, iar acest deziderat nu poate fi obținut decât prin colaborarea tuturor părților interesate, anume elevi, profesori și părinți ca membri ai comunității școlare. În ciuda acestui fapt, nu considerăm deloc benefic învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică, întrucât suntem de părere că respectul la care profesorii tind din partea elevilor și părinților, respect absolut necesar pentru buna desfășurare a actului instructiv-educativ, nu poate fi reglementat printr-o lege.

Admitem că un climat de ordine și respect este esențial în școlile din România, însă oferirea autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învățare-evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, mai mult decât atât, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia.

Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase. Suntem de părere că respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare.

Din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care, elevii, în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase.

Mai mult decât atât, dorim să reamintim viziunea Curții Constituționale a României privind statutul cadrului didactic, exprimată în decizie nr. 2/2014, astfel: Din punct de vedere penal, profesorul este asimilat funcționarului public, în interpretarea cea mai largă a noțiunii de ,,funcționar public” care excede cadrului impus de dreptul administrativ. Prestarea unui serviciu de interes public trebuie să fie criteriul pentru care o persoană trebuie considerată funcționar public, deci să se bucure de o serie de drepturi și obligații.

,,Având în vedere nenumăratele situații în care elevii au fost victimele unor abuzuri din partea unor cadre didactice lipsite de viziune, de vocație, de etică – acestea fiind absolut necesare în profesia prin care se clădesc caractere, se formează cetățeni active – educarea și formarea elevilor pe care îi reprezentăm. Mai mult decât atât, considerăm că această propunere este lipsită de fundament legislativ, iar dacă aceasta ar deveni lege, ar conduce la distrugerea climatului educațional prin instaurarea unui permanent dezechilibru în relația tripartite elev-părinte-profesor.

Solicităm Președintelui României blocarea acestui proiect legislativ”, a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.

CONTEXT

Senatul a votat în această seară, în calitate de Cameră decizională, Legea privind învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi de control cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legatură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu. Proiectul a fost inițiat de parlamentarul PSD Șerban Nicolae.

Dacă va fi promulgată de președintele României, legea va oferi cadrelor didactice un statut special, inclusiv în ceea ce privește reclamațiile pe care le depun, atunci când au diverse nemulțumiri. Astfel, la articolului 4, actul normativ prevede că “în cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul didactic, de conducere, de îndrumare și control, în exercitarea atribuțiilor specifice funcției, se bucura de prezumție relativă de veridicitate, până la proba contrară.”

Aurelia Ciobotaru, una dintre fondatoarele Grupului Civic Părinții cer schimbare, a criticat, pe pagina sa de Facebook, articolul în cauză:

”Adică copilul/elevul este vinovat până se demonstrează contrariul.

Se incalcă un principiu de drept, constituțional, care specifică clar: cel care afirmă trebuie să demonstreze. Mai spun de faptul că încalcă principiul: în fata oricărei instanțe copilul are prioritate?!

Dar nu e bai, suntem neamul care lasă oameni bolnavi în spital să zacă, apoi, dupa ce se moare se găseşte justificarea: s-a deteriorat starea. Păi da, după 16 ore de aşteptare ce credeai, că se apucă de balet!? Că va culege floricele pentru coroniță?!

Acum dăm verdict fără judecată. Aşa ne iubim copiii, că îi numim agresori din start! Instanțe fără nume, judecători fără competențe! Bravos națiune! Neam de traistă!
Ne-am sinucis cu legea asta. Cine ne îngroapă?! Va da cineva 2 lei pe noi?! Eu una nu aş da. Aşa popor nu merită nici măcar să fie mâncat de câini. Nu că ei ( câinii) ar tânji la asemenea carne, au prea multă onoare!”

Proiectul de lege adoptat de Senat, integral, AICI.